Ezért van az, hogy a megigazulás fogalma alapvetően
kapcsolati kérdés. Azt jelenti, hogy helyesen viszonyulunk másokhoz. Egy pillanat
alatt megállapíthatjuk, ha nem vagyunk helyes kapcsolatban a feleségünkkel
vagy a barátunkkal. Még “az Úr félelme”
kifejezés sem félelmet vagy bénító rettegést jelent, hanem a kapcsolat
minőségére vonatkozik. Az óhéber nyelvben az Úr félelme azt jelenti, hogy
megtartjuk parancsolatait, az Ő útjain járunk, hallgatunk szavára, ragaszkodunk
Hozzá, szeretjük és szolgáljuk Őt. Nem csoda, hogy ezt a bölcsesség
kezdetének és minden ismeret legfontosabb alapfeltételének nevezi az Ige.
3. Istenhez pontosan úgy kapcsolódunk, mint más emberekhez. Ez az
oka annak, hogy az Istenhez fűződő kapcsolatunkban jelentkező problémák
befolyást gyakorolnak emberi kapcsolatainkra is, emberi kapcsolataink
problémái pedig hatással vannak Istennel fenntartott kapcsolatunkra.
Az Istenhez és az
embertársainkhoz fűződő kapcsolataink lényegében hasonló természetűek. A két
dolog nem pontosan ugyanaz, mivel az Isten és ember közötti kapcsolatnak vannak
olyan elemei (például a dicséret), amelyek kizárólag Istent illetik meg, emberi
kapcsolatokban nincs helyük, de ezeket leszámítva a kettő ugyanúgy épül fel.
Ezért tapasztalhatjuk azt, hogy néhány kisebb szövegmódosítással a Krisztusnak
énekelt dicsérő dalok közül sokat szerelmes dalként elénekelhetnénk a
feleségünknek, a férjünknek, vagy a kedvesünknek is. És ez az oka annak is,
hogy János egy helyen ezt írja levelében: abból tudjuk, hogy szeretjük Istent,
hogy szeretjük testvéreinket, máshol pedig azt írja, azért tudhatjuk, hogy
szeretjük testvéreinket, mert Istent szeretjük. Vessünk tehát egy
pillantást ezeknek a kapcsolatoknak az alaptermészetére, amely olyan
közel helyezkedik el emberi természetünk szívéhez!