AZ ELME MEGÚJULÁSA
Az elmének is meg kell újulnia, hogy
megfelelően megítélhesse és megérthesse a szellem megérzéseit. Katasztrófához
vezethet, ha meg nem újult elmével kezeljük a szellem megérzéseit. Mindazáltal
valahányszor megbízunk abban a szóban, ami szellemünkbe jön, a hit a Szent
Szellem erejét a szellemből beengedi az elmébe. Amikor ez rendszeres
reakciónkká válik, elménk a "Szellemre irányult" lesz és ez a Róma
8:6. szerint életet és békességet hoz az elmébe. Máshol már foglalkoztunk
bizonyos mértékben az elme megújulásával, de itt megláthatjuk, hogyan történik
ez valójában. A Szent Szellem, aki ismeri
Isten gondolatait, odajön elménkhez, hogy felemelje azt arra a
képességre, ahol Isten gondolatait Utána tudja gondolni.
A SZELLEMI AJÁNDÉKOK
Most meg kell látnunk, hogy az
előbbiek milyen fényt vetnek a szellemi ajándékok működésére.
Először is megerősítik, hogy ezeknek
a megnyilvánulásoknak a természete "szellemi" (1Korintus 12:1.). A szellemi
ajándék a Szent Szellem megnyilvánulása az emberi szellem felé, majd az emberi
szellemtől az elmének.
Másodszor pedig megmutatja a hit
helyét a szellemi ajándékok működésében.
A tudomány beszéde az isteni
ismeret szava, amely olyan információkat nyilatkoztat ki egy helyzetről,
vagy egy emberről, melyek az információt kapó számára nem ismertek és
természetes módon nem fedezhetők fel. Mivel ez kinyilatkoztatás, közvetlenül
és megérzésként jön, ezért hit kell ahhoz, hogy az üzenet alapján cselekedjünk.
Nyilvános összejövetelen először egy katolikus és anglikán imacsoportok találkozóján
kaptam a tudomány beszédét. Épp megtérésre akartam hívogatni, amikor az Úr
megmutatta nekem az egyik jelenlévő házasságának részleteit. Nagyon komoly dolog
volt, sokkal több egy közönséges házassági problémánál. A jelenlévők nagy számára
néztem és elmém így szólt: "Ha ezt kimondod, végül száz elégedetlen
feleség is előre jöhet." Hitetlen voltam. Elmémre hallgattam és csak
általánosan hívogattam azokat, akik imáért akartak előre jönni. Az első
előrejövő asszony a házassága helyzetéről beszélt velem. Én már ismertem a
helyzetét. Nagyon megintett ez az eset, mert arról a drága asszonyról már a
helyén ülve is valaki tudott, az Úr ismerte szükségének részleteit és képes
volt segíteni.
A prófécia és a nyelvek
magyarázata is érthető az épp tárgyalt modell alapján. Amint láttuk, a
kinyilatkoztatás a Szent Szellemtől az emberi szellemhez jövő megvilágosodás.
Aki tehát egy összejövetelen nyelveken kap üzenetet, az egy olyan
kinyilatkoztatást fejez ki, amit szellemében kapott, de elméje nem ért. "Mert
ha nyelvvel könyörgök, a szellemem könyörög, de értelmem gyümölcstelen"
(1Korintus 14:14.). Ahhoz, hogy az egybegyűltek megértsék, mit mond a Szellem,
a magyarázat társajándékának kell működésbe lépni. Ekkor fejeződik ki
szavakban, amit valaki szellemben kapott.
A prófécia ajándékában ez a két
fokozat egy személyben valósul meg. Az emberi szellem kinyilatkoztatást kap,
átadja azt szavakban az elmének és elhangzik a prófécia szava. Ezért mondja
Pál: "nagyobb a próféta, mint a nyelveken szóló kivévén, ha
megmagyarázza, hogy a gyülekezet épüljön" (1Korintus 14:5.). A
prófétáláshoz és a nyelvek magyarázatához is hitre van szükség. Az elme az
üzenetnek általában csak az elejét, talán csupán egy-két szót kap meg. A
szellemből az elmébe való áramlás csak akkor szabadul fel, az egész
próféciát akkor kapja meg a szóló,
amikor az illető hitben kilép az első szavak alapján. Ha nem lépsz ki hitben
hogy beszélj, a szó megoltódik és talán sose lehetsz biztos abban, hogy
egyáltalán kaptál-e Istentől üzenetet. Másrészt, ha a prófécia elhallgat
szellemünkben, jobb ha mi is elhallgatunk –
akár a mondat közepén is. Ha folytatjuk, miután a Szent Szellem abbahagyja,
akkor csak saját elménkből beszélünk. Ha megpróbálunk prófétálni, mikor az Úr
nem adott szót, akkor csak önmagunkból szólunk, valami teljesen emberit; ha
megpróbálunk a tudomány beszédében isteni kinyilatkoztatás nélkül működni,
akkor csak találgatunk.
Egyike azoknak, amelyek engem
Elizeus prófétánál legjobban megérintettek, az, hogy ő nem csak tudott
dolgokat, amikor Isten felfedte azokat előtte, hanem azt is elismerte, ha Isten
nem szólt. Amikor a súnemita asszony, akinek a fia meghalt, eljött, leborult és
megragadta a próféta lábát, Géházi, Elizeus szolgája el akarta az asszonyt
űzni. Elizeus azt mondta:
"...Hagyj
békét néki, mert megkeseredett az ő szíve, és az Úr eltitkolta tőlem, és nem
jelentette meg nékem." (2Királyok
4:27.).