(Róm 10:1) Atyámfiai, szívem szerint kívánom és Istentől
könyörgöm az Izráel idvességét.
(Róm 10:2) Mert
bizonyságot teszek felőlök, hogy Isten iránt való buzgóság van bennök, de nem
megismerés szerint.
(Róm 10:3) Mert
az Isten igazságát nem ismervén, és az ő tulajdon igazságukat igyekezvén
érvényesíteni, az Isten igazságának nem engedelmeskedtek.
Pál könyörög Izrael üdvösségéért.
Az, hogy Izrael nem vetette alá magát, nem engedelmeskedett Isten igazságának,
büszkeségre utal.
(Róm 10:4) Mert a törvény vége Krisztus minden hívőnek
igazságára.
Ez a kijelentés minden hívőre
vonatkozik, zsidóra és pogányra egyaránt. Ez az Ige Mózes törvényéről beszél,
ami nem egyéb, mint minta, minden törvény mintája. A Messiás a törvény vége,
mint a megigazulás egyetlen módja mindenkinek, aki hisz. Ha hiszel Jézusban,
akkor Krisztus kereszthalála véget vet a törvénynek, mint a megigazulás eszközének.
Egyáltalán semmit nem tehetünk, hogy megigazuljunk, csak annyit, hogy hiszünk
és bízunk Istenben.
Vannak, akik úgy gondolják,
hogy Krisztus a törvény célja, de nem a törvény vége. Az a görög szó, hogy
„thelosz”, 37 helyen fordul elő az ÚSZ-ben, alig 11 helyen szerepel olyan
értelemben, hogy valaminek a vége, célként csak 3 helyen, úgy pedig, hogy célja
és vége valaminek 23 helyen szerepel. Tehát ez a szó célként mindössze 8%-ban
fordul elő. Ebben az Igében mindkét jelentés érvényes: a Messiás a törvénynek,
mint a megigazulás eszközének célja és vége egyben. Mi tehát mentesek lehetünk
a törvény követeléseitől, az Ő helyettesítő áldozatán keresztül.
A törvény 7 célja, melyek
részben érvényesek ránk nézve is:
- A
törvény héberül „tóráh”, különleges módon kijelenti Isten igazságát,
szentségét, bölcsességét és jogosságát.
- A
törvény meghatározza az emberiség legalapvetőbb problémáját, ami a bűn. A
törvény nélkül nem ismernénk a bűnt.
- A
törvény leleplezi, hogy az ember nem képes megigazítani saját magát.
- A
törvény előre kijelentette és előrevetítette a Messiást. Isten nem csak
diagnosztizálta a problémát, hanem megmutatta nekünk a megoldást is. A
megoldás pedig nem bennünk van, hanem Jézusban a Messiásban, az Ő
engesztelő áldozatában. Minden áldozat a törvényben leleplez valamit
Jézusról.
- A
törvény egybezárta a zsidókat a Messiás számára. Gal. 3:23. Tehát a
törvény közel 15 évszázadon egybezárva tartotta a zsidókat az eljövendő
evangélium kinyilatkoztatásáig. Soha nem volt még egy olyan nép, mint a
zsidó, akire rábízhatta a Fiát, mert a zsidó családok nem voltak alapjában
véve bálványimádók és elzárt, tiszta közösségben éltek.
- A
törvény a jogszerű törvényhozás alapja minden nemzet számára. Neh. 9:13.
Általános megfigyelés, hogy akik ilyen törvények szerint éltek, azok a
népek virágoztak, jómódban éltek. De azok a nemzetek, amelyek elutasítják
ezeket a törvényeket, újból nagyon lecsúsztak.
- Végtelenül
sok témát ad az elmélkedéshez. Zsolt.1. Soha nem tudsz túl sok időt
eltölteni azzal, hogy Isten dolgairól elmélkedsz. Amikor az Úr törvényéről
való gondolkodás valóban hatékonnyá válik, akkor megismered a Messiást.
(Róm 10:5) Mert Mózes a törvényből való igazságról azt írja,
hogy a ki azokat cselekeszi, él azok által.
(Róm 10:6) A
hitből való igazság pedig így szól: Ne mondd a te szívedben: Kicsoda megy föl a
mennybe? (azaz, hogy Krisztus aláhozza;)
(Róm 10:7) Avagy:
Kicsoda száll le a mélységbe? (azaz, hogy Krisztust a halálból felhozza.)