2013. április 12., péntek

David Wilkerson - A KERESZT ÉS AZ ÚJ SZÖVETSÉG 1.


A KERESZTÉNY TANÍTÁS EGYIK ALAPELEME az a tény, hogy Jézus Krisztus keresztáldozatával teljesen elvesztették értelmüket azok a cselekedetek, amelyekkel az ember Istennél érdemeket igyekezett szerezni. A kereszt miatt az emberi jóság többé már nem járul hozzá az üdvösséghez.
A tanításnak ez a pontja okozta, hogy a kereszt annyira sérelmes és botrányos volt Jézus korának zsidósága számára. Az első századi zsidóságot átitatta a törvényeskedés, hiszen gyermekkoruktól kezdve arra tanították őket, hogy szigorúan ragaszkodjanak a törvény előírásaihoz. Őszintén hitték, hogy elnyerhetik az örök üdvösséget azáltal, hogy mereven ragaszkodnak Mózes törvényeihez, beleértve a szertartásokra vonatkozó rendelkezéseket is, amelyek több mint 600 szabályt és előírást tartalmaztak. A mózesi törvények egyik követelménye a férfiak körülmetélése volt, vagyis a test egy darabkájának levágása.
Az első jeruzsálemi gyülekezet sem volt kivétel e törvényeskedő gondolkodás alól. Az a közösség, amely Péter pünkösdi prédikációja nyomán alakult, jórészt zsidó hívőkből állt. E zsidók közül sokan papok voltak, akiket alaposan megtanítottak a törvények megtartására. És még megtérésük után is olyan keverékhitet hirdettek, amely magában foglalta a Krisztusban való hitet és a törvény megtartását egyaránt, beleértve a körülmetélkedést is. A Szentírás szerint így tanítottak: „Ha nem metélkedtek körül a mózesi szokás szerint, nem üdvözülhettek” (ApCs. l5,l).
Ezek a férfiak lényegében ezt mondták: Igen, Jézus meghalt a bűneinkért. Azonban a kereszten végzett művében való hit nem elég a tökéletes üdvösséghez. Továbbra is meg kell tartanunk a törvényt – meg kell tennünk minden tőlünk telhetőt, hogy hozzájáruljunk az üdvösséghez, azzal, hogy megtartjuk a Mózestől kapott rendeléseket. Ebbe beletartozik a körülmetélés szertartásának elvégzése is.
Pál apostolt felingerelte ez a tanítás. Úgy látta, hogy ez egy halálos keverék, és keményen fellépett ellene. Megmondta a jeruzsálemi vezetőknek: Szabályaitok és rendelkezéseitek többé már semmit nem érnek. Krisztus keresztje mindet eltörölte.
Pálnak ez a szilárd meggyőződése az ősgyülekezeteknek írt számos leveléből nyilvánvaló. Ezeket írta: „...a parancsolatoknak rendeletekben adott törvényét hatályon kívül helyezte, hogy magában a kettőt egy új emberré teremtse azzal, hogy békességet csinál” (Ef 2,15); „Ha pedig már a világ elemeitől elszakadtatok, s a Krisztussal együtt meghaltatok, miért állítotok fel, mintha még a világban élnétek ilyen tételeket: Ne fogd meg, meg se ízleld, hozzá ne nyúlj! Emberi tanításból folyó parancsolatokat követtek velük, s olyan dolgokhoz tapadtok, melyek elhasználás útján mind romlásra vannak szánva,” (Kol 2,20-22); „azután, hogy az ellenünk kézzel írt és tételekbe foglalt kézírást kitörölte, és azt a kereszthez hozzászegezve eltolta az útból,” (14. v.).
Ha ma olvassuk ezeket az igeszakaszokat, hamar világossá válik, hogy egyetlen megtért zsidó sem hagyhatta figyelmen kívül Pál véleményét. Nyíltan megmondta nekik: Bármi, amiről azt gondoljátok, hogy Jézus Krisztus vérén kívül hozzájárulhat az üdvösségetekhez, értéktelen. A hústest minden cselekedete üres, hiábavaló, véges. Jézus mindegyiket eltörölte.
Elképzelhetitek, mennyire sértették Pál szavai ezeket az igyekvő, leterhelt zsidó hívőket. Egész életük, amelyet a törvénnyel való kilátástalan harcban töltöttek annak érdekében, hogy megpróbáljanak megfelelni Isten kegyének, kárba veszett. Szorgalmasan mosogatták a kezüket és az edényeiket, a szertartásoknak megfelelően. Szombaton csak a törvényesen előírt távolságra mentek el. Biztosnak kellett lenniük abban, hogy sosem érintenek pogányt, és kezet sem ráznak velük, sőt még az sem volt megengedett, hogy a ruhájuk súrolja a nem zsidók ruháját. Hosszú és unalmas imákat ismételgettek, órákig kántáltak monoton hangon, és sok időt töltöttek azzal, hogy a törvényt tanulmányozzák írástudók és farizeusok társaságában. Gondolatban minden este leltárt készítettek a cselekedeteikről, és elcsüggedtek, amikor rájöttek, hogy egy apróságot vagy egy jottányit nem vettek figyelembe a törvényből. Hatalmas bűntudattal éltek, mivel a lelkiismeretük vádolta őket a mulasztásaik miatt.
Ezek az emberek egész életüket azzal töltötték, hogy az üdvösséget keresték. Most pedig Pál azt mondja nekik, hogy haszontalanul vesztegették el az éveket. Szinte hallom, amint a papok közül sokan így szállnak szembe Pállal: Hogy mersz ilyet mondani nekünk? Azt várod tőlünk, hogy tagadjuk meg a harc, a fájdalom és az igyekezet éveit? Hirtelen nem bízhatunk a körülmetélés aktusában, miután évekig hittük, hogy ez a jel Isten elfogadásának a pecsétje a testünkön? Hogyan válhat egyszeriben értéktelenné ez az ősi rítus, amelyet Mózes adott nekünk? Minden, amit mondasz, sért bennünket.
Ez valóban a kereszt botránya, amely ezt üzeni nekünk: Nincs más hatalmad vagy eszközöd arra, hogy érdemeket szerezz Isten előtt, mint az, hogy bűnbánattal és hittel elfogadod Jézus művét. A testedben nincsen semmi jó – semmi, amit felajánlhatnál magadból az Úrnak. Minden, amiről azt gondolod, hogy megigazulásodra szolgál, az ő szemében – igéje szerint – csupán értéktelen kacat.