A
tekintély használatának kérdésére ez a válasz: a Szent Szellemnek lelkiismeretünkben
felismert serkentéséből tudjuk mikor és hogyan kell hatalmat gyakorolnunk.
Az Ap. Csel. 13. részében találjuk azt a
példát, amikor Elimás, a varázsló ellenállt Pál prédikálásának és megpróbálta
Sergius Paulus tiszttartót elfordítani a hittől. Mit tett Pál? Nem versengett
Elimással, noha nagyon is megtehette volna, hanem a Szellem rajta levő
serkentése szerint járt el.
"De
Saulus, ki Pál is, megtelvén Szent Szellemmel, szemeit reá vetve monda: Óh
minden álnoksággal és minden gonoszsággal teljes ördögfi, minden igazságnak
ellensége, nem szűnöl-é meg az Úrnak igaz útait elfordítani? most azért ímé az
Úrnak keze van ellened, és vak leszel és nem látod a napot egy ideig. És
azonnal homály és sötétség szálla reá; és kerengve keres vala vezetőket. Akkor
a tiszttartó, amikor látta a történt dolgot, hitt, elálmélkodván az Úrnak
tudományán." (Ap.
Csel. 13:9-12.)
Az Ap. Csel. 9. részében Péter
eljutott a liddai szentekhez és ott találta Éneást, aki nyolc éve volt ágyhoz
kötve, mert megbénult. Péter nem imádkozott Éneás gyógyulásáért – valószínűleg a szentek ezt
már sokszor megtették –,
hanem meggyógyította őt
"És
monda néki Péter: Éneás, gyógyítson meg téged a Jézus Krisztus: kelj föl, vesd
meg magad az ágyadat! És azonnal felkele. És láták őt mindnyájan, kik laknak
vala Liddában és Sáronban, kik megtérének az Úrhoz."
(Ap.
Csel. 9:34-35.)
Ilyen tekintély, amely eredménnyel
járó erő-felszabadítást idéz elő, csak akkor valósulhat meg, amikor a Szent
Szellem irányítása iránti azonnali és alázatos engedelmességben gyakoroljuk.
Az engedelmesség és a tekintély
eszközök –
és mindkettő szükséges. Ha nem élünk engedelmességben, parancsolhatunk
akármilyen hangosan és akármeddig: semmi sem fog történni, mert szavunkat nem
foganatosítja erő. Másrészt, ha nem használjuk a nekünk adott tekintélyt, semmi
nem történik, nem azért, mert nem támogat minket erő, hanem mert nem
alkalmaztuk azt az adott helyzetre. A Szent Szellem ereje akkor szabadul fel
gyógyításra, szabadításra, kötésre és oldásra, körülmények és helyzetek
megváltoztatására és felülbírálására, amikor mindkét összekötő szál működik.
A TEKINTÉLY SZELLEMI TERMÉSZETE
A tekintély egész témájának van egy
nagyon fontos szempontja, amit általában figyelmen kívül hagynak, de amit a
22. ábra világosan mutat. Ez így hangzik: a valódi tekintély mindig
szellemi eredetű. Ezért annak szelleméből fakadva működik, aki gyakorolja
azt és annak a személynek a szellemét éri el, aki fölött gyakorolják. Ezért az
utóbbi személynek a lelkiismeretére hat: az engedelmeskedő félben a rendelkezéssel,
vagy utasítással kapcsolatban felhangzik egy "kellene". Mindazáltal
az illető akarata szabad marad arra, hogy engedelmeskedjen, vagy ne. Az
engedelmesség tehát szabad választás és minden valódi engedelmességnek
felszabadító hatása van.
Ha azonban a hatalmat gyakorló
személy maga nem él engedelmességben, nem szellemi tekintély árad belőle,
hanem lelki erő. Ha a 23. ábrán letakarod az "ENGEDELMESSÉG" szót,
meglátod, hogy ami létrejön, az már nem a szellemből ered, hanem a lélekből.
Ennek kisugárzása a legtöbbször akaraterő; de szerepelhet ilyenkor erős érzelmi
nyomás, vagy erőszakos érvelés is. Mivel ezek a dolgok a lélekben gyökereznek,
a másik személy lelkét érik el. Összeütköznek az akaratok, az érvek és szemben
állnak az érzelmek. Az, aki kapja a rendelkezéseket, utasításokat, vagy utat ad
a felettes erőnek (de ugyanakkor neheztelést és lázadást érez) , vagy feláll és
nyílt összeütközésre kerül sor.
Amikor valódi tekintélynek
engedelmeskedem, nem érzem magam alsóbbrendűnek, vagy elnyomottnak, mert a
valódi tekintély szellemi és tiszteli erkölcsi szabadságomat. A nem
jogszerű tekintély (amely a másik akaratát vagy elképzeléseit kényszeríti
rám) nem tiszteli erkölcsi szabadságomat. Kényszeríteni, vagy manipulálni akar – én pedig vagy
alkalmazkodom hozzá, vagy lázadok. Általában kisebb veszélybe kerülök, ha
lázadok.
Létfontosságú, hogy a szülők
megértsék ezt az alapelvet és ugyanolyan fontos ez az egyházi vezetők számára
is. Amint Menno Simon mondta több, mint száz évvel ezelőtt: az Egyházban levő
szellemi tekintélynek sohasem a lázadókat kell megadásra késztetnie, hanem az
engedelmeseket kell képessé tenni a szent életre.