ELVÁRÁS ÉS ÖRÖM
A jelenlegi, világméretű
karizmatikus megújulás egyik jellemzője az, hogy az öröm visszatér Isten
népébe. Helmut Thelieke, a nagy német prédikátor írta, hogy azok a
keresztények, akik vasárnap reggel kijönnek a templomból, ahelyett, hogy úgy
néznének ki, mint akik az Atya lakomáján voltak, általában olyanok, mintha épp
most árverezték volna el bűneiket –
és azt kívánnák, bárcsak visszakapnák őket! Dicsőség Istennek, ma sok olyan
összejövetele van a szenteknek, ahol lehetetlen volna erre következtetni.
Maga a teremtés is örömben jött létre.
Amikor a föld alapjait lefektette Isten, Jób könyve azt írja:
"...együtt örvendezének a hajnalcsillagok, és Istennek minden fiai
vigadozának." (Jób 38:7.)
A Krisztusról, mint Bölcsességről
szóló nagy ószövetségi igeszakaszban is azt olvassuk:
"...mikor megállapítá e földnek
fundamentomait:
Mellette valék mint kézmíves,
és gyönyörűsége valék mindennap;
játszva Őelőtte minden időben.
Játszva az Ő földének kerekségén,
és gyönyörűségemet lelve az
embereknek fiaiban." (Példabeszédek
8:29-31.)
Az embert úgy teremtette Isten, hogy
szüksége legyen az öröm megtapasztalására; akkor sem túl erős a
kifejezés, ha azt mondjuk, az embernek szüksége van elragadtatottságra!
Szíve éhezi a túláradó öröm ismeretét. Mióta Éva a jó és gonosz tudásának
fájában meglátta a gyönyörűség ígéretét, az ember ilyen átélésekre törekszik.
Ma a szex, az elmét kitágító kábítószerek, az okkult miszticizmus, elmélkedési
módszerek stb. révén keresi ezt. Ezen utak némelyike árt is és veszélyes is, mások talán pozitívabbak,
de egyikük sem keresztényi és ezért végső soron nem hoz létre tartós eredményeket.
Két dolgot kell tudnunk az öröm
kereséséről. Az első az, hogy az öröm mindig melléktermék. Sosem lehet
önmagában cél. Amikor valódi, akkor mindig egy másik tapasztalat mellékterméke.
Ha az örömöt, mint örömöt keressük, vagy a boldogságot a boldogság kedvéért,
akkor biztosan nem fogjuk megtalálni. Ez a keresés valójában a visszájáról sül
el. Az öröm keresésekor elkeseredettebbé válhatsz, mint előtte voltál.
A második annak a tapasztalatnak a
természete, aminek az öröm a mellékterméke. A Biblia nagyon világosan
felfedi, hogy az ember csak egyetlen átélésből kaphat túláradó örömöt: az
élő Istennel való személyes találkozás tapasztalatából.
"Hadd menjek be Isten
oltárához, vigasságos örömömnek Istenéhez..."
(Zsoltárok
43:4.)
"...teljes
öröm van tenálad; a te jobbodon gyönyörűségek vannak örökké."
(Zsoltárok 16:11.)
"Mert
az Isten országa nem evés, nem ivás, hanem igazság, békesség és Szent Szellem
által való öröm." (Róma 14:17.)
"Akit,
noha nem láttatok, szerettek; akiben, noha most nem látjátok, de hisztek benne,
kibeszélhetetlen és dicsőült örömmel örvendeztek." (1Péter 1:8.)
Először ebből az utolsó versből
jöttem rá, hogy ha a szavak azt jelentik, amit jelenteni látszanak, akkor egy
negyed évszázadnyi keresztény tapasztalat után valószínűleg lemaradtam
valami életbevágóan fontosról. Még csak elképzelni sem tudtam, mit jelent "kibeszélhetetlen
örömmel örvendezni"!
Sosem fogom elfelejteni azt az
estét, amikor bemerültem a Szent Szellembe. Akkorra már tudtam, mi minden
történhet, mert sok könyvet olvastam az ébredésről. Arra következtettem, hogy
ha Isten valóban találkozik velem úgy, ahogy vágytam rá, meg fog győzni engem
tetőtől talpig rendkívüli bűnösségemről. Minden bátorságomat összegyűjtöttem
egy ilyen tapasztalathoz, mert sóvárogtam a valóság után. Minden várakozásomtól
teljesen eltért azonban az, ami történt. Szellemem mélyén, amint imádkoztak
értem, megérintettem a Szent Szellem Istent és bensőmből tiszta, fékezhetetlen
öröm buzgott föl. Minden kétségem és félelmem után azt találtam, hogy Isten
valóságos, csodálatos és bennem van. Nevettem örömömben és ujjongtam. Végül azt
kellett mondanom az Úrnak, hogy hagyja abba. Többet kaptam, mint amennyit egyszerre
fel tudtam dolgozni! Ó, halleluja! Az ebben a csodálatos, hogy több mint húsz
év után ma is olyan friss, új, izgalmas és örömteli ez az élmény, mint mindig
is volt –
sőt, egyre olyanabb.
Látod már az összeköttetést a remény
és az öröm között? Az az elvárás, ami képesít minket a Szent Szellem
jelenlétének átélésére, az örömben találja meg beteljesülését. "A
reménységnek Istene pedig töltsön be titeket minden örömmel és békességgel a
hívésben..." (Róma 15:13.).
A Szent Szellem gyümölcse az örömmel
kezdődik. Azt olvassuk, hogy a korai tanítványok folyamatosan "beteltek
vala örömmel és Szent Szellemmel" (Ap. Csel. 13:52.).
A testben a negatív érzelmek, mint a
félelem és neheztelés működési és végül szervi zavarokat okozhatnak, de az öröm
gyógyít. Életet ad. "A vidám elme megvidámítja az orczát; de a szívnek
bánatja miatt a szellem megszomorodik" (Példabeszédek 15:13.).
"A vidám elme jó orvosságul
szolgál;
a szomorú szellem pedig megszáraztja
a csontokat."
(Példabeszédek 17:22.)
"Hallass örömet és vigasságot
velem,
hogy örvendezzenek csontjaim,
amelyeket összetörtél."
(Zsoltárok 51:10.)
"Ne bánkódjatok, mert az Úrnak
öröme a ti erősségetek."
(Nehémiás
8:10.)
John Wesley egyik öreg
prédikátoráról jegyezték fel, hogy amikor halálos ágyán feküdt, olyan
rendkívüli módon örült annak a kilátásnak, hogy szemtől szembe látja majd
Megváltóját, hogy ettől még két hétig élt". Ezt nagyon szeretem! El tudod
képzelni az öreg harcost, aki repes az örömtől, mert végre látni fogja Jézust?
Az örömtől pedig adrenalin árad át gyarló öreg testén és napról napra életben
tartja.
Végül, az örömnek természetében
rejlik, hogy ki kell fejezni. Nagyon fontos meglátnunk, mennyi öröm van a
Szentírásban. Nézd meg bármilyen szókönyvben, hányszor fordul elő a Bibliában
az öröm, örvendezni és boldogság szó és figyeld meg, mihez kapcsolódnak:
éneklés (Zsoltárok 71:23.), ujjongás (Ézsaiás 35:10.), tánc (Jeremiás 31:13.).
ugrálás (Lukács 6:23.), taps (Zsoltárok 47:1.), zene (1. Krónika 15:28.) stb.
Az öröm a valódi evangélizáció
titka, mert az örvendező keresztények kényszerítő erővel reklámozzák az
evangéliumot. A Szent Szellemben való öröm megolthatatlan, független a
körülményektől, mert azok létrehozni és elvenni sem tudják. Jézus azt mondta
tanítványainak: "...ismét meglátlak majd titeket, és örülni fog a ti
szívetek, és senki el nem veszi tőletek a ti örömeteket." (János
16:22.).
Emberi szellemünkben lakik az öröm
forrása: a Szent Szellem Isten. Amikor az Iránta való nyitott várakozás (avagy
remény) magatartásában élünk, akkor az öröm az örökségünk. Az örömmel
folyamatosan vizet merítünk az üdvösség kútjából.