2014. január 9., csütörtök

Tom Marshall - Hogyan békél meg Isten? 2.

Személyek békülnek ki egymással, nem problémák

Hogyan békít meg tehát minket Isten? Ennek megértése alapvetően fon­­tos, mert a megbékélést soha nem fogjuk tudni jobban csinálni, mint Ő.
Először az tűnt fel nekem, hogy Isten személyes módon velem fog­lal­­ko­zik. A kezdet kezdetétől ez a módszere. Amikor Isten Ádámot ke­res­­te az Édenben, első kérdése nem az volt, hogy: “Mit tettél?”, ha­nem ez: “Ádám, hol vagy?”

És ez a kezdete, nem a vége volt annak, ahogyan Isten a Tőle el­i­de­ge­­nedett embert kereste. Jézus eljött az Atya kebléből, hogy meg­ke­res­sen minket. “Mert azért jött az embernek Fia, hogy megkeresse és meg­tartsa, ami elveszett.”

Ekkor kezdett felderengeni bennem annak megértése, hogy prob­lé­má­­kat nem, kizárólag személyeket lehet egymással kibékíteni. A prob­lé­­mák megoldásra várnak, az embereket kell kibékíteni.
Elveszítettük egymást a saját magunk által létrehozott problémák in­­go­ványában. Már nem egymás személyiségével állunk kapcsolatban, ha­­nem a másik ember viselkedésére reagálunk, ő pedig a mi általunk ta­­nú­sított viselkedéssel szemben viselkedik valahogyan. Egymástól el­vá­lasztva nem értjük többé egymást, nem tudunk senkiben meg­bíz­ni, és nem törődünk senkivel. Viták, félreértések és önző, bűnös at­ti­tűd­je­ink sokasága elszakított bennünket egymástól.

Ennek a folyamatnak a kezdete szinte észrevehetetlen, innen szár­ma­­zik sok összetört házasságban a tanácstalanság: “Olyan jól kez­dő­dött. Valóban szerettük egymást. Hogy a csudába jutottunk ebbe a za­va­­ros helyzetbe?”
A megbékélés Isten módszere alapján azt jelenti, hogy először is új­ra vagy talán első al­ka­lom­mal meg kell találnunk egymást, mint sze­­mélyt.
De a felhalmozódott problémák útvesztőjében soha nem fogjuk egy­­mást meglelni. Mindössze problémákkal fogjuk szembetalálni ma­gun­­kat. Ezért tudatosan félre kell tennünk nézeteltéréseinket, az egé­szet bele kell tennünk a “Függőben lévő ügyek” aktái közé, és mind­ad­dig figyelmen kívül kell ezeket hagynunk, amíg meg nem találtuk egy­mást. Így mentünk oda először Istenhez is.

“Jövök, semmit nem hozva,
Keresztedbe fogódzva.
Meztelen, hogy felruházz,
Árván, bízva, hogy megszánsz...”
(Csomasz Tóth Kálmán fordítása)

Az üdvösség így a személyek közötti megbékélés minden for­má­já­nak modelljévé válik. Félre kell tennünk a megoldásról kialakított sa­ját el­képzeléseinket, problémáinkat, jogainkat, ki kell lépnünk vé­dő­sán­caink mögül, le kell mondanunk pozíciónkról, felfogásainkról, az ál­ta­lunk kreált magyarázatokról és előítéleteinkről. Ideiglenesen még alap­el­veinket és meggyőződésünket is félre kell tennünk. Első a ki­bé­kü­lés.
Most valószínűleg ezt kérdezed: “És mi van a problémákkal? Nem hagy­­hat­juk ezeket figyelmen kívül, nem remélhetjük, hogy maguktól meg­­ol­dódnak. Hogyan lehet kibékülni másként, mint az igazság és a jo­­gos­ság alapján?”

Hozzánk fűződő kapcsolatában Istent erősen foglalkoztatja a prob­lé­­mák megoldása. Szünet nélkül így beszél hozzám: “Ez és ez a te prob­­lé­mád, és ezt nem tudom tovább elviselni”, vagy “Ez az ügy za­var­­ja a kapcsolatunkat, és neked szembe kell ezzel nézned, mégpedig azon­­nal!”

Itt van a kulcskérdés. Isten állhatatos, türelmes, és meglehetősen kö­­nyörtelen a problémák megoldásának kérdésében, de csak azután, hogy kibékültünk Vele, nem előtte. A problémák megoldása az egyik kö­­vet­kezménye a megbékélésnek, nem pedig az eszköze.

Ezenkívül Isten csak akkor foglalkozik a problémáinkkal, amikor már biztonságban vagyunk változhatatlan szeretetében, és tudjuk, hogy Hoz­zá fűződő kapcsolatunk nem függ a problémák meg­ol­dá­sá­ban ta­nú­sított sikereinktől. Azért tudom bátran fogadni azokat a ko­moly ope­rá­ciókat, amelyeket az életemen elvégez, mert tudom, hogy az én prob­lé­mamegoldó képességem nem befolyásolja az Ő szeretetét és a kap­cso­latunkat, mert ez kegyelméből fakad, ami pedig feltétel nélküli.

Mint ahogyan az üdvösség a megbékélés forrásának és mo­dell­jé­nek bi­zonyult, hasonló módon a megszentelődés a problémamegoldás min­tá­ja a kapcsolatokban. Ezt egy későbbi fejezetben fogjuk rész­le­te­seb­ben kifejteni.