A negyedik ország magyarázata (7,15-28)
15 Megrendülék én, Dániel, az én lelkemben ezek miatt, és fejem látásai megháborítának engem.
16 Oda menék egyhez az ott állók közül, és bizonyosat kérék tõle mindezek felõl, és szóla nékem, és e dolognak értelmét tudatá velem. (7, 15-16)
A negyedik királyságról szóló látomás felkavarta Dániel szívét, mert nem értette annak jelentését. A többi állat jelentését meg tudta magyarázni, de ez az utolsó valami egészen más volt. Így aztán odament az angyalhoz, aki a látomást hozta számára, és érdeklődött a jelentése felől.
17 Ezek a nagy állatok, mik négyen voltak, négy király, a kik támadnak e földön.
18 De a magasságos [egek]nek szentei veszik majd az országot, és bírják az országot örökké és örökkön örökké.
19 Akkor bizonyosat kívánék tudni a negyedik állat felõl, a mely különbözék mindamazoktól, és rendkivül rettenetes vala; vasfogai és érczkörmei valának, falt és zúzott, és a maradékot lábaival összetaposta.
20 A tíz szarv felõl is, a melyek a fején valának, és a felõl, a mely utóbb növekedék és három esék ki elõle; és ennek a szarvnak szemei valának és nagyokat szóló szája; termete is nagyobb a társaiénál.
(7, 17-20)
Bár Dánielnek gondjai voltak e negyedik állat értelmezésében, számunkra ez nem jelenthet problémát, hiszen tanulmányoztuk már a kérdést. Az angyal magyarázatából világos, hogy a negyedik ország Róma. A tíz szarv az a tíz ország, mely az utolsó napokban Róma egykori területén felemelkedik, a kicsi szarv pedig az antikrisztus. A magyarázat értelmében az antikrisztus először egyesíti a három országot, aztán kiterjeszti uralmát a többi hétre is.
21 Látám, hogy ez a szarv hadakozék a szentek ellen, és legyõzé õket.
22 Mígnem eljöve az öreg korú, és az ítélet adaték a magasságos [egek] szenteinek; és az idõ eljöve, és elvevék az országot a szentek.
23 Így szóla: A negyedik állat negyedik ország lesz e földön, a mely különb lesz minden országnál, és megeszi az egész földet, és eltapodja és szétzúzza azt.
24 A tíz szarv pedig ez: Ebbõl az országból tíz király támad, és más támad utánok, és az különb lesz mint az elõbbiek, és három királyt fog megalázni. (7, 21-24)
Az Antikrisztus tehát harcolni fog Isten szentjei ellen. A „szentek” kifejezés itt két csoportra utal: a zsidókra és azokra a keresztényekre, akik nem álltak készen, mikor Jézus eljött a mennyből az övéiért. Azok a Szellemmel betöltött keresztények, akik felkészültek, és várták Jézus eljövetelét, ekkorra már felvitettek a mennybe az antikrisztus feltűnésének idején.
15 Megrendülék én, Dániel, az én lelkemben ezek miatt, és fejem látásai megháborítának engem.
16 Oda menék egyhez az ott állók közül, és bizonyosat kérék tõle mindezek felõl, és szóla nékem, és e dolognak értelmét tudatá velem. (7, 15-16)
A negyedik királyságról szóló látomás felkavarta Dániel szívét, mert nem értette annak jelentését. A többi állat jelentését meg tudta magyarázni, de ez az utolsó valami egészen más volt. Így aztán odament az angyalhoz, aki a látomást hozta számára, és érdeklődött a jelentése felől.
17 Ezek a nagy állatok, mik négyen voltak, négy király, a kik támadnak e földön.
18 De a magasságos [egek]nek szentei veszik majd az országot, és bírják az országot örökké és örökkön örökké.
19 Akkor bizonyosat kívánék tudni a negyedik állat felõl, a mely különbözék mindamazoktól, és rendkivül rettenetes vala; vasfogai és érczkörmei valának, falt és zúzott, és a maradékot lábaival összetaposta.
20 A tíz szarv felõl is, a melyek a fején valának, és a felõl, a mely utóbb növekedék és három esék ki elõle; és ennek a szarvnak szemei valának és nagyokat szóló szája; termete is nagyobb a társaiénál.
(7, 17-20)
Bár Dánielnek gondjai voltak e negyedik állat értelmezésében, számunkra ez nem jelenthet problémát, hiszen tanulmányoztuk már a kérdést. Az angyal magyarázatából világos, hogy a negyedik ország Róma. A tíz szarv az a tíz ország, mely az utolsó napokban Róma egykori területén felemelkedik, a kicsi szarv pedig az antikrisztus. A magyarázat értelmében az antikrisztus először egyesíti a három országot, aztán kiterjeszti uralmát a többi hétre is.
21 Látám, hogy ez a szarv hadakozék a szentek ellen, és legyõzé õket.
22 Mígnem eljöve az öreg korú, és az ítélet adaték a magasságos [egek] szenteinek; és az idõ eljöve, és elvevék az országot a szentek.
23 Így szóla: A negyedik állat negyedik ország lesz e földön, a mely különb lesz minden országnál, és megeszi az egész földet, és eltapodja és szétzúzza azt.
24 A tíz szarv pedig ez: Ebbõl az országból tíz király támad, és más támad utánok, és az különb lesz mint az elõbbiek, és három királyt fog megalázni. (7, 21-24)
Az Antikrisztus tehát harcolni fog Isten szentjei ellen. A „szentek” kifejezés itt két csoportra utal: a zsidókra és azokra a keresztényekre, akik nem álltak készen, mikor Jézus eljött a mennyből az övéiért. Azok a Szellemmel betöltött keresztények, akik felkészültek, és várták Jézus eljövetelét, ekkorra már felvitettek a mennybe az antikrisztus feltűnésének idején.
25 És sokat szól a Felséges ellen és a magasságos [egek] szenteit megrontja, és véli, hogy megváltoztatja az idõket és törvényt; és az õ kezébe adatnak ideig, idõkig és fél idõig.
26 De ítélõk ülnek és az õ hatalmát elveszik, hogy megrontassék és végleg elveszszen.
27 Az ország pedig és a hatalom és az egész ég alatt levõ országok nagysága átadatik a magasságos [egek] szentei népének; az õ országa örökkévaló ország, és minden hatalmasság néki szolgál és engedelmeskedik.
28 Itt vége lõn a beszédnek. Engemet, Dánielt pedig az én gondolatim igen megrettentének és az én ábrázatom elváltozék rajtam; de e beszédet megtartám szívemben. (7, 25-28)
Dániel szerint az Antikrisztus megpróbálja majd megváltoztatni az időszámítást és a törvényeket. Nem fog neki tetszeni jelen korunk elnevezése. Ez ugyanis: A, D., azaz Anno Domini, mely azt jelenti: "Az Úr Esztendeje”. Utálni fogja tehát az olyan kifejezéseket, mint "AD. 1999" (i.sz. 1999), mert ez azt jelenti: "az Úr 1999. éve,” egy éve annak a kornak, melynek kezdete Jézus Krisztus. Törvényeket is meg fog változtatni, hogy saját magát a törvény középpontjába állíthassa, és egy új korszakot fog bevezetni.
Ettől az időtől fogva a zsidók átadatnak az Antikrisztus kezébe. "Ideig, időkig és fél időig” (7, 25), és át kell menniük a nagy nyomorúságon. Ezzel részleteiben a Jelenések 11. foglalkozik. A nyomorúság első három esztendejében természetes katasztrófák fognak lejátszódni. A második három és fél évben azonban az Antikrisztus felállítja saját bálványát az Isten templomában, megsértve ezzel azt a hét évre szóló megállapodást, melyet korábban a zsidókkal kötött. Ezután egy rettenetes támadást indít a zsidók ellen.
A 22. vers azonban azt mondja, hogy a Napok Kezdete - azaz Isten eljött, és kihirdette a szentek javára szóló ítéletet. Az antikrisztust megbuktatják és szétzúzzák. Az egész világ Krisztus királysága lett, és a szenteknek adatott. Ez az utolsó ítéletkor meg fog történni.
Számunkra Dániel könyve már nem lepecsételt (lásd 12, 4), hanem nyitott könyv. Amit Dániel még nem érthetett, mi már tisztán láthatjuk. Persze, az ördög dühös, hogy mi már előre tudjuk e könyvek tanulmányozása és ima által, hogy mi fog történni ezután. Ezért van az, hogy sok lelkész habozik, hogy kezébe vegye-e Dániel könyvét. Félnek, hogy az ördög majd megtámadja szellemüket vagy testüket. Ha így volna is, ma már minden hívő szent világosan megértheti e könyv üzenetét, mert a történelem felnyitotta, ami eddig be volt pecsételve.
Ti és én abban a csodálatos korban élünk, mikor Jézusban hihetünk. Van-e valami, amiért ennél hálásabbak lehetnénk?
27 Az ország pedig és a hatalom és az egész ég alatt levõ országok nagysága átadatik a magasságos [egek] szentei népének; az õ országa örökkévaló ország, és minden hatalmasság néki szolgál és engedelmeskedik.
28 Itt vége lõn a beszédnek. Engemet, Dánielt pedig az én gondolatim igen megrettentének és az én ábrázatom elváltozék rajtam; de e beszédet megtartám szívemben. (7, 25-28)
Dániel szerint az Antikrisztus megpróbálja majd megváltoztatni az időszámítást és a törvényeket. Nem fog neki tetszeni jelen korunk elnevezése. Ez ugyanis: A, D., azaz Anno Domini, mely azt jelenti: "Az Úr Esztendeje”. Utálni fogja tehát az olyan kifejezéseket, mint "AD. 1999" (i.sz. 1999), mert ez azt jelenti: "az Úr 1999. éve,” egy éve annak a kornak, melynek kezdete Jézus Krisztus. Törvényeket is meg fog változtatni, hogy saját magát a törvény középpontjába állíthassa, és egy új korszakot fog bevezetni.
Ettől az időtől fogva a zsidók átadatnak az Antikrisztus kezébe. "Ideig, időkig és fél időig” (7, 25), és át kell menniük a nagy nyomorúságon. Ezzel részleteiben a Jelenések 11. foglalkozik. A nyomorúság első három esztendejében természetes katasztrófák fognak lejátszódni. A második három és fél évben azonban az Antikrisztus felállítja saját bálványát az Isten templomában, megsértve ezzel azt a hét évre szóló megállapodást, melyet korábban a zsidókkal kötött. Ezután egy rettenetes támadást indít a zsidók ellen.
A 22. vers azonban azt mondja, hogy a Napok Kezdete - azaz Isten eljött, és kihirdette a szentek javára szóló ítéletet. Az antikrisztust megbuktatják és szétzúzzák. Az egész világ Krisztus királysága lett, és a szenteknek adatott. Ez az utolsó ítéletkor meg fog történni.
Számunkra Dániel könyve már nem lepecsételt (lásd 12, 4), hanem nyitott könyv. Amit Dániel még nem érthetett, mi már tisztán láthatjuk. Persze, az ördög dühös, hogy mi már előre tudjuk e könyvek tanulmányozása és ima által, hogy mi fog történni ezután. Ezért van az, hogy sok lelkész habozik, hogy kezébe vegye-e Dániel könyvét. Félnek, hogy az ördög majd megtámadja szellemüket vagy testüket. Ha így volna is, ma már minden hívő szent világosan megértheti e könyv üzenetét, mert a történelem felnyitotta, ami eddig be volt pecsételve.
Ti és én abban a csodálatos korban élünk, mikor Jézusban hihetünk. Van-e valami, amiért ennél hálásabbak lehetnénk?