ENGEDELMESSÉG ÉS TEKINTÉLY
Máshol már megbeszéltük az
engedelmesség és tekintély közötti kapcsolat különböző szempontjait, de itt
azt fontolgatjuk, milyen a tekintély, mint az engedelmesség kihatása.
Először is meg kell értenünk, hogy
Isten tervének mindig részét képezte az, hogy az ember tekintélyt gyakoroljon.
"És
monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és
uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon,
mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon." (1Mózes 1:26.)
Isten nem változtatta meg
elgondolását az ember lázadása ellenére sem. Igaz, a bűn miatt szükségessé vált
a kiengesztelés és a megváltás; de mire Isten elvégzi művét, pontosan azt fogja
elérni, amit célként kitűzött: Az Ő képét mutató embert, aki az Ő
hasonlatossága szerinti és aki az egész teremtettséget uralja.
Mivel a tekintély az átruházott
hatalom gyakorlása, csak azok használhatják, akik engedelmes kapcsolatban
vannak a hatalom forrásával. Isten ereje nem egy Tőle független tárgy, amit Ő
odaadhat valaki másnak. Az erő (dunamis) Isten Természetéhez és Lényéhez
tartozik és csak Isten használhatja. Csak az Ő akarata szerint mozdul. Isten
azonban gyakorolni akarja hatalmát a megváltott embereken keresztül, úgy hogy
az a kiváltság a részünk, hogy részesülhetünk az Ő isteni kezdeményezésében.
Csak akkor tehetjük ezt, ha szerető engedelmességgel kapcsolódunk Istenhez,
így minden helyzetben tudhatjuk, hogy Ő először is mit akar tenni és
másodszor, hogy Ő mikor akarja azt tenni.
A római százados, akinek a hite annyira
hatott Jézusra, tökéletesen értette ezt az alapelvet:
"...Csak
szóval mondd, és meggyógyul az én szolgám. Mert én is hatalom alá vetett ember
vagyok, és vitézek vannak alattam; és ha az egyiknek azt mondom: Eredj el,
elmegy; vagy a másiknak: Jövel, eljő; és ha szolgámnak szólok: Tedd ezt, azt
teszi." (Lukács 7:7-8.)
Figyeld meg, a százados nem azt
mondta, hogy neki hatalma van, hanem azt, hogy ő hatalom alá vetett ember. Csak
azért volt hatalma, mert hatalom alatt volt. Emberei kérdés nélkül
engedelmeskedtek szavának –
nem azért, mert ő személy szerint erősebb volt bármelyiküknél, hanem mert
tudták, hogy a százados főnökeinek hatalma támogatta a százados
rendelkezéseit, a főnökök hatalmát pedig azok főnökeié, egészen fel a római
császárig. Ha a százados ez alatt a tekintély alatt marad, akkor a római állam
minden hatalma támogatja.
Érted, mit jelent ez a keresztényekre
vonatkozóan? Azt, hogy ha szükségekkel, vagy nehézségekkel kerülünk szembe,
nem kell, hogy bennünk bármilyen erőforrás legyen. Csak Jézus Krisztus
uralma alatt kell maradnunk engedelmesen, akkor Isten Királyságának minden
ereje támogat minket.
Az engedelmesség célja ezért az,
hogy Isten ránk bízhassa a hatalmát. A Lukács 19-ben a tálentumok példázatának
lényege épp ez. A nemes ember nem rabszolgáiból akart pénzt csinálni, hanem
kormányzókat akart csinálni szolgákból. Nem pénzbe, hanem életekbe fektette be
vagyonát. Ezért mondta azoknak, akik engedelmesek voltak: "...mivelhogy
kevesen voltál hív, legyen birodalmad tíz városon." (Lukács 19:17.).
A tekintély szigorúan aránylik az
engedelmességhez: tíz tálentum, tíz város, öt tálentum, öt város stb. Isten
célja az, hogy azokat, akik a bűn és Sátán rabszolgái voltak, megtanítsa, hogy
szabadon, szeretettel válaszoljanak az Ő akaratára, azaz engedelmeskedjenek
szívükből és így rájuk lehessen bízni az uralom és tekintély gyakorlását. Ezért
az engedelmességnek meg kell előznie a tekintélyt.