A SZELLEMI AJÁNDÉKOK
Amit eddig tanulmányoztunk, az
kapcsolódik bizonyos szellemi ajándékok működéséhez is. Például, amit Pál
megtapasztalt látomásában az Ap. Csel. 16-ban, a bölcsesség beszéde volt
(1Korintus 12:8.). A bölcsesség, amint korábban már rámutattunk, célok
eléréséhez szükséges. Ez irányító ajándék és mivel ilyen, engedelmességet
igényel.
A bölcsesség beszédének
megbízhatóságát, hogy valóban Istentől jött-e, többek között az is
meghatározza, hogy az a személy, akin keresztül megnyilvánul, mennyire él maga
is valódi, alázatos engedelmességben. Ha nem engedelmeskedsz Isten saját életedre
vonatkozó akaratának, akkor sosem fogod megtudni Isten akaratát másvalaki
életére vonatkozóan. A bölcsesség beszéde az érettek által gyakorolt
ajándék, –
s nem azok által, akiket még nem próbált meg az engedelmesség iskolája. Ha ezt
megértjük, elkerülünk sok gondot és szívfájdalmat, amit az olyanoktól származó
közvetlen próféciák okoznak, akik újak és még nem kipróbáltak a szellemi
ajándékok világában. Kétségtelenül létezik irányító prófétai szolgálat, ami felfedheti
Isten akaratát életünkre vonatkozóan, de ez az érettek szolgálata. Ma az
Egyházban nincs sok próféta és közülük is azok a valódiak, akik már átestek
Isten tűzpróbáján. A többiekkel kapcsolatban Isten válasza az "Uram, ez
pedig mint lészen?" kérdésre: "mi közöd hozzá? Te kövess engem!"
(János 21:22.).
Egy másik olyan szellemi ajándék,
ami közvetlenül összefügg a lelkiismeret működésével, a szellemek
megkülönböztetése (1Korintus 12:10.) A lelkiismeret szerepének korábbi
tárgyalásakor rámutattunk, hogy a lelkiismeret bizonyságot tesz az igazságról,
tanúskodik egy ember, vagy más szellem igazságáról vagy éppen hamisságáról.
Nem hangsúlyozhatjuk eléggé a tiszta
lelkiismeret fontosságát a szabadító-szolgálatban, mert egy gonosz szellem
jelenlétét végső soron nem a tünetek, hanem a megkülönböztetés ajándéka által
tudhatjuk meg. Találkoztam már olyan megnyilvánulásokkal, amelyek magukon
viselték a démoni megszállás klasszikus esetének összes jelét és mégis
kiderült, hogy a dolog mély érzelmi sérülés, vagy értelmi feszültség eredménye
volt. Máskor meg elmentem imádkozni valakinek a testi szükségéért és kiderült,
hogy egy démonnal van dolgom. A megkülönböztetés ajándéka révén tudjuk meg az
igazságot egy szellemi helyzetről; és mivel a lelkiismeret tesz bizonyságot az
igazságról, a pontos megkülönböztetéshez tiszta lelkiismeret szükséges.
Szinte ugyanez érvényes a prófécia
megítélésére is; valójában az 1Korintus 12-ben a megkülönböztetés ajándéka
majdnem úgy kötődik a próféciához, mint a nyelvek magyarázata a nyelveken
szóláshoz. A prófécia három forrás egyikéből jöhet: a Szent Szellemtől,
egyszerűen a szóló emberi szelleméből, vagy –
ritkábban –
egy megtévesztő szellemtől. Akkor hogyan dönthetjük el, hogy egy prófécia
valóban az Úrtól való-e, vagy nem? Az 1János 4:2. így szól:
"Erről
ismerjétek meg az Isten Szellemét: valamely szellem Jézust testben megjelent
Krisztusnak vallja, az Istentől van; És valamely szellem nem vallja Jézust...
nincsen az Istentől."
Ez létfontosságú próba, de a legtöbb
esetben ez nem sokat segít; tehát amikor el kell dönteni, hogy a ma esti
összejövetelen az egyik testvértől elhangzott prófécia valóban az Úr szava,
vagy csak az illető szelleméből származik, amiről pedig ő úgy gondolta, hogy az
Úrtól van. A választ az 1János 4:6-ban találjuk:
"Isten
gyermekei vagyunk, Aki tapasztalatból ismeri Istent, az figyel ránk; aki nem
Isten gyermeke, az nem figyel ránk. Így kell megkülönböztetni a valódi szellemi
kijelentést a hamistól." (1János 4:6. az angol
fordítás szerint)
János Evangéliumában és leveleiben a
látás és hallás kifejezései a leggyakrabban szellemi látásra vagy hallásra
vonatkoznak. A "figyel" igét is így használja itt János. Azt mondja,
hogy az igazi szellemi kijelentést Isten népe nem csak fülével
"hallja", hanem szellemével is. Ezért, ha tudni akarod, hogy egy
prófécia az Úrtól származott-e, és nem vagy biztos benne, hogy csak a
lelkiismeretedben hallottad-e, kérdezősködj! Tudd meg, hogy szellemi testvéreid
"hallották-e", vagy nem. Ahogy a prófécia ajándékának működése erősen
beleérző jellegű, a prófécia megítélése hasonlóképpen intuitív.
A prófécia megítélésének van egy
további, nagyon fontos szempontja is. Lelkiismeretünket minél inkább
kitesszük a Szentírás hatásának (a prófécia "igen bizonyos" beszédének
–
Péter elnevezése szerint), szellemi érzékeink annál gyakorlottabbak lesznek az
igaz és hamis, az isteni és az emberi megkülönböztetésében, amikor egy összejövetelen
halljuk azokat.
Végül itt a hit szellemi
ajándéka (1Korintus 12:9.). Azért említjük ebben az összefüggésben, mert a
hithez mindig egyformán kell az akarat és az elme válasza is. Ha a hit sosem
jut túl a puszta értelmi jóváhagyáson, sose fog hatni viselkedésünkre és sosem
fog bibliai hitnek számítani. Az Igébe vetett hitnek mindig erős akarati
tényezője van; ezért a bizalom és az engedelmesség mindig együtt jár: "Hit
által engedelmeskedett Ábrahám, mikor elhívatott..." (Zsidók 11:8.). A
hit ajándékával bíró ószövetségi szentek története azok krónikája, akik ezen
hit alapján cselekedtek: Noé bárkát épített, Ábrahám felajánlotta Izsákot,
Mózes átkelt a Vörös-tengeren, Gedeon háromszáz emberével harcolt, Dávid egy
parittyával győzött Góliát ellen. Tehát ha a hit ajándékát kérjük, tegyük ezt
azzal a világos megértéssel, hogy ehhez olyan engedelmesség kell, amit Péter
mutatott be a templom kapujánál.
"...Ezüstöm
és aranyom nincsen nékem; hanem amim van, azt adom néked: a názáreti Jézus
Krisztus nevében, kelj fel és járj! És őt jobbkezénél fogva felemelé."
(Ap. Csel. 3:6-7.)