2014. január 30., csütörtök

Tom Marshall - Problémák megoldása a kapcsolatokon belül 5.

Mikor van szükség a haragra?

Mint láttuk, a harag egy érzelmi reakció, amelynek az a célja, hogy ké­s­zült­ségbe helyezzen minket arra, hogy megtegyük azt, amit az itt fel­so­rolt szituációkban meg kell tennünk:

1. Egy sérelem vagy helytelen cselekedet elhárításakor, ami ellenünk, sze­­retteink, vagy egy olyan személy ellen irányul, akiért erkölcsi fe­le­lősséggel tartozunk. Ha nem gerjedünk haragra, amikor ke­gyet­len­­séget követnek el gyermekek, nők, kiszolgáltatott helyzetű em­be­­rek vagy akár állatok ellen, akkor erkölcsi érzékünkkel súlyos ba­jok vannak.

2. Amikor meg kell védenünk saját magunkat, szeretteinket vagy anya­­gi javainkat veszélyes helyzetekben, illetve az ismétlődő vagy ál­­landó ártalmas cselekedetekkel szemben.

3. Amikor bocsánatkérést, megbánást, kártérítést vagy büntetést kell kö­­ve­telnünk az elkövetett bűn miatt, és

4. Ha értésére kell adnunk a másik embernek, mit érzünk, hogy le­he­tő­­séget adjunk neki viselkedésének kiigazítására és arra, hogy a jö­vő­­ben igazságosabban vagy önzetlenebbül bánjon velünk. Vissza tudsz emlékezni olyan alkalomra, amikor végre igazán meg­ha­ra­gud­tál valakire helytelen magatartása miatt, ő pedig meglepve így vá­laszolt: “Igazán sajnálom, fogalmam se volt arról, hogy ezt te így éled meg”?

Nem kell túl sokat elolvasnod az Evangéliumokból ahhoz, hogy meg­­lásd: időnként Jézus is haragra gerjedt. Nem nehéz elképzelnünk, mi­­lyen hanghordozással beszélt, amikor kiűzte a pénzváltókat a temp­lom­­ból: “Ne tegyétek az én Atyám házát kalmárság házává.” Fel­há­bo­ro­­dása ezt az igeverset juttatta a tanítványok eszébe: “A te há­zad­hoz va­ló féltő szeretet emészt engem”.

Ez a történet az ellenőrzés alatt tartott erő és a megfelelő mederbe te­­relt erkölcsi buzgalom képe. A Biblia legelevenebb kifejezése, amit a bűn és a gonoszság elleni isteni energia leírására használ, így szól: “A Bárány haragja”.

Mikor jogos a harag?

Már utaltunk arra, hogy az érzelmek és a viselkedés párhuzamos szá­lon futnak, de egymástól szétválaszthatók, és különbséget is kell ten­nünk közöttük. A kérdés, amelyre meg kell találnunk a választ, ez: “Hon­­nan tudhatom, hogy haragom jogos-e?”

Az érzelmi reakciók jórészt érzékelésünk eredményeként jönnek lét­­re, vagyis ha veszélyben vagy fenyegetve érzem magam, de csak kép­­ze­lődöm, akkor haragom szükségtelen és ér­tel­met­len lesz. Ha­son­ló mó­don, ha nem lenne szabad védelmeznem azt, amit meg akarok vé­­de­ni, haragom akkor is jogtalan. Például ha büszkeségemet, ön­csa­lá­so­mat, hamis vagy ér­ték­te­len véleményemet akarnám megóvni. Ilyen eset­­ben a véleményemet, a felfogásomat kell hely­re­i­gazítanom, helyes né­­ző­pontból kell látnom a dolgokat.

Fontos megértenünk, hogy bár az érzelmek viselkedésünk erőteljes moz­­gatórugói, mégsem irányíthatnak bennünket. Viselkedésünket tu­da­­tunknak, józan eszünknek és akaratunknak kell irányítania. A ha­rag fel­készíthet engem a veszélyként érzékelt helyzettel való szem­be­né­zés­re, de nem szabad, hogy elragadjon engem. A megfelelő re­a­gá­lást ér­tel­mem és szellemem vezetése alapján kell megtalálnom. Az ér­zel­mek úgy vannak felépítve, hogy el tudják fogadni az említett ma­ga­sabb­ren­dű képességeink döntéseit, miközben az általuk gerjesztett ener­gia to­vább­ra is képes reagálásunk erővel való feltöltésére.

Ha a megfelelő válasz, például a hosszútűrés vagy a megbocsátás mel­­lett döntünk, azzal nem fojtjuk vissza vagy tagadjuk meg ér­zel­me­in­­ket. A valóság az, hogy amikor érzelmeink elfogadják akaratunk dön­­tését, az beteljesülést, nem frusztrációt jelent érzelmi életünk szá­mára.

Van egy másik szavunk is, amit a harag kifejezésére szoktunk hasz­nál­ni. Ennek a szónak az eredeti jelentése rendkívül érdekes: az acél meg­edzésének folyamatát szoktuk ezzel leírni. (Az angol “tem­per” szó vér­mérsékletet, indulatot jelent, ugyanakkor az acél meg­ed­zé­sét is. Ma­gyar megfelelője nincs. A fordító.) A haragnak az a sze­re­pe, hogy meg­keményítsen minket a válsághelyzettel való szem­be­né­zés­re, mint aho­gyan az acél is keménnyé válik, amikor megedzik. De ami­kor a ha­rag érzelmi energiáját szabadjára engedjük, akkor azt szok­tuk mon­da­ni, hogy: “Kitört belőlem az indulat”, és ilyenkor pon­to­san ez történik. El­ve­szítjük önuralmunkat, mint ahogyan a bokszerből ki­robban az őr­jön­gő düh.

Az érzelmek és a viselkedés közötti különbségtétel segítséget je­lent­­het nekünk annak megértésében is, hogyan lehet a haragot a cse­lek­vő megbékélés szolgálatába állítani. Először fel kell ismernünk ha­ra­gun­­kat, és szembe kell vele néznünk, hogy eldönthessük, jogos-e, iga­zol­­ható-e, és történt-e egyáltalán valami olyasmi, amivel fog­lal­koz­nunk kell.

Ha igen, akkor haragunkat fel kell ismernünk, el kell fogadnunk, és meg kell engednünk, hogy felélessze bennünk azt az energiát, amely haj­tóerőként működve képessé tesz minket arra, hogy szem­be­néz­zünk a helyzettel. Ha sérelem esett rajtunk, vagy valaki vétkezett el­le­nünk, ak­kor ezzel le kell számolnunk, mégpedig őszintén és együtt­érzően. A ha­rag és a könyörületesség nem két össze­egyez­tet­he­tet­len fogalom. A prob­lémákat a maguk valóságában tudomásul kell ven­nünk, mielőtt a meg­bocsátás kérdése akár csak szóba is jöhetne. A hely­zet az, hogy az idő előtti megbocsátás, illetve a kellemetlen hely­ze­tek rövid úton való meg­oldásának minden kísérlete legtöbbször csak azt eredményezi, hogy az egész ügyet eltemetjük. Ugyanez tör­té­nik akkor is, amikor az em­berek annyira félnek a haragtól, hogy el­nyom­ják magukban, mielőtt meg­nyilvánulhatna. Mindkét esetnek az lesz a végeredménye, hogy a ha­rag a felszín alatt neheztelést fog nem­ze­ni. A neheztelés azt jelenti, hogy újra meg újra átélünk valamit. A ha­rag elfojtásából születhet még rosszindulat, keserűség és depresszió is. Gondoljunk csak Blake ver­sé­re, A méregfára:

“Mérgem jó barátra szállt:
Szóltam róla, vége hát.
Haragom ellenségre gyúlt:
Nem szóltam róla, el se múlt.
Nappal nőtt és éjen át,
S almát villantott az ág
Ellenségem látta: fény,
S tudta azt is, még enyém,
S átszökött a kert falán
Fátylas éjnek évadán,
Vígan látom délelőtt
Fám tövén kinyúlva őt.”
(Gergely Ágnes fordítása)