Egy római katolikus történész rövid, de nagy erejű
összegzését adta 2300 év folytonos antiszemitizmusának: "Ahogyan az
antiszemitizmust kutató történész visszatekint a borzalmak e mögöttünk álló
évszázadára, nem tud elmenekülni a megállapítás elől, hogy az emberi történelem
leghosszabban tartó és legmélyebb gyűlölete az antiszemitizmus…
Más gyűlöletek talán túltettek rajta intenzitásukban egy-egy történelmi
pillanatban, de sorban mindegyikük megtalálta – vagy napjainkban megtalálja - a
maga helyét a történelem szemetesládájában. Ám milyen más gyűlölet tartott ki
23 évszázadon keresztül, élt túl egy hatmillió áldozatot követelő genocídiumot,
csakhogy érintetlenül és erőteljesen továbbéljen még hosszú ideig. Már a
számadatok nagysága, ha egyben látjuk őket, magyarázatért kiált. Hogyan jött
létre ennek a kipusztíthatatlan gyűlöletnek az egyvelege? Mi a lényege? Ki a
felelős érte?…”
A szerző tovább folytatja elemzését. Megjegyzései megvilágítják a kérdést, és
segítenek, de véleményem szerint nem adják meg a teljes feleletet. Az évek
során számos magyarázatát hallottam az antiszemitizmusnak: teológiait,
filozófiait, gazdaságit, társadalmit. De egyik sem tűnt kielégítő válasznak.
Ezt a kérdést 1946-ban első héber tanárommal, Ben Zion Segal úrral beszéltem
meg, aki akkoriban az újonnan alapított Héber Egyetem tanára volt, mely
Jeruzsálemben, a Scopus hegyen helyezkedett el akkoriban.
Segal úr úgy vélte, hogy az antiszemitizmus problémája alapvetően szociológiai:
a zsidók mindig egy erősen elkülönülő, kisebbségi kultúra voltak, és nem
illeszkedtek harmonikusan az őket befogadó nem zsidó többséghez. Ha a zsidók
saját államhoz jutnak, gondolta, és ez két évvel beszélgetésünk után meg is
történt, ez feloldaná az antiszemitizmus alapvető okát.
Erre én ezt feleltem: Ha Önnek igaza van, és az antiszemitizmus problémája
valóban csak társadalmi eredetű, akkor a zsidó állam létrehozása valóban
nagymértékben megoldja a problémát. Ám, ha – mint ahogyan én hiszem, az
alapvető probléma szellemi eredetű, akkor a zsidó állam létrehozása nem
megoldja, hanem kiélezi a konfliktust, és meg is adja hozzá a nyilvánvaló
fókuszt: az újonnan alapított zsidó államot.
Ha visszatekintek az azóta eltelt 50 évre, a történelem sajnos, engem igazolt.
A zsidó állam megteremtése megteremtett egy politikailag korrektebben hangzó
kifejezést: „anticionizmus”, az antiszemitizmus helyett, és ha valami is
változott, az inkább a hevesebb gyűlölet irányába változott.
És bár igazam volt abban, hogy az antiszemitizmus alapvető okát szellemi okként
jelöltem meg, ezzel még nem tártam fel a gyökereket. Nemrégiben azonban,
anélkül, hogy ezt tudatosan kerestem volna, két egymást követő kijelentést
kaptam az Írásokból, amelyekről hiszem, hogy az antiszemitizmust egészen a
gyökereinél tárják fel.
Egyszer Jeruzsálemi gyülekezetünkben prédikáltam, amikor a magam számára is
váratlanul kimondtam: ... az antiszemitizmust egyetlen szóval lehet
összefoglalni: a MESSIÁS.
Abban a pillanatban megértettem, hogy az antiszemitizmusnak egyetlen forrása
van, maga a sátán, – akit az elejétől fogva az ismeret motivált, hogy a
Személy, aki őt legyőzi, a Messiás, egy olyan népből fog születni, akit Isten
különös módon felkészített. Ennek a népnek egyetlen különleges ismertető jele
lesz: a Messiás úgy tud példát adni az engedelmességre földi szülei iránt, hogy
ezzel nem lesz engedetlen mennyei Atyja iránt a bálványimádásnak bármilyen
formája által.
Az Isten által évezredeken át formált zsidó nép volt az egyetlen, amely
megfelelt ennek a követelménynek.
Azután megfigyeltem, hogy Izrael államának
megszületésétől kezdve a sátán hogyan próbált meg két dolgot, egyre nagyobb
erővel: először is bálványimádásba sodorni Izraelt, és ha ez nem sikerülne,
akkor fizikai értelemben elpusztítani őket. Sátán kísérletei, hogy Izraelt
bálványimádásba döntse, állandóan visszatérő elemek Izrael történetében.
A történelem két olyan esetet jegyez fel, amikor a sátán fizikailag kísérelte
meg elpusztítani Izraelt.
Egyiptomban a fáraó minden fiúgyermeket meg akart ölni. Ha sikerült volna ezt a
tervet végigvinni, sikeresen ki lehetett volna irtani a nemzetet. Később Hámán
egészen közel került ahhoz, hogy egy, a Perzsiában élő zsidók megsemmisítéséről
szóló rendeletet keresztül vigyen, és abban az időben nem is nagyon éltek
zsidók máshol.