1. A generációs vonal
Van sok olyan igehely, amelynek
üzenete nagyon népszerűtlen. Az egyik ilyen szakasz a 2Mózes 20:5: „Megbüntetem az atyák
vétkét a fiakban a harmadik vagy a negyedik nemzedékig”. Miért? –
teszik fel sokan a kérdést. – Ez nem igazságos. Elvégre nem azt mondja Jeremiás,
hogy a fiak foga a továbbiakban már nem fog megvásni attól az egrestől, amit a
szüleik megettek? (Jeremiás 31:29).
Rendkívül erőteljes és heves
kérdéseket és indulatokat válthat ki az emberekből az, amikor először
találkoznak azzal a lehetőséggel, hogy őseik bűnei miatt démonizáltak lehetnek.
Ennek ellenére ez a tanítás sok ember számára a hajnal világosságát jelenti.
Hosszú idő után végre hallanak egy hiteles magyarázatot problémáikra,
amelyeket oly sok éven keresztül el kellett viselniük, és gyakran első ízben
hallanak olyan üzenetet, amely magában hordozza a megoldás reménységét.
Az ellenérvek megcáfolása
Vizsgáljuk meg tehát annak néhány
okát, amelyek miatt az emberek ezt a tanítást tévesnek, visszatetszőnek
tartják, vagy azt állítják, hogy napjainkban már nem érvényes.
a) Ez a tanítás a törvényben szerepel. Mi a kegyelem korában
élünk, nem a törvény alatt, és ezért nem vonatkozik a keresztény korban élő
hívőkre.
Ez azonban a Tízparancsolat
része, amelyet Isten Mózes által adott népének, és örök időkre szól. Jézus
egyértelművé tette, hogy a törvényből semmi el nem múlik, amíg az egész be nem
teljesedik (Máté 5:18), ami csak Krisztus visszajövetele után fog megtörténni.
Ezért mi továbbra is olyan időben élünk, amikor a törvény érvényben van.
Amikor azonban ezt állítjuk,
világosan különbséget kell tennünk azon törvények között, amelyek étkezésekre
vagy a ceremóniákra vonatkoztak, amelyek kizárólag a zsidó imádási szertartásaival
kapcsolatosak és amelyeket Isten az Új Szövetségben eltörölt (Márk 7:19;
Apostolok cselekedetei 10:14-15), valamint az erkölcsi törvények között,
amelyeket az Újszövetség megerősített és amelyek még ma is érvényesek (Máté
5:27-28;
Márk 7:21-23).
Nem hagyhatjuk figyelmen kívül az
erkölcsre és a viselkedésre vonatkozó alapvető parancsolatokat. Ha
elkezdünk válogatni ezek közül, hogy melyek érvényesek ma ránk nézve, hol
fogunk megállni? Ha elutasítjuk azt a parancsolatot, amely következményeket is
tartalmaz a gyermekekre nézve, ha megszegik azt, akkor nem kellene
elutasítanunk ugyanennek a parancsolatnak a másik oldalát is, amely áldásokat
ígér azoknak a gyermekeknek, akik egy istenfélő családban születnek? Vagy nem
kellene elutasítanunk az olyan parancsolatokat, mint „Ne paráználkodj”?
Ha ezen parancsolatok bármelyikét
elfogadjuk, akkor valamennyit el kell fogadnunk, és aztán meg kell birkóznunk a
következményekkel, és hinnünk kell, hogy Isten a mi javunkra illesztette be
azokat a törvénybe. Lehet, hogy a kegyelem korában élünk, de ez nem jelenti
azt, hogy a Jézus után született összes ember üdvösséget nyer. Továbbra is alkalmazni
kell a bűn ellen felírt orvosságot. Ha valaki úgy dönt, hogy nem hisz
Jézusban, akkor hiába hivatkozik a kegyelem korára, semmi sem változtathat
örökkévaló sorsán.
Az a tény azonban, hogy a
kegyelem korában élünk, magában hordozza azt, hogy az atyák bűneinek a
gyermekek életében jelentkező következményeivel a kereszt által le lehet
számolni. Mert annak a büntetésnek az útján gyógyulhatunk meg, amelyben Jézus
részesült. De amint a kereszt munkáját személyesen alkalmazni kell minden
egyes hívő életében, ugyanúgy a gyógyulás és a szabadulás munkáját is
alkalmazni kell azoknak az életében, akikben kárt okoztak őseik bűnei. Ez nem
fog automatikusan megtörténni.
Nem csoda, hogy Jézus a
prédikálás mellett a gyógyítás és a szabadítás szolgálatával is megbízta az
egyházat. Tudta, hogy a gyermekek, akiket annyira szeretett, csak akkor fognak
az általa kivívott szabadságra eljutni, ha az egyház a teljes üdvösség
szolgálatát végzi.