A REMÉNY ÉS AZ ÉRZELMEK
Meg kell látnunk a remény helyét az
érzelmekkel kapcsolatban. Vegyük Dávidot a 42. Zsoltárban, igen siralmas
hangulatában, amivel könnyen tudunk azonosulni: "Miért csüggedsz el
lelkem és nyughatatlankodol bennem?" Dávid viszont úgy tűnik, tudta,
milyen gyógyítólag hat a remény a felkavart érzésekre. Így kiált fel: "Bízzál
Istenben, mert még hálát adok én néki az ő orczájának szabadításáért" (Zsoltárok
42:6.).
A nyitottság és várakozás
magatartása, amit a Biblia reménynek nevez, életbevágóan fontos érzelmi
egyensúlyunkhoz. Nem csupán derűlátás ez, vagy a "majd minden
rendbejön" fatalizmusa. A remény bizonyos, nyitott magatartás Isten felé,
mert tudjuk, hogy összes velünk kapcsolatos döntését végtelen szeretet sugallja
és végtelen bölcsesség irányítja. Azt tanuljuk, hogy minden jó és tökéletes
ajándék a mi Atyánktól jön, Akinek jósága egyáltalán nem változik (Jakab
1:17.). A legnehezebb és leginkább embert próbáló körülmények között
felfedezzük, hogy Isten a javunkra munkálkodik (Róma 8:28.). Ki ne lenne
nyitott arra, hogy ilyen feltételek mellett kapjon?
Gyakran úgy érezzük, egyes helyzetek
fenyegetőek, vagy nem tudunk elboldogulni velük, ezért védekezően reagálunk
félelemmel, haraggal vagy bosszankodással. Amikor viszont Isten felé nyitottak
vagyunk, akkor a más forrásból származó dolgokra is reagálunk, a helyzeteket
és körülményeket belső biztonságunk helyzetéből látjuk, Isten képességeihez
mérjük a nehézségeket és problémákat, mert Isten a mi oldalunkon áll.
Az Ószövetségben találunk erre egy
szép példát. Elizeus Dátánban volt és a várost körülvették a szíriai seregek. A
próféta szolgája pánikban volt. "Jaj mesterem, mit cselekedjünk?"
Elizeus azonban furcsa módon nem fél. Nyugodt, mert más információk alapján él.
"Ne félj. Mert többen vannak, akik velünk vannak, mint akik ő velök. És
imádkozott Elizeus és monda: "Óh, Uram! Nyisd meg kérlek az ő szemeit,
hadd lásson. És megnyitá az Úr a szolga szemeit és láta, és ímé a hegy rakva
volt tüzes lovagokkal és szekerekkel Elizeus körül." (2Királyok 6:16,
17.).
A remény azonban sokkal többet tesz
annál, mint hogy csupán igazabb és megbízhatóbb információt nyújt érzelmi
reakciónk irányításához. Ahogy ábránkon látni fogod, megadja azt az alapvető
összeköttetést, ami lehetővé teszi, hogy a Szent Szellem átjöjjön érzéseink
területére.
Már kifejtettük ennek jelentőségét
az érzelmi gyógyulással kapcsolatban, de röviden itt is visszatérünk rá.
Először is, a remény utat készít a
Szent Szellemnek azokhoz a sérülésekhez, amelyek gyakran érzéseinkben
eltemetve rejtőznek: az elutasítás, neheztelés, gyász, kudarc stb.
tapasztalataihoz. Így a Szent Szellem megtisztíthatja és meggyógyíthatja azokat.
A remény várakozó, bizakodó nyitottsága engedi be a Szent Szellemet az érzelmekbe,
hogy Ő foglalkozhasson az eltemetett szükségekkel. Amikor ezt megengedjük
Neki, elámulunk azon, milyen végtelenül ügyesen és gyengéd irgalmassággal
dolgozik Ő.
Másodszor, a remény képessé teszi a
Szent Szellemet arra, hogy eltávolítsa az érzelmi gátlásokat, amelyek talán a
növekedést akadályozzák
személyiségünk egy adott területén. Pál
azt mondja az Efézus 4:15-ben, hogy "mindenestől fogva nevekedjünk
abban, aki a fej, a Krisztusban". Sok keresztény szellemileg és
értelmileg érett, érzelmileg azonban
éretlen.
Mi a válasz? Nem kaphatunk
bocsánatot az éretlenségre, még csak meg sem gyógyulhatunk belőle. Azt csak kinőhetjük.
A Szent Szellem az örökbefogadás Szelleme (Róma 8:15.), az a Szellem, Aki
minket, fiakat érettségre juttat. Ő el tudja távolítani a gátat, bárhol is
legyen az: a kudarctól való félelmet, a kisebbségi érzést, a negatív én-képet
vagy a méltatlanság belénk épített érzését. Láttam már, hogy a Szent Szellem
ezeket és még sokkal többeket is mind eltávolította - és az emberek
felszabadultak arra, hogy gyönyörű érzelmi érettségre nőjenek fel.
Harmadszor – és ez nagyon izgalmas –, a várakozó örömnek a
reményt jellemző magatartása engedi, hogy a Szent Szellem kifejezze
természetét bennünk. Így oltódnak be a Szent Szellem gyümölcsei
természetünkbe. Sokszor tűnődtem azon, hogyan kell ennek történnie. A
prédikációk, amiket hallottam, azt sugallták, hogy valahogyan a Szent
Szellemet kell másolnunk vagy utánoznunk. Hogyan játszhatnál meg érzéseket
anélkül, hogy csaló ne lennél? Az engedelmesség hozza létre az érzéseket? Vagy
a hit? Valójában egyik sem. A remény. A nyíltság a kulcs. A Szent Szellem gyümölcseit
először is érzéseinkben kell megtapasztalnunk, mert maguk is érzések, másodszor
pedig mert az érzések a viselkedés legerősebb mozgatórúgói. Valóban csodálatos
egyensúly van mindebben
· Isten megosztja velünk Igazságát.
Ezt szellemi beleérzéssel nyerjük el és ez megvilágosítja az elmét.
· Isten megosztja velünk Bölcsességét. Ezt
lelkiismeretünk ismeri fel és az akarat felel rá.
· Isten megosztja velünk Szeretetét.
Ezt Isten imádásában tapasztaljuk meg és érzelmeinkben érezzük.
Abból, hogy Isten így feltárja Magát
nekünk, nem csak azt kell megtudnunk, hogy mit jelent Krisztus értelme bennünk
(1Korintus 2:16.) és nem csak azt kell megtapasztalnunk, hogy Isten munkálja
bennünk az akarást és a cselekvést (Filippi 2:13.), hanem Krisztus indulatait
kell éreznünk. "Mert bizonyságom az Isten, mely igen vágyakozom
mindnyájatok után a Krisztus Jézus szerelmében" (Filippi 1:8.).
Éreznünk kell szívünkben Krisztus
mások iránti változatlan, feltétlen szeretetének áradását. Van, amikor
érzem ezt, de akár érzem, akár nem, mindig kapom; tehát azt nem tudjuk
magunkból kitermelni, vagy magunkban felgerjeszteni. Mielőtt megtörténne, még
csak el sem tudjuk képzelni, hogy ez milyen, mert Isten szeretete minőségileg
különbözik az emberi szeretettől. Istennek azonban annyi van belőle, hogy az Ő
teljességéből ki akarja árasztani szeretetét szívünkbe a Szent Szellem által.
Nekünk csak nyitottságunkat és várakozásunkat kell ehhez hozzátennünk, ami
minket annak elvételére képesít, amit kapunk.