Új
felismerés lehet, hogy a hit köti össze az elmét a szellemmel, de azt valamennyien
jól tudjuk, hogy kapcsolat van a lelkiismeret és az akarat között. Ez az engedelmesség
természetesen. Amikor a lelkiismeret azt mondja: "nem kellene", az
akaratomnak azt kell felelnie: "nem fogom..." Amikor a lelkiismeret
azt mondja: "ezt kellene", az akaratomnak azt kell mondania:
"akarom".
A szellemből való éléskor az emberi
szellem legfontosabb működése a lelkiismeret, de az engedelmességnek is van
néhány szempontja, amit meg kell beszélnünk, mert még érett keresztények és sok
prédikátor is végzetesen félreérti őket. Például néha azt a benyomást keltjük,
hogy az engedelmesség egyfajta erkölcsi gyógyszer. Kellemetlen, tehát biztosan
használ! Máskor összekeverjük az engedelmességet az alkalmazkodással.
Az alkalmazkodás a mai társadalom egyik legveszélyesebb vonása, mert ez az
egyik módja a személyes erkölcsi felelősség elkerülésének. Az erkölcsi döntések
felelősségét átadjuk vezetőknek, feljebbvalóknak, politikusoknak, vagy a párt
gépezetének. Az egyénnek csak engedelmeskednie kell az utasításoknak, azt kell
tennie, amit mondanak. Aztán hogy milyenek ezek a rendelkezések és mik a
következményeik, az már nem az ő dolga. Ez elvezet a mai helyzethez: kifejezett
gonoszságok történnek, amelyekért senki sem felelős. Nem felelős az, aki
meghúzza a ravaszt vagy ledobja a bombát: csak parancsoknak engedelmeskedik
mint jó katona, vagy hű beosztott. Aki kiadja a parancsot, az maga senkit nem
öl meg, egy csepp ártatlan vért sem ontott; nem érzi bűnösnek magát. Ő
egyszerűen maga is parancsot teljesített, egy még feljebb, még vértelenebbül
hozott politikai döntést valósított meg.
A Biblia egészen világossá teszi, hogy az engedelmesség
csak önmagában, nem szükségszerűen jó.
"Avagy
nem tudjátok, hogy akinek odaszánjátok magatokat szolgákúl az engedelmességre,
annak vagytok szolgái, akinek engedelmeskedtek; vagy a bűnnek halálra, vagy az
engedelmességnek igazságra?" (Róma 6:16.)
SZERETET ÉS SZABADSÁG
Istent Saját természete és az
emberrel kapcsolatos terve arra késztette, hogy jelentős módon elkötelezze
Magát az ember erkölcsi szabadságának fenntartására. Isten az embertől
szeretetet vár és amint máshol már elmondtuk, a szeretet szabad erkölcsi
döntés, vagy semmi. Aki szeret, annak mindig vállalnia kell a kockázatot, hogy
akit szeret, az nemet mond. Isten vállalta a kockázatot, hogy az ember nemet
mond az Ő szeretetére és Isten végül a Golgotával fizetett ezért a kockázatért.
Mivel Isten eltökélte, hogy nem
avatkozik be az ember személyiségébe, korlátozta Magát, hogy az ember életébe
csak az ember beleegyező akaratának mértékében avatkozik be. Még ahhoz is egy
beleegyező emberi akarat kellett, hogy az Atya elküldje Fiát e világra. Amikor
Gábriel eljött Máriához a bejelentéssel, semmi nem történt, amíg Mária ki nem
mondta a behódolás csodálatos szavait:
"Imhol az Úrnak szolgálója;
legyen nékem a te beszéded szerint."
(Lukács 1:38.)
Ugyanúgy Krisztus, a mi Megváltónk
sem lép be a szívbe, amíg az akarat ajtót nem nyit Neki. Ha már a szívben van,
továbbra is tiszteli az emberi akaratot. A Szent Szellem, aki az ember
újjáteremtett szellemében lakik, nem lép be a lélek életébe akaratunk szabad
választása nélkül. A mindenhatóság még az olyan törékeny, gyarló emberi
akaratot sem zúzza szét, annyira elkötelezte Magát Isten az ember erkölcsisége
mellett.