2014. január 8., szerda

Tom Marshall - Hogyan békél meg Isten? 1.

Amikor idáig eljutottam, elkezdtem kivetíteni a megbékélés mód­szer­ta­­nára mindazt, amit megértettem. Az általános felfogás szerint a meg­bé­­ké­lést ugyanúgy kell megközelíteni, mint bármely más problémát. Ez a módszer nagyon egyszerű: keresd meg a problémát, derítsd fel az el­­kép­zelhető megoldásokat, válaszd ki a legjobbat, alkalmazd a meg­ol­dást, aztán célegyenesben a megbékélés!

A baj csak az, hogy ez nem működik. Ez a módszer nagyon jól al­kal­­mazható akkor, ha elromlik egy gép, vagy valami szervezési, üze­mel­­te­tési gondot kell elhárítani, de a kisebb ügyeket leszámítva szinte tel­­je­sen hatástalan a személyek vagy fajok közötti nézeteltérések el­si­mí­­tásában.

Rögtön az elején ott van az a gond, hogy a kapcsolati problémák, ame­­lyek már jó ideje egyre csak mélyülnek, annyira összetettek, hogy gya­­korlatilag lehetetlen az összekuszálódott szálakat kibogozni, és az ob­­jektív igazsághoz eljutni.

Eszembe jut egy házaspár, akik keserűen vitatkoztak valamin, amit a férfi írt egy levélben, hét évvel korábban. A nő azt állította, hogy fér­je ezt és ezt írta. A férfi viszont azt mondta, hogy felesége hazudik, mert ő ezt és ezt írta. És ez így ment a végtelenségig.

Mindketten szilárdan meg voltak győződve arról, hogy ők em­lé­kez­nek pontosan az eseményekre, de mint megtudtam, a kérdéses le­ve­let már vagy öt évvel azelőtt elégették. Egyedül Isten a tudója an­nak, mi is állt abban a levélben. Ez az eset eltúlzottnak tűnhet, de egyál­talán nem egye­di. Az emberi emlékezet nagyon szelektív tud len­ni abban a kér­dés­ben, hogy mi az, amit elraktároz, és mi az, amit nem.

Továbbá a problémamegoldás erőfeszítései gyakran több terhet he­lyez­­nek a már amúgy is feszült kapcsolatra, mint amit az elhordozni ké­­pes. Emlékszem olyan alkalmakra, amikor házassági tanácsadásaim so­­rán ragaszkodtam ahhoz, hogy legalább egy problémának járjunk a vé­­gé­re, és amikor végre sikerült megállapítanunk az objektív tényeket, azt kellett tapasztalnom, hogy mindketten még mélyebben meg van­nak se­bezve és még keserűbbek a másikkal szemben, mint akkor, ami­kor az egészet elkezdtük.

Az a fél, akiről bebizonyosodik, hogy neki volt igaza, most iga­zol­va látja keserűségét, és még nagyobb haragra gerjed a rajta esett igaz­ság­­talanság miatt. A vétkes fél viszont dühös lesz, amiért kihúzták a ta­lajt önigazoló magatartása alól, és még jobban megmakacsolja ma­gát ab­ban az elhatározásában, hogy valamilyen módon bosszút áll. To­váb­bá kicsi a valószínűsége annak, hogy ebből az egyetlen esetből kö­vet­kez­tetni lehet a fel nem derített problémákra is.

De ha megnézem, hogyan békül meg Isten, akkor azt kell ta­pasz­­tal­nom, hogy ez a fajta problémamegoldás nagyon távol áll az Ő módszereitől. Nem mondja azt, hogy: “Az életedben ez és ez a prob­­léma. Mielőtt egyáltalán beszélhetnénk kibékülésről, le kell ez­zel szá­molnod.” Ő semmi ilyesmit nem tesz.

A helyzet az, hogy amikor odamegyek Istenhez, még csak nem is tu­­dom, mi az én igazi problémám. Lehet egy-két jellemző bűnöm, de ez minden, amit ezekről el lehet mondani. Ezek csak illusztrálják azt a tényt, hogy elidegenedtem Istentől, és megbékélésre van szükségem. Az igazi problémáimnak csak később, sokkal később ébredek a tu­da­tá­ra.