5. Kapcsolatainkban két vágy: az intimitás és a magánélet utáni vágy
között ingadozunk.
Mindkét szükségletet és
vágyat jogosnak és természetesnek kell tekintenünk: azt is, hogy nagyon
szoros kapcsolatban legyünk valakivel, és azt is, hogy magánéletet
élhessünk. A helyzet az, hogy az intimitás csak ott bontakozhat ki teljesen,
ahol elismerik a magánélethez való jogot. Általában a két pólus között
ingadoznak az érzelmeink, és érzékenységre van szükségünk ezen a
területen, mivel megtörténhet, hogy az egyik partner éppen akkor vágyik
intimitásra, amikor a másik szeretne félrevonulni. Ha nem vagyunk tudatában
annak, hogy mi történik, akkor vagy elutasításként, vagy pedig tolakodásként
és hatalmaskodásként fogjuk átélni a másik ember reakcióját.
6. Nem lehetünk egyformán intim kapcsolatban sok emberrel.
Ez nagyon fontos alapelv a
gyülekezeti közösségben, ahol az szokott lenni az egyik probléma, hogy csak
kétféle kapcsolatrendszert ismerünk: az egyik túlságosan szoros, a másik
pedig túlságosan távolságtartó. Meg kell értenünk, hogy az érvényes és
értékes kapcsolatok nagyon széles skálán mozognak, és ezekben egymástól nagyon
eltérő mértékben érvényesül az intimitás.
Jézusnak két csoport
tanítványa volt: a hetvenkettő és a tizenkettő. Sokkal közvetlenebb
kapcsolatban állt a tizenkettővel, mint a hetvenkettővel, és még a tizenkettőn
belül is voltak hárman, akik különösen közel álltak hozzá. Pétert, Jakabot és
Jánost oda is magával vitte, ahova a többi kilencet nem, és olyan dolgokat is
megosztott velük, amelyekben a többiek nem részesülhettek. És még e között a
három ember között is volt egy, akivel még intimebb kapcsolatban volt: János,
az a tanítvány, “...aki nyugodott is...
az ő kebelén...”
A pusztai sátor nagyon
hasznos modellt állít elénk a kapcsolatok megértéséhez. Három fő részből
állt:
a) A pitvar, ahova minden zsidó beléphetett,
b) A Szent Hely, ahova csak a
papok léphettek be, és
c) A Szentek Szentje, ahova
kizárólag a főpap léphetett be.
Valamennyiünk életében
vannak olyan emberek, akik csak a pitvarba léphetnek be. Ezek azok a
kapcsolataink, amelyekben nem játszik szerepet igazi intimitás. Van egy
szűkebb kör, akik a mi szent helyünkhöz tartoznak, és még kevesebben, egész
életünkben legfeljebb fél tucatnyian lehetnek azok, akikkel olyan intim
kapcsolatban állunk, hogy beléphetnek a szentek szentjébe. Ha egy pitvarhoz
tartozó ember megpróbál betörni a szent helyre, jogunk van kitenni előtte a
"Belépni tilos!" táblát. Ha pedig a szentek szentjébe próbál
berontani, akkor jól is tesszük, ha nem engedjük be, mivel egészen biztos, hogy
ez a kapcsolat nem fog működni. Magától értetődik, hogy ezeknek a helyzeteknek
a megfelelő kezeléséhez bölcsességre és irgalmasságra van szükségünk, mert az
intimitásra vágyakozó személy elutasítottnak érzi majd magát, de ha már
kezdetben nem szorítjuk az intimitás mértékét a megfelelő szintre, akkor a
trauma később még rosszabb lesz.