És így Jézus egyedül maradt a rémült
asszonnyal, aki percekkel azelőtt még a halál szélén állt. Felegyenesedve Jézus
megkérdezte őt: "Mikor pedig Jézus felegyenesedék és senkit sem láta az
asszonyon kívül, monda néki: Asszony, hol vannak azok a te vádlóid? Senki sem
kárhoztatott-é téged? Az pedig monda:
Senki, Uram! Jézus pedig monda néki: Én sem kárhoztatlak: eredj el és többé ne
vétkezzél!" (Ján. 8:10-11)
Micsoda különleges szavak!
Itt egy bűnös, aki Isten ellen vétkezett,
mégsem kárhoztatja őt. Az asszony súlyosan megszegte a házastársi szövetséget,
elkövetve valamit, amit az Úr gyűlöl, mégis, azonnali bűnbocsánatot nyert.
Micsoda példája a "dicsekedik az irgalmasság az ítélet ellen" beteljesedésének (Jakab 2:13).
De a történet nem ér véget itt. Jézus egy
komoly felszólítással küldte el az asszonyt: "eredj el és többé ne
vétkezzél!" Más szavakkal: "Hagyd magad mögött a házasságtörő
útjaidat és élj tisztán a hátralevő életedben. Megbocsájtom az
engedetlenségedet de mostantól engedelmesnek kell lenned. A bűn idejének vége.
"Igen, Isten irgalma egy megbízással jön hozzánk. Az Ő együttérzése egy
szigorú paranccsal jár együtt. John Wesley szavaival: "Ez a felmentés
megtérésre vezessen téged."
És mi történt volna, ha a következő reggelen
ugyanezt az asszonyt újra Jézushoz hozzák a vallásos vezetők, mert újra
házasságtörésen kapják? A János evangélium 5.
fejezete ad útmutatást ehhez. Ott van az az ismerős történet, amely a 38 éve
béna ember meggyógyításáról szól. Minden nap kihozták a Bethesda tavához,
várva, hogy az angyal megmozgassa a
vizet. Mindig ha ez a szent és természetfölötti
pillanat eljött, az első beteg ember, aki a tóba lépett, meggyógyult. Ennek a
béna embernek szerencsétlenségére senki nem volt, aki segített volna neki, mikor a víz felzavarodott, és amíg próbált
odajutni, valaki mindig megelőzte (János 5:7).
Ennek a szegény sántának kevés reménye volt,
hogy valaha is meggyógyul, amíg Isten Fia meg nem jelent a színen. Meglátogatva ezt a tavat egy szombaton, Jézus ezekkel a szavakkal
sokkolta ezt az embert: "Kelj fel, vedd a te nyoszolyádat és járj!"
Az eredmény azonnali és teljes volt: "És azonnal meggyógyula az ember, és felvevé nyoszolyáját, és jár
vala." (János 5:9) Később Jézus a templomban találva az embert újabb
sokkoló szavakat mondott neki: "Ímé meggyógyultál; többé ne vétkezzél,
hogy rosszabbul ne legyen dolgod!" (János 5:14) Vagy másik fordítás
szerint: "Hagyd abba a bűnözést vagy valami rosszabb
fog veled történni."
Többé ne vétkezzél, hagyd abba a bűnözést?
Mire gondolt itt Jézus? Hogyan lehetséges egy emberi lénynek abbahagyni a bűnt? Hogyan mondhatja az Úr nekünk, hogy többé ne vétkezzünk? A házasságtörő asszony esetében világos, hogy
az Úr azt mondta neki, hagyjon fel a házasságtöréssel egyszer és mindenkorra. A
meggyógyított béna ember esetében lehetséges, hogy volt egy bizonyos bűn ami
erre az állapotra juttatta és Jézus csak azt mondta neki, hagyjon fel azzal a
bizonyos bűnnel, ha egészséges akar maradni. De ezek a szavak: többé ne vétkezz,
kicsit erősek. Mire utal ez így?
Nézzük meg a házasságtörő asszonyt. Tetszett
volna az Úrnak, ha megtér a házasságtörésből és felcseréli azt egy másik komoly
bűnnel? Mi lett volna ha felhagy a szexuális bűnnel de elmegy és megöli az
egyik embert azok közül akik iderángatták. Gondolod, hogy ez elfogadható az Úr
parancsának betöltéseként: Többé ne vétkezzél? Charles Spurgeon szerint:
"Jézus nem fog az Ő népével járni, csak ha elhagynak minden ismert
bűnt." De hogyan lehetséges ez? Hogyan tudnak emberi lények, akár
újjászületett, Szellemmel betöltekezett emberi lények, elhagyni minden bűnt?
Fordította: Korányi Tamás