Felfedeztük,
hogy a szellemünkből fakadó élet azt jelenti, hogy a szellem beleérző
képessége elsőrendű az elme okoskodásai fölött és a lelkiismeret irányítja az
akaratot. Most meg kell látnunk, hogyan kell a szellemben megvalósuló
imádatnak és az Istennel való közösségnek a lélek érzelmi reakcióit
irányítania.
Ez kétségtelenül ismeretlen terület.
Valószínűleg hozzám hasonlóan te is feltételezed, hogy mindenféleképpen az
akaratnak kell irányítania az érzelmeket. Azt mondjuk az embereknek:
"Uralkodj magadon", vagy "Ne engedd meg magadnak, hogy
kiborulj!" Az effajta irányítás hatékonysága azonban nagyon korlátozott;
és úgy tűnik, végül is csak egy irányban működik. Tehát az érzelmeket
elnyomhatja az akarat, de akaraterővel nem lehet érzelmeket előidézni.
Akaratommal nem tehetem magamat boldoggá, szomorúvá, sőt ijedté sem. Minél
inkább próbálom, annál lehetetlenebbé válik bármiféle érzelmi választ
kipréselnem magamból.
Isten a Maga képére teremtette az
embert, úgy hogy az ember személyiségének irányító központja ne az akarata,
hanem emberi szelleme legyen. Továbbá, a keresztények szellemük révén hozzáférhetnek
a bennük lakó Szent Szellem Személyéhez. De hogyan hat ez az érzelmi életre?
Valahogy biztosan, mert világos, hogy a Szent Szellem rendelkezik mindazokkal
a tulajdonságokkal, amelyekre érzelmi életünkben legtöbben vágyunk: a
szeretettel, örömmel, békességgel, türelemmel, kedvességgel, jósággal,
hűséggel, gyengédséggel és önuralommal (Galata 5:22-23.). A kérdés ez: "Hogyan
adhatunk a szellemünkben lakó Szent Szellemnek lehetőséget arra, hogy hozzáférjen
érzelmeinkhez?" Mi az a híd, ami összeköti az Istennel való közösségnek és
Isten imádásának szellemi működését a lelki élet területével, ahol érzéseinket
kifejezzük?
Ez döntő kérdés, mert az emberek
érzelmeik területén a leginkább sérültek. A válasz összefoglalható egy szóban,
amely ugyanakkor a legelhanyagoltabb és legfélreértettebb szó az egész
Bibliában. Ezt a 22. ábrán láthatod. Ez a szó a remény.
REMÉNY - AZ ELHANYAGOLT
ERÉNY
Pál a szeretetről szóló csodálatos
himnuszát az 1Korintusi levélben ezekkel a jól ismert szavakkal zárja: "Most
azért megmarad a hit, remény, szeretet, e három; ezek között pedig legnagyobb a
szeretet" (1Korintus 13:13.).
Az 1Tesszalonikában újra összeköti
Pál e hármat: "Megemlékezünk Isten, a mi Atyánk előtt...a ti hitetek
munkájáról, és a ti szeretetetek fáradozásáról, és a mi Urunk Jézus Krisztus
felől való reménységeteknek állhatatosságáról..." (1Tesszalonika
1:3.).
Mégis van itt egy nagyon furcsa
dolog. Fiatal koromban több száz prédikációt hallottam a szeretetről és
valószínűleg ugyanannyit a hitről. Amennyire emlékszem, egész életemben csak
két igehirdetést hallottam a reményről –
mindkettőt magam mondtam el. Igaz, Pál azt mondja, a szeretet a legnagyobb; s
jóllehet a remény csak a harmadik, mégsem kellene olyan elkeserítően
elhanyagolni. Ez talán a szó általános értelmezésének tulajdonítható. A remény
valahogyan gyengének és kísérleti jellegűnek hangzik. "Remélem, meg
tudom tenni!" "Nincs sok remény erre." Pálnak viszont igaza
volt. A remény csodálatos és életet megváltoztató fogalom – ha megértjük, mit jelent
valójában.
Hadd határozzam meg, mi a bibliai
reménység! Tanuld meg ezt fejből!
A remény valami jó dologra való
bizonyos és készséges várakozás.
Figyeld meg, hogy a remény ezen
meghatározásának három alapvető gyökere van:
1. A bizalom
2. Az elvárás
3. A biztonság
A remény, mivel bizonyos, biztos és
várakozó, akiben megvan, az Istennel, más emberekkel és az élettel szembeni
nyitottság belső magatartását hozza létre. Ez rendkívül fontos, mert csak azt
tapasztaljuk meg, amit megkapunk és csak azt kapjuk meg, ami felé nyitottak
vagyunk.
Még keresztények között is
viszonylag ritka az arra való nyitottság, hogy kapjunk valamit. Az emberek két
nagy csoportba sorolhatók. Az első csoport azt mondja: "Sose számíts
semmire, s akkor nem csalódsz!" Ők a derűlátók. A borúlátók azt mondják:
"Mindig a legrosszabbra számíts, akkor bármi történik, nem csalódsz!"
Úgy gondolod, rosszindulatú vagyok? Akkor figyeld meg, hogyan tartunk fenn
állandó védőbástyákat az élettel szemben, az emberekkel és Istennel szemben -
aztán tűnődj el azon, vajon miért nem kapunk soha semmit!
A remény valójában a hit másik
oldala. A hit azt jelenti, hogy bizalommal odaszánom magamat valaki másnak. A
remény azt jelenti, elvárom, hogy amit felajánlottam, arra a másik fél reagál,
ezért nyitott vagyok a válasz elfogadására. Ebből a bizalomból és elvárásból
keletkezik a szeretet lehetősége. Hit és remény kell a szeretet létrejöttéhez.
Indokolt, hogy az 1Korintus 13:13-at egy páli egyenletté rendezzük össze:
Hit + Remény = Szeretet
Sok személyes kapcsolatra való
kísérlet halva született azért, mert félünk bizalommal odasszánni magunkat a
másik személynek, vagy mert nem bízunk abban, hogy amit a másiknak
felajánlottunk, az értékes, azt ő megbecsüli és reagál rá. Nem tudjuk áthidalni
a kettőnk közötti szakadékot: vagy nem érjük el a másik felet, vagy neki nem
engedjük, hogy elérjen minket.
A félénk embereknek – vagy azoknak, akik
kisebbrendűségi érzéssel küszködnek –
nehézségeik vannak a reménnyel. Emlékszem, fiatal koromban azt mondtam
magamnak: "Sose engedd magadhoz közel az embereket, mert ha megtudják, milyen
vagy, azonnal elvesztik érdeklődésüket irántad." Így hát sohasem
kockáztattam.
Sokaknak ugyanez a problémájuk
Istennel. Nem is az a baj, hogy nem hajlandók magukat Istenre rábízni, hanem
inkább abban nem biztosak, hogy Isten értékeli azt, amit Neki felajánlanak és
hogy Ő valamiképp válaszolni fog közeledésükre. Néha megkérdezem az ilyen
emberektől: "Ha most kérned kellene Istentől valamit, valóban úgy
gondolod, hogy Ő hallaná szavaidat és válaszolna neked?" Legtöbbször
sóvárgóan rám néznek és azt mondják: "Bárcsak hinni tudnám ezt, de hogy
őszinte legyek, nem érzem úgy, hogy Istent valóban érdeklem."
Ennek pontosan a fordítottja igaz.
Az Atya számára mi személyesen felbecsülhetetlenül értékesek vagyunk. Ő
elmondja nekünk, hogy nagy áron vett meg minket és hajszálainkat is számon
tartja. Ezért, amikor bizalommal, imádással vagy egy szükségünkkel nyúlunk
Isten felé, Ő mindig, mindig válaszol. Ezért van mindig jó okunk arra, hogy
bizalommal várjunk Istentől jó dolgokat.
"A
reménység pedig nem szégyenít meg; mert az Istennek szerelme kitöltetett a mi
szívünkbe a Szent Szellem által." (Róma 5:5.)
Minden hívőt a bizakodó várakozás
állandó magatartásának kellene jellemeznie, mert Isten a reménység Istene.
"A
reménységnek Istene pedig töltsön be titeket minden örömmel és békességgel a
hívésben, hogy bővölködjetek a reménységben a Szent Szellem ereje által." (Róma 15:13.)