2014. január 23., csütörtök

Tom Marshall - Problémák megoldása a kapcsolatokon belül 2.

Hosszútűrés

Nagyon gyakran megtörténik, hogy amikor emberek új életet kez­de­nek egy kapcsolatban, ak­kor elhatározzák, hogy soha többé nem hagy­ják fel­­halmozódni a megoldatlan problémákat, és ha felmerül va­la­mi gond, addig nem mennek tovább, amíg azt meg nem oldják. Cso­dá­lat­ra mél­tó ez a hozzáállás, de a gyakorlatban nem valószínű, hogy az az­nap délutáni vagy a más­na­pi tea idejére sikerül rendezni azt a prob­lé­mát. A valóság az, hogy egy egész seregnyi né­zet­el­té­rés és prob­lé­ma adód­hat egy kapcsolatban, amelyek egyáltalán nem igé­nyel­nek prob­lé­ma­­meg­ol­dást. Amire ilyen esetekben szükség van, azt az Új­szövetség úgy nevezi, hogy hosszútűrés.

Olyan dolgok tartoznak ide, mint apró kis szokásaink, egyéni be­ál­lí­tottságaink, viselkedésünk csiszolatlanságai, az a mód, ahogyan dol­ga­­­inkat tesszük vagy kifejezzük magunkat: mindaz, ami a másik em­bert idegesíti. Általában olyan dolgokról van szó, amelyek ki­zá­ró­lag azért válhattak problémákká, mert már eltávolodtunk egy­mástól. Pél­­dá­­ul: a misszionárius nem az éghajlat, nem egészségi állapota vagy va­­la­­­mi­­lyen üldözés miatt tér haza kudarcélménnyel munkaterületéről, ha­nem azért, mert nem tudta elviselni egyik munkatársát, aki horkolt, vagy csak nyitott (vagy csukott) ablak mellett tudott aludni.

A hosszútűrés azt jelenti, hogy nem háborítanak vagy mér­ge­sí­te­nek fel bennünket indokolatlanul embertársaink hibái vagy gyengéi. Ez nem egyszerűen engedékenységet, toleranciát vagy beletörődést je­lent, ha­nem azt hogy segítünk egymás terhét hordozni. “Teljes alá­za­tos­ság­gal és szelídséggel, hosszútűréssel, elszenvedvén egymást sze­re­tet­ben.” Az elfogadás a személyre irányul, a hosszútűrés pedig a vi­sel­ke­désére.

A Zsidókhoz írt levél írója szerint ez egy papi erény. A pap “képes együtt­­érezni a tudatlanokkal és tévelygőkkel, mivelhogy maga is kö­rül van véve gyarlósággal”. Ez megmutatja annak két legfontosabb okát, amiért gyakran nehéznek találjuk a hosszútűrést. Az egyik a szá­na­lom hiá­nya és az, hogy nem tudunk azonosulni a másik ember ku­dar­caival, a másik pedig az, hogy nem vagyunk hajlandók szem­be­néz­ni saját gyen­geségeinkkel és le nem leplezett szokásainkkal, amelyek va­ló­szí­nű­leg ugyanolyan idegesítők mások számára.
De ha nincs bennünk elegendő hosszútűrés, odamehetünk érte Nagy Fő­papunkhoz. “Gondoljátok meg azért, hogy ő ily ellene való tá­ma­dást szenvedett el a bűnösöktől, hogy el ne csüggedjetek, lel­ke­i­tek­ben el­alélván.”

A hosszútűrés nem feltétlenül azt jelenti, hogy figyelmen kívül ha­gyunk valamit, hanem azt, hogy türelmesen és gyengéden kivárjuk a meg­­felelő alkalmat, amikor pozitív módon, segítőkészen tudjuk meg­kö­­ze­líteni az adott problémát. Amikor Isten a felszínre hoz valamit az éle­­temben, gyakran elámulok azon, hogy olyan sokáig elviselte, és ki­vár­­ta a megoldására legmegfelelőbb alkalmat. Más szavakkal: a hosz­szú­­tűrés szabaddá tesz minket attól a kényszertől, hogy azonnal re­agál­junk vagy odavágjunk.
Ezenkívül ez megadja nekünk a lehetőséget arra, hogy lépéseket te­gyünk embertársunk megvédelmezésére olyan kísértésektől és nyo­má­sok­­tól, amelyekről tudjuk, hogy különleges problémát jelentenek a szá­má­ra.