Barátság: a szeretet legelhanyagoltabb formája
A barátság sajátos vonásait különösen keresztény körökben sokkal jobban meg kellene becsülni és érteni. Különleges elhívásunk
van arra, hogy barátok legyünk, a bűnösök és a magányosak barátai, mint Jézus
is volt. A felkínált barátságnak nehéz ellenállni, de az emberek
azt akarják, hogy barátként bánjunk velük, ne pedig úgy, mint az evangélizálás
alanyaival.
A Biblia nagyon magasra
értékeli a barátságot, olyan sokra tartja, hogy ezzel összehasonlítva
elhalványulnak azok az elképzelések, melyeket mai társadalmunkban a
barátságról kialakítottunk. Kétséges, hogy ezek meghaladnák gondolkodásunkban
az ismeretség szintjét.
Először: a barátok közötti szeretetben egyenlőség van. Kapcsolatukban tudatosan
és szándékosan azonos szinten állnak. Vezetőknek talán ezért olyan nehéz
baráti kapcsolatokat fenntartaniuk. Le kell szállniuk a piedesztálról, félre
kell tenniük pozíciójukból származó előjogaikat, és el kell felejteniük
vezetői allűrjeiket, ha barátságot akarnak adni vagy elfogadni. Mindig eszembe
jut egy embernek a panasza. Szeretett volna baráti kapcsolatot kialakítani
szomszédjával, aki pap volt. Ezt mondta: “A barátja akartam lenni, de amikor
együtt voltunk, mindig pásztorolni és tanácsolni akart engem.” Ahol a férj és
a feleség igazi barátságban él, ott a vezetés körüli konfliktus, és hogy mit
jelent ez a házasságban, értelmét veszti. Ugyan ki vitatkozik barátjával
azon, hogy kié az utolsó szó, vagy hogy ki a főnök?
Ez az egyenlőség teszi olyan
megdöbbentővé azt a tényt, hogy Isten barátként is viszonyul hozzánk. “Ábrahám az én barátom” mondja Isten, és lejön, hogy úgy beszéljen vele, mint később Mózessel:
szemtől szemben, mint ahogyan az ember a barátjával beszélget. El
tudjuk képzelni, milyen lehetett az, amikor Jézus leült a tizenkettő közé, és
barátainak nevezte őket? A barátodnak nem parancsolgathatsz, nem követelhetsz
tőle engedelmességet. A barátod szabad akaratából teszi azt, amit érted vagy
barátságodért tesz.
Másodszor: ez az egyenlőség meghittséget és nyitottságot eredményez a
barátok között. Bejáratosak vagyunk egymás életébe, nem kell formaságoknak eleget
tennünk, vagy meghívásra várnunk. Színészkednünk sem kell egymás előtt. A
színészkedés és a hízelgés az a két dolog, amit a barátság nem képes elviselni.
Barátunkat pontosan az készteti arra, hogy bármi áron is kimondja az igazat, hogy
nem érdekek fűzik őt hozzánk. Ezért a barátok gyakran egészen különleges helyet
foglalnak el az életünkben: elég közel állnak hozzánk ahhoz, hogy fogékonyak
legyenek az érzelmeinkre, ugyanakkor elég távol vannak és eléggé objektívak
tudnak lenni ahhoz, hogy a nyerseségig őszinték legyenek, ha arra van szükség.
“Jószándékból valók a barátságos
embertől vett sebek.” “Miképpen egyik vassal a másikat élesítik, aképpen az
ember élesíti az ő barátjának orcáját.” Szinte érezzük, hogy
az író összerándul fájdalmában, miközben papírra veti ezeket a szavakat.
És végül: egy igazi barát szeretete szinte hihetetlen dolgokat képes
elviselni.
Gondoljunk Dávid és Jonathán esetére, a filiszteus Ittaira, Dávid királyra,
vagy Ruth és Naomi történetére! “Nincsen
senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki életét adja az ő barátaiért.” Ez a barátságnak azt az erkölcsi kötelezettségét húzza alá,
hogy semminek, még a halálnak sem engedhetem meg, hogy elválasszon engem a
barátomtól. Amikor Jézus testet öltött, magára vállalta a velünk való
barátság erkölcsi kötelezettségét is, ami azt jelenti, hogy soha nem szakít
velünk, és soha nem hagy minket cserben. Ezért halt meg, és ezért támadt fel;
ezért küldte el Szellemét, hogy egyesüljön a mi szellemünkkel, hogy együtt kiálthassuk
Pál apostollal: “sem halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek, sem hatalmasságok,
sem jelenvalók sem következendők, sem semmi más teremtmény nem szakaszthat el
minket az Istennek szerelmétől, mely vagyon a mi Urunk Jézus Krisztusban”.