b) Nem létezhet semmiféle generációs démonizáltság, mert nem
igazságos, hogy az emberek a szüleik bűnei miatt szenvedjenek.
Sajnálatos módon a világnak az
igazságról alkotott felfogása nem igazán érvényes erre a helyzetre.
Igazságos, vagy sem, az emberek akkor is szenvednek őseik bűnei miatt.
Ellentétes lenne a tapasztalatokkal az a feltételezés, hogy ez nem így van,
csak azért, hogy legyen egy teológiai érv a kezünkben. A brit újságok mindennap
tele vannak olyan történetekkel, amelyek azzal foglalkoznak, hogy a
gyermekeknek milyen dolgokat kellett elszenvedniük amiatt, amit szüleik
műveltek velük. Ha egy apa úgy dönt, hogy bántalmazni fogja a leányát, akkor ez
a gyermek szörnyű dolgokat fog átélni apjának bűne miatt. A legszélsőségesebb
naivitás lenne azt sugalmazni, hogy ez a gyermek nem szenvedett apjának bűne
miatt.
Egy bukott világban élünk, és a
Sátán már a bukás óta piszkos játékot űz. Azt is mondhatnánk, hogy nem
tisztességes, hogy a legelső emberpár vétkezett és jogokat biztosított ezzel a
Sátánnak az Isten által teremtett világ felett, amibe valamennyien beletartozunk.
De mégis megtették, és ennek következményeitől valamennyien szenvedünk!
Ugyanennek a fordítottját is
állíthatná valaki: nem volt igazságos, hogy Jézusnak meg kellett halnia a
kereszten, és büntetést kellett elszenvednie olyan dolgokért, amelyeket el sem
követett. Egyértelmű, hogy ez nem volt igazságos, Jézus mégis vállalkozott rá,
és én nagyon hálás vagyok Istennek azért, amiért ő annyira szeretett minket,
hogy megengedte, hogy fia meghaljon helyetted és helyettem.
c) És mi a helyzet Ezékiel és Jeremiás próféciáival? Talán az
ő próféciáik, amikor azt mondják, hogy a fiak foga nem fog megvásni, nem azt
jelentik, hogy a gyermekeket nem érheti kár az atyák bűneinek következtében?
(Jeremiás 31:29;
Ezékiel 18:1-4).
Nem, ezek a próféciák nem ezt
jelentik. Ezek a szakaszok arra utalnak, hogy a gyermekek nem felelősek az
atyák bűneiért, nem azt mondják, hogy nem szenvedhetnek a bűn következtében.
Ezékiel ezt nagyon világosan megfogalmazza. Ezt mondja: „a
fiú nem osztozik az atya bűnösségében,
és az atya sem osztozik a fiú bűnösségében” (Ezékiel 18:20).
Az a gyermek tehát, akit az apja
bántalmazott, nem bűnös, és Isten nem fogja megbüntetni őt apjának bűne
miatt. Az apát fogja elítélni a saját maga által elkövetett bűn miatt. Az
Ezékiel 18:4 ezt nagyon egyértelművé teszi: „Az
a lélek hal meg, amelyik vétkezik”. Egyértelmű, hogy Ezékiel nem az
azonnali testi halálról beszél, különben nagyon rövid időn belül nem maradt
volna élő ember Izraelben azt követően, hogy Ezékiel kimondta ezeket a
szavakat! Az örökkévaló halálról beszél, amely a bűn és Isten ítéletének
következménye.
Ha figyelmesen elolvassuk Ezékiel
könyvének 18. részét, ott azt látjuk, hogy a próféta összetéveszthetetlen
szavakkal kiterjeszti tanítását, és elmagyarázza, hogy a bűn elkövetője fog ítéletben
részesülni, nem pedig az, aki a bűn következményeként kárt szenvedett. Ezékiel
kifejti: teljesen mindegy, milyen gonosz volt az atya, ha a fia úgy dönt,
hogy igaz életet él Isten és emberek előtt, akkor nem kerül ítélet alá.
Ezékiel azonban arról nem beszél, hogy azok az emberek, akik szüleik bűnei
által megsérültek, sokkal nehezebben tudnak engedelmeskedni Istennek.
Jeremiás könyvének ide vonatkozó
szakaszában egy kicsit máshova esik a hangsúly. A teljes szakasz Isten népének
jövőbeni virágzásával foglalkozik, és teljesen egyértelmű, hogy a próféta arra
a korra utal, amikor Jézus fog uralkodni a földön. A 34. vers ezt mondja: „És nem tanítja többé
senki az ő felebarátját, és senki az ő atyjafiát, mondván: Ismerjétek meg az
Urat, mert ők mindnyájan megismernek engem, kicsinytől fogva nagyig...”.
Ez nem vonatkozhat arra a korra, amelyben most élünk, mert csak nagyon kevés
ember ismeri az Urat. Ez egyértelműen Krisztus ezer éves uralkodására utal
(Jelenések 20:1-6), amikor a Sátán és az összes démon meg lesz kötözve. Akkor
nem létezhet majd semmiféle generációs démonizálódás, mert nem lesznek majd
démonok! A próféciák értelmezése során ügyelnünk kell arra, hogy a próféciát
arra a korszakra vonatkoztassuk, amikor beteljesülnek.