Nem azért kezdjük a szeretet témakörével, mintha
feltétlenül ez lenne a legfontosabb elem, hanem azért, mert ez nagyon ismerős a
számunkra, és az erre helyezett hangsúly gyakran érzéketlenné tesz minket
tényleges fontosságával szemben.
Két súlyos hibát szoktunk elkövetni annak
megítélésében, hol van a szeretet helye a személyes kapcsolatokban. Az egyik
az, hogy bizonyos kapcsolatokból, mint például az üzleti élet és a
kereskedelem, teljesen kizárjuk, a másik viszont az, hogy más kapcsolatokban,
mint a házasság vagy a gyermeknevelés, minden terhet rá akarunk vetni. “Ha
eléggé szeretjük egymást, akkor minden rendben lesz.” Amint látni fogjuk,
mindkét elképzelés téves.
A probléma részben talán abból adódik, hogy a
“szeretet” annyira elcsépelt kifejezéssé vált, hogy gyakorlatilag már semmit
sem jelent. Mondhatom azt, hogy “szeretem” a feleségemet, szeretem a sziámi
macskákat, szeretek horgászni, szeretem Istent, a rézfúvószenét, az olasz
konyhát és a keresztrejtvényfejtést. De akkor felmerül a kérdés, hogy valójában
hogyan szeretem a feleségemet? Ugyanúgy, mint a pizzát vagy a
keresztrejtvényt? A “szeretet” szó tartalmának árfolyama nagyon mélyre zuhant.
Abból a sok mindenből, amit a szeretetről olvastunk
vagy hallottunk, szűrjünk le néhány alapelvet, amelyek segíthetnek nekünk abban,
hogy találjunk néhány fogódzót a témában. Az igazság az, hogy amíg azt gyakran
elmondják nekünk a prédikátorok, hogy szeretnünk kell, arra csak ritkán térnek
ki, hogyan kell ezt tennünk.
Először is: szét kell
választanunk egymástól az érzelmi és a döntésre épülő szeretetet. Az érzelmi szeretet pusztán
érzés és gyengédség dolga. Gyengédséget válthat ki belőlem egy kisgyermek látványa;
romantikus érzelmeim támadhatnak egy gyönyörű nő jelenlétében;
együttérzést, vagyis szeretetet és szomorúságot érezhetek egy szükségben lévő
ember láttán, stb. Az ilyen érzelmi állapotok mindig valaminek a
melléktermékei, vagyis pszichés reagálások olyan eseményekre, amelyek a
környezetünkben történnek és hatást gyakorolnak ránk. Ezek az érzelmek nagyon
fontosak, Istentől kapott személyiségünk részei. Pszichikai motorként
motiválnak, vagyis mozgatnak minket. Az “emóció” kifejezés a latin movere szóból származik, ami azt jelenti,
hogy “mozgatni”. De mivel az érzelmek csak reakciók, ezért önmagukban nincs
erkölcsi értékük. A “szeretet” érzése például ugyanolyan könnyen vezethet
minket kéjvágyba, mint házastársi elkötelezettségbe.
Az érzelmeknek az a
feladatuk, hogy viselkedésünk erőforrásaként szolgáljanak, de önmagukban
megbízhatatlanok annak eldöntésére, hogyan kell viselkednünk. A gyengédség,
vagy akár a szánalom érzése nagyon könnyen egy kellemes lelkiállapottá válhat,
amit önmagáért élvezünk. Ha ez megtörténik, akkor puszta szentimentalizmussá
degenerálódik. Az érzelmeknek az a feladatuk, hogy motiváljanak bennünket,
soha nem válhatnak öncélúakká.
A szeretet másik fajtája a
döntésre épülő szeretet, ami tartalmazza szabad akaratunkból hozott
döntésünket. Ez a tudatos döntés adja meg a szeretet erkölcsi értékét.
Dönthetek úgy, hogy szeretni fogok. Ezért mondja Isten: “Szeresd az Urat, a te Istenedet”, vagy “Szeresd a te ellenségedet”. Ha a szeretet
kizárólag érzelmi kérdés, akkor hogyan szerethetem Istent, ha nem érzek
szeretetet iránta, és hogyan érezhetek szeretetet az iránt az ember iránt,
aki éppen most lopta el az autómat vagy mocskolta be feleségem jó hírét?
A szeretetnek valójában egy
olyan reagálásnak kell lennie, amely minden képességemet igénybe veszi. Ezért
Isten, Aki maga a szeretet, és így annak szerzője és kezdeményezője, nagyon
világosan meghatározta a szeretet paramétereit, bár én kétlem, hogy valóban
megértettük volna ennek a kijelentésnek a fontosságát. Szeretni Isten szerint “teljes szívünkből, teljes lelkünkből,
teljes elménkből és minden erőnkből” kell. Az a szeretet,
amely kizárólag meleg érzelmekből áll, nem több szentimentalizmusnál, az
a szeretet, amely csak az elménket érinti, csak csodálat, az pedig, amelyik
kizárólag az akaratunkból származik, csak egy hideg és negatív értelemben
vett könyörületesség. Megállapíthatjuk tehát, hogy a szeretet három
fontos elemből épül fel: az első a hozzáállásunk, ami egy kognitív, vagyis
intellektuális építőelem, van egy érzelmi része, a harmadikat pedig a
viselkedésünk jelenti. A szeretetteljes hozzáállás az, ami a
kapcsolatainkban számít.