2014. január 6., hétfő

Tom Marshall - A visszaút: a megbékélés 5.

A bizalom gyógyulása

Ezenfelül az is megtörténhet, hogy újból megbízzam valakiben, aki­ben el­veszítettem a bizalmamat. Lehetséges az, hogy ismét át­en­ged­jem ne­ki az események kimenetelének irányítását, mivel megint meg­bí­zom ben­ne. A Kereszt a hitnek is a legvégső cselekedete. Jézus el­ment az em­beri bizalom legtávolabbi határáig. “Atyám, a te kezedbe te­szem az én szellememet”  kiáltott fel, majd belépett az isteni igaz­ságszolgáltatás sötétségébe. Kiengedte kezéből sorsának irá­nyí­tá­sát, és át­adta azt az Atyának. Nem készített terveket az előre nem lát­ha­tó hely­zetekre.

Azt a hitet, amellyel Krisztusban bízunk, Krisztustól kapjuk, mint aho­­gyan az a szeretet is Tőle származik, mellyel szeretjük Őt. Ezért mond­­ja Pál apostol: “Amely életet pedig most testben élek, az Isten Fi­á­ban való hitben élem, aki szeretett engem, és önmagát adta éret­tem” (Galácia 2: 20).

A Keresztben elegendő hit van ahhoz, hogy azok, akik a múltban ku­­darcot vallottak, meg­bíz­ha­tó­vá váljanak. Péter és a többi tanítvány a bi­zonyíték erre. Újból megbízott bennük a bi­za­lom­mal teljes Krisz­tus. Ez alkalommal sem készített alternatív terveket, hanem új hittel és új meg­­bíz­hatósággal ajándékozta meg őket.

Ennek is szemtanúja voltam. Láttam, hogyan foglalja el a gya­nak­vás helyét mindkét oldalon a szilárd bizalom. Képtelen vagyok el­dön­te­­ni, melyik a legnagyobb csoda: amikor Isten egy tisztátalan embert meg­­tisztít, amikor egy erőszakos embert átformál gyengéddé, amikor az iszákosból józan életű lesz, vagy az, amikor egy tisztességtelen em­ber becsületessé válik. Talán az utolsó a legnehezebb, de erre is sok pél­­dát láttam.

A helyreállított tisztelet

Kizárólag a Kereszt által tisztelhetek valakit, akit korábban nem tisz­tel­tem, mivel nem értettem őt, vagy tetteit. Most már rendelkezhetem a szük­séges empátiával és nyitottsággal ahhoz, hogy beleképzeljem ma­gam az ő helyzetébe, és az ő szemével lássam a világot.

A tisztelet vagy megbecsülés valamilyen értéknek a felismerése, az ér­­ték pedig mint már láttuk mindig tulajdonított érték. A létező leg­na­­gyobb tiszteletet a Fiú tanúsította az Atya iránt.

“Abba, Atyám! Minden lehetséges néked. Vidd el tőlem ezt a po­ha­rat, mindazáltal ne az én akaratom legyen meg, hanem a tied.”

“Most az én lelkem háborog, és mit mondjak? Atyám, ments meg en­­gem ettől az órától. De azért jutottam ez órára. Atyám, dicsőítsd meg a te nevedet!”

Jézus tiszteletének is a Kereszt a forrása.

“Azt azonban látjuk, hogy Jézus, aki egy kevés időre kisebbé té­te­tett az angyaloknál, a halál elszenvedéséért dicsőséggel és tisz­tes­ség­gel koronáztatott meg, hogy az Isten kegyelméből mindenkiért meg­ízlelje a halált.”

De a Golgota ugyanakkor a legnagyobb érték is, amit Isten tu­laj­do­nít a világnak. “Mivel kedves vagy az én szemeimben, becses vagy és én szeretlek.”  A legnagyobb érték, amit Pál tulajdonított em­be­rek­nek, a Kereszt tényéből származott. “A te... atyádfia, akiért Krisz­tus meg­halt.”  Így a Kereszt helyre tudja állítani a régen elveszett tisz­teletet, ké­pessé tesz min­ket arra, hogy szétválasszuk egymástól a sze­mélyt és vi­selkedését, felismerjük és meg­e­rő­sít­sük annak az em­ber­nek a belső értékét, és olyan tiszteletet és méltóságot tu­laj­do­nít­sunk neki, amek­ko­rát megérdemel. A Kereszt olyan mértékben meg tud­ja változtatni szem­léletünket, hogy ennek a változásnak az ered­mé­nye­ként ön­ma­gu­kért fogjuk értékesnek látni em­ber­tár­sa­in­kat, és nem azért, mert egy cé­lunk megvalósításának eszközei lehetnek. Iszo­nyod­ni fogunk a má­so­kon való uralkodástól és a manipulálástól, és olyan mó­don fogunk vi­szo­nyulni a szük­ség­ben lévő, a gyenge vagy a hát­rá­nyos helyzetű em­be­rek­hez, ami mély tiszteletben tartja em­be­ri voltukat.
A megértés újraéledése

És végül: a Kereszt mutatja be a legteljesebb módon Isten természetét és jellemét. Ezáltal te­szi magát Isten teljesen nyilvánvalóvá. Az a gya­núm, hogy az eljövendő korokban semmi újat nem tudhatunk meg Is­ten jelleméről, ami ezt az ismeretet meghaladná. Minden körülmény, min­­­den kérdés és minden okoskodás végül meghajol ez előtt a ki­je­len­tés előtt. Jóbhoz ha­son­ló­an időnként mi is így kiáltunk fel: “Az én fü­lem­nek hallásával hallottam felőled, most pedig szemeimmel látlak té­ged. Ezért hibáztatom magam és bánkódom a porban és ha­mu­ban!”

A kölcsönös megértés önmagunk kölcsönös leleplezésének függ­vé­nye, de a Keresztben rejlő ke­gyelem bátorít fel és tesz minket ké­pes­sé a közöttünk emelkedő falak lerontására, hogy ezál­tal meg­mu­tat­has­suk egy­másnak valódi énünket. A Keresztből kegyelem és gyen­géd­ség árad. Segítségével létre tudom hozni az elfogadásnak azt a lég­kö­rét, amely megadja neked a szük­séges bátorságot ahhoz, hogy el­ha­jítsd vé­del­mi eszközeidet, és megmutasd nekem ma­ga­dat. Olyan ha­tal­mas erő rej­lik a Keresztben, hogy amikor szembe kell néznünk an­nak a bukott vi­­lág­nak minden tragédiájával, nyomorúságával, fáj­dal­má­val és go­nosz­ságával, amelyben most élünk, akkor keményen be­le­ka­pasz­kod­ha­tunk az Isten kegyelméről és hűségéről tett ki­je­len­tésébe. Min­den rossz el­le­nére is tudjuk, hogy Isten igazságos és jó, és meg­ma­rad ben­nünk az a meggyőződés, hogy az Ő gondviselését végtelen sze­re­tete motiválja, és vé­gé­re­me­he­tet­len bölcsessége irányítja. Ha a Ke­reszt el tudja ezt ér­ni bennünk, akkor arra is alkalmassá te­het min­ket, hogy elkezdjük egy­mást megérteni, dacára minden kom­mu­ni­ká­ciós és ma­ga­tar­tás­be­li aka­dály­nak, ami megpróbálja utunkat állni.