Szánalom: szeretet és együttérzés
A szánalom, vagy amit néha
annak tartunk, gyakran nem egyéb, mint puszta érzelem: megérint minket
valakinek a helyzete, de nem teszünk semmit ezzel kapcsolatban. Robert
Greenleaf erre hívja fel a figyelmünket, amikor ezt mondja: “A gondoskodó
könyörületesség gyakran fordítottan arányos a társadalom eszményképeivel”.
A szánalom a sajnálat vagy a
lesújtottság érzése mások betegsége vagy szenvedése láttán. Szükség van hozzá
némi képzelőerőre, hogy bele tudjuk képzelni magunkat mások helyzetébe, és
arra, hogy át tudjuk érezni, mit élnek át. Isten szívében a szánalom kegyelemmel,
megbocsátással és gondoskodással párosul, és ez arra késztette
Őt, hogy Krisztus által töltse be a szenvedők és az elveszettek szükségeit. Pál leveleiben a szánalom kedvességgel, emberiességgel, gyengédséggel, türelemmel,
megbocsátással és hosszútűréssel kapcsolódik össze.
A szánalom ezenkívül egyfajta lakmuszpapír-próba,
melyből megtudhatjuk, hogy mely érzelmek megengedettek számunkra, keresztények
számára, és melyek nem. Ha egy érzelem összeegyeztethető a szánalommal, akkor
megengedett, de ha nem összeegyeztethető, akkor biztos, hogy nem az. Például:
lehetséges, hogy haragszom valakire, miközben szánalmat érzek iránta, az
viszont elképzelhetetlen, hogy egyszerre érezzek rosszindulatot és szánalmat
valaki iránt.
Megbocsátás: a szeretet legszívélyesebb oldala
Egyetlen kapcsolat sem maradhat életben, még kevésbé
lehet virágzó a megbocsátás készsége nélkül. A megbocsátás véget vet a hibáztatásnak,
és szabaddá teszi a vétkes felet a büntetéstől, a viszonvádaktól és a rosszallástól.
A megbocsátás kegyelemből származik, mivel az, aki megbocsát, lemond
valamiről, és ezzel együtt egyszer s mindenkorra lezárja az ügyet.
Kapcsolatainkban mindig fennáll az a veszély, hogy
magunkban listát vezetünk embertársaink vétkeiről, kudarcairól és gyengéiről,
készen arra, hogy szükség esetén ezeket bizonyítékként felhasználjuk ellenük.
Ha ez így van, akkor valójában nem bocsátottunk meg. A kapcsolatokban
nagyon sok feszültség ebből a meg nem bocsátásból, valamint abból származik,
hogy az emberek érzik: múltbeli tévedéseiket még mindig felhasználják ellenük.
Isten úgy bocsát meg, hogy nem vezet listát bűneinkről, soha többé nem
emlékezik vissza rájuk, és nekünk is ugyanígy kell megbocsátanunk
egymásnak.