Valóban igaz, hogy a Messiás második eljövetele után a Földön politikai és gazdasági értelemben is megvalósul Isten királysága, s a Messiás személyében egyesülni fog a politikai és szellemi hatalom. Ez egyszersmind új korszak beköszöntét is jelenti, amelyben megszűnik a Sátán befolyása a földi politikai berendezkedésekre. A „hatalmi ágak", illetve a vallási és politikai hatalom ilyetén összekapcsolása ebben az eljövendő korban a Messiás személye miatt nem vezet majd mindkettő korrumpálódásához és sátáni világrendszer kialakulásához (amelyhez egyébként szükségszerűen vezetne). Isten egyetlen személyben engedi összekapcsolódni e funkciókat, a Messiásban, Jézusban, aki mentes az eredendő bűntől, tökéletesen bűntelen, és az egész emberiség bűneiért elszenvedett helyettesítő áldozata, halála által jogszerűen lépett be e hatalomba (s szenvedése, halála éppen ezért volt szükségszerű). Ezért hangzik el a Mennyben közvetlenül második eljövetele előtt: „Méltó a megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot (...) és hatalmat...” (Jel 5,12)
Egyedül a Messiás személyes és romolhatatlan szentsége a biztosíték arra, hogy a szellemi és politikai hatalom egyesítése igazságos uralmat fog eredményezni. Ezt az ígéretet a katolicizmus idő előtt megragadta, és a Messiás személye nélkül megkísérelte megvalósítani, amellyel létrehozta a történelem egyik legördögibb hatalmi rendszerét, egyben teológiailag azt is állítva, hogy a constantinusi fordulattal átléptünk a következő korszakba, a Messiási királyságba. (Hasonló korszakváltás bekövetkeztét hirdeti az iszlám némelyik irányzata is!) Sajnos azonban, miként a történelem maradéktalanul bebizonyította, ez nem volt igaz és ma sem az: még mindig abban a ’’jelenlegi gonosz korban” élünk, amelyről az Újszövetség beszél, s amelynek jellemzője, hogy a politikai hatalom a Sátán befolyása alatt áll. Isten emiatt nem engedi (az Egyháznak sem) a szellemi és világi hatalom keveredését. „Az idő előtt elvett örökség átkot hoz" - ez teljesedett be a katolicizmus és az általa befolyásolt nemzetek sorsában.
Mindezeket figyelembe véve le kell szögeznünk: a keresztény fundamentalizmus, mivel a Szentíráshoz való visszatérést sürgeti, szükségképpen távol tartja magát minden erőszaktól, illetve államhatalmi eszköz igénybevételétől. Az a fundamentalizmus, amely az állam és az egyház egyesítésére, vallási állam megteremtésére törekszik, nem keresztény (amennyiben kereszténységen azt értjük, amit a Szentírás), hanem katolikus fundamentalizmusnak nevezhető, mivel nem a Szentíráshoz, hanem a katolikus tradícióhoz és a pápai (illetve pátriárkái) határozatokhoz kíván visszatérni. E tekintetben valóban elmondható: léteznek katolikus fundamentalista terrorszervezetek (pl. az IRA), mint ahogy ezen az ideológián alapult az inkvizíció eszméje is.
Mindezeket figyelembe véve le kell szögeznünk: a keresztény fundamentalizmus, mivel a Szentíráshoz való visszatérést sürgeti, szükségképpen távol tartja magát minden erőszaktól, illetve államhatalmi eszköz igénybevételétől. Az a fundamentalizmus, amely az állam és az egyház egyesítésére, vallási állam megteremtésére törekszik, nem keresztény (amennyiben kereszténységen azt értjük, amit a Szentírás), hanem katolikus fundamentalizmusnak nevezhető, mivel nem a Szentíráshoz, hanem a katolikus tradícióhoz és a pápai (illetve pátriárkái) határozatokhoz kíván visszatérni. E tekintetben valóban elmondható: léteznek katolikus fundamentalista terrorszervezetek (pl. az IRA), mint ahogy ezen az ideológián alapult az inkvizíció eszméje is.
Forrás: Új Exodus Magazin, 8. évf. 1. sz. / 1996.