d) Az ige azt mondja, hogy „ha valaki Krisztusban
van, új teremtés az, a régiek elmúltak” (2Kor 5:17). Ez vajon
nem azt jelenti, hogy miután valaki keresztény lesz, akkor többé nem
maradhatnak meg atyái bűneinek következményei?
A válasz egyszerre igen és nem.
Igen, abból a szempontból, hogy
az Istentől való elidegenedettség régi korszaka elmúlt, mert az ember szelleme
újjászületett Istentől. De abból a szempontból nem, hogy abban a pillanatban,
amikor valaki keresztény lesz, akkor nem kap új testet és lelket a régi
helyett. A múltban bekövetkezett sérülések következményei ilyenkor még mindig megvannak.
Kizárólag a gyógyító és szabadító szolgálat tudja lerombolni az ellenség
munkáját az ember életében, az üdvösség ajándékának elfogadása után. A
helyreállás csak akkor kezdődhet meg, amikor valaki új teremtés lesz
Krisztusban.
Ezenkívül az is elég, ha egy
pillantást vetünk a lelkigondozói szoba bizonyítékaira és ha őszinték vagyunk
azokkal az emberekkel kapcsolatban, akik belépnek az ajtón. Újra meg újra látnunk
kell az atyák bűneinek következményeit azokban az emberekben, akiket csecsemőkorukban
elhagytak a szüleik, vagy akinek az anyja prostituált volt, vagy akinek a
nagyszülei belekeveredtek a boszorkányságba, vagy... Száz és száz különféle
lehetőséget tudnék felsorolni lelkigondozói tapasztalataink alapján.
Most pedig fel kell tennünk egy
sokkal alapvetőbb kérdést. Miután elfogadtuk, hogy Isten az atyák vétkét
megbünteti a fiakban: mindez hogyan működik?
Könnyen megérthetjük a gyermekek
bántalmazásának testi, vagy annak szociális következményeit, ha valaki
alkoholista vagy kábítószerfüggő szülők gyermekeként nő fel. De ha újból
elolvassuk a 2Mózes 20:5-öt, akkor azt látjuk, hogy Isten megbünteti az atyák
vétkét a fiakban a bálványimádás bűne esetén, vagyis ha nem az igaz és élő
Istent imádják, hanem valami vagy valaki mást. Ennek a bűnnek a következményei
már nem annyira nyilvánvalóak. Ha valaki felszínesen nézi ezt a kérdést,
könnyen abba a kísértésbe eshet, hogy ezt mondja: hogyan lehet ennek bármilyen
következménye a rosszindulatú Isten bosszúállásán kívül, aki örömét leli abban,
hogy megbünteti az embereket olyan dolgokért, amelyeket el sem követtek?
De valóban ilyen lenne Isten? Ha
meg akarjuk ismerni Isten, az Atya jellemét, akkor meg kell néznünk, hogy Jézus
milyen. Mert ő ezt mondta: „Aki
látott engem, az látta az Atyát” (János 14:9). Jézusban nem látunk semmi
rosszindulatot vagy bosszúvágyat. Ennek pont az ellenkezőjét látjuk benne.
Egyértelmű tehát, hogy kell lennie valami más módnak, amelyen keresztül az
atyák bűnei hatással vannak a gyermekekre.
Ezen a ponton be kell vezetnünk a
démoni tevékenységek lehetőségét, mert az összes bálványimádás végeredményben a
Sátán imádása a démonok imádásán keresztül. Démonok állnak minden hamis vallás
és minden olyan tárgy, kapcsolat vagy tevékenység mögött, amelyek bálvánnyá
válnak.
A Sátán utánzó, nem pedig
teremtő. Ahhoz hasonlóan, hogy amikor valaki imádja az egy igaz és élő Istent,
akkor Isten a Szent Szellem ereje által az ő népének dicséretei között lakozik
(Zsoltárok 22:4), ha valaki hűséget fogad egy hamis istennek, akkor annak a
gonosz szellemnek a befolyása alá kerül, amelyik a hamis isten mögött
meghúzódik, és amely arra törekszik, hogy „imádóiban”
lakozzon.
Az ilyen imádat tárgya nem
látszik minden esetben egyértelműen bálványnak. Van nagyon sok tárgy,
tevékenység (különösen a szexuális tevékenységek), kikapcsolódás, vagy akár
kedvenc háziállat, amelyek bálványokká válhatnak a miatt a rajongás miatt,
amellyel ezeket körülveszik. Amint Pál mondja a pénzről, hogy annak szeretete,
nem maga a pénz okozza a problémákat (1Timóteus 6:10). Ugyanez igaz a
szexualitásra is. A helytelen szexuális kapcsolatok utáni vágyakozás okozza a
problémákat, nem pedig maga a szex, amely Istentől származó helyes és
csodálatos ajándék.
A bálványimádás tehát (és a
legtöbb bűn végeredményben a bálványimádás egy formája) jogot ad a démonoknak a
belépésre. És miután a démon bejutott, kizárólag megtérés és szabadulás útján
lehet tőle megszabadulni. Ezenkívül a démon nem korlátozza magát arra a
személyre, aki vétkezett, hanem arra törekszik, hogy a generációs vonalon
keresztül megfertőzze a következő nemzedékeket is. Az egyik generáció bűne a
következő generációt is kiteszi a démonok támadásainak, és a gyermekek
védtelenek lesznek velük szemben az ősök által elkövetett bűnnek a területén.
Ezért a generációs vonalon
keresztül történő átadódás egész területe a szabadító szolgálat egyik fontos
szempontja. Ezenkívül fennáll az átadódás lehetősége arra a személyre is, aki
felé a démonizált személynek lelki kötődése van.
Ezzel tehát bevezettük mind az
átadódás problémáját, mind pedig a lelki kötődések jelentőségét. Ezek
nélkülözhetetlen kulcsok annak megértésében, hogyan lehet maradandóan
megszabadulni a démonoktól. Ezzel a későbbiekben részletesebben fogunk
foglalkozni.
A generációs démonizáltság
esetében a következő nemzedékre történő átadódás megtörténhet a fogantatáskor,
a szülő halálakor, vagy a két szélső időpont között bármikor, annak ellenére,
hogy a jelek szerint a születés és a halál az átadódás legáltalánosabb
pillanata.
Tehát az atyák által elkövetett
bűnök természetes következményein kívül (például bántalmazás, nyomor, erőszak,
nélkülözés) azt is meg kell látnunk, hogy létezik egy szellemi (démoni)
dimenzió is, amelyet figyelembe kell vennünk, amikor a szükségben lévők felé
szolgálunk. Ugyanis gyakran démonokkal van dolgunk, amelyek a családon belül
öröklődtek, és most átokként nehezednek a jelenlegi és a későbbi nemzedékekre.
Még az orvosok is fel szokták
tenni ezt a kérdést: „Nem
volt ilyen betegsége az apjának vagy a nagyapjának?” Az orvosok
tudják, hogy egyáltalán nem szokatlan, ha egy bizonyos egészségi probléma
jellemző a generációs vonalra. Azt viszont már csak nagyon ritkán ismerik fel,
hogy bizonyos esetekben a generációs démonizáltság következményeivel állnak
szemben, nem egyszerűen egy testi állapottal, vagy valamilyen genetikus
problémával.