2013. február 13., szerda

Derek Prince - Róma levél 10. fejezet 1.


(Róm 10:1) Atyámfiai, szívem szerint kívánom és Istentől könyörgöm az Izráel idvességét.
(Róm 10:2) Mert bizonyságot teszek felőlök, hogy Isten iránt való buzgóság van bennök, de nem megismerés szerint.
(Róm 10:3) Mert az Isten igazságát nem ismervén, és az ő tulajdon igazságukat igyekezvén érvényesíteni, az Isten igazságának nem engedelmeskedtek.

Pál könyörög Izrael üdvösségéért. Az, hogy Izrael nem vetette alá magát, nem engedelmeskedett Isten igazságának, büszkeségre utal.

(Róm 10:4) Mert a törvény vége Krisztus minden hívőnek igazságára.

Ez a kijelentés minden hívőre vonatkozik, zsidóra és pogányra egyaránt. Ez az Ige Mózes törvényéről beszél, ami nem egyéb, mint minta, minden törvény mintája. A Messiás a törvény vége, mint a megigazulás egyetlen módja mindenkinek, aki hisz. Ha hiszel Jézusban, akkor Krisztus kereszthalála véget vet a törvénynek, mint a megigazulás eszközének. Egyáltalán semmit nem tehetünk, hogy megigazuljunk, csak annyit, hogy hiszünk és bízunk Istenben.
Vannak, akik úgy gondolják, hogy Krisztus a törvény célja, de nem a törvény vége. Az a görög szó, hogy „thelosz”, 37 helyen fordul elő az ÚSZ-ben, alig 11 helyen szerepel olyan értelemben, hogy valaminek a vége, célként csak 3 helyen, úgy pedig, hogy célja és vége valaminek 23 helyen szerepel. Tehát ez a szó célként mindössze 8%-ban fordul elő. Ebben az Igében mindkét jelentés érvényes: a Messiás a törvénynek, mint a megigazulás eszközének célja és vége egyben. Mi tehát mentesek lehetünk a törvény követeléseitől, az Ő helyettesítő áldozatán keresztül.

A törvény 7 célja, melyek részben érvényesek ránk nézve is:
  1. A törvény héberül „tóráh”, különleges módon kijelenti Isten igazságát, szentségét, bölcsességét és jogosságát.
  2. A törvény meghatározza az emberiség legalapvetőbb problémáját, ami a bűn. A törvény nélkül nem ismernénk a bűnt.
  3. A törvény leleplezi, hogy az ember nem képes megigazítani saját magát.
  4. A törvény előre kijelentette és előrevetítette a Messiást. Isten nem csak diagnosztizálta a problémát, hanem megmutatta nekünk a megoldást is. A megoldás pedig nem bennünk van, hanem Jézusban a Messiásban, az Ő engesztelő áldozatában. Minden áldozat a törvényben leleplez valamit Jézusról.
  5. A törvény egybezárta a zsidókat a Messiás számára. Gal. 3:23. Tehát a törvény közel 15 évszázadon egybezárva tartotta a zsidókat az eljövendő evangélium kinyilatkoztatásáig. Soha nem volt még egy olyan nép, mint a zsidó, akire rábízhatta a Fiát, mert a zsidó családok nem voltak alapjában véve bálványimádók és elzárt, tiszta közösségben éltek.
  6. A törvény a jogszerű törvényhozás alapja minden nemzet számára. Neh. 9:13. Általános megfigyelés, hogy akik ilyen törvények szerint éltek, azok a népek virágoztak, jómódban éltek. De azok a nemzetek, amelyek elutasítják ezeket a törvényeket, újból nagyon lecsúsztak.
  7. Végtelenül sok témát ad az elmélkedéshez. Zsolt.1. Soha nem tudsz túl sok időt eltölteni azzal, hogy Isten dolgairól elmélkedsz. Amikor az Úr törvényéről való gondolkodás valóban hatékonnyá válik, akkor megismered a Messiást.

(Róm 10:5) Mert Mózes a törvényből való igazságról azt írja, hogy a ki azokat cselekeszi, él azok által.
(Róm 10:6) A hitből való igazság pedig így szól: Ne mondd a te szívedben: Kicsoda megy föl a mennybe? (azaz, hogy Krisztus aláhozza;)
(Róm 10:7) Avagy: Kicsoda száll le a mélységbe? (azaz, hogy Krisztust a halálból felhozza.)