2016. július 4., hétfő

A gyógyító mozgalom rövid története 10.

Charles Parham (1897), William J. Seymour (1905) és a pünkösdi mozgalom

CHARLES PARHAM gyógyí­tó szolgálata 1897-ben azt kö­vetően kezdődött el, hogy súlyos szívbetegségéből maga is meggyógyult. Néhány hónappal gyógyulását követően már az iste­ni gyógyulás üzenetét hirdette, és imádkozott a betegekért. 1898-ban Topekába költözött, ahol nagy elődeihez hasonlóan ő is egy hit-gyó­gyító otthont alapított. Az itteni csodálatos gyógyulások hírére az egész országból jöttek ide az emberek gyógyulásért.

Parham azonban szeretett vol­na más gyógyító szolgálatok által is tanulni, ezért 1899-ben Chicagó­ban meglátogatta Dowiet, majd Nyackban Simpson Beracha otthonát, és tanulmányozta Gordon bostoni szolgálatát is. 1901-ben egyháztörténeti jelentőségű ese­ményre került sor. Bethel bibliaiskolájában Parham elsőként és elő­ször tanította azt, hogy a nyelve­ken szólás a Szent Szellemben való keresztség elválaszthatatlan része, és ennek a szellemi megtapasztalásnak ez az egyetlen bibliai bizonyítéka. Ez a tény adta a pünkösdi mozgalom tanításának újdonságát. Parham megfigyelte, hogy ahol az isteni gyógyulásra hangsúlyt helyeztek és meg is tapasztalták azt, ott a nyelveken szólásról mint a Szent Szellem keresztség bizonyítékáról szóló tanítását sokkal könnyebben elfogadták. Így a gyógyító mozgalom közvetlenül is előkészítője volt a pünkösdi üze­net befogadásának, illetve a pün­kösdi mozgalomnak.

Parham 1905 telén egy önálló bibliaiskolát nyitott a texasi Houstonban, ahol a pünkösdi üzenetet is tanította, és imádkozott a jelenlevők Szent Szellem keresztségéért. Hallgatói között volt egy néger szentség-mozgalmi testvér, akit WILLIAM J. SEYMOUR-nak hív­tak. Amikor Parhamot meghívták Los Angelesbe, hogy egy kis helyi gyülekezetben tanítson a pünkös­di megtapasztalásról, akkor Parham saját elfoglaltságai miatt, Seymourt küldte el maga helyett. Sey­mour Los Angelesben az Azuza Street 10. számú házban kezdett el összejöveteleket tartani. A házban történt események már-már legendás hírére egyre többen érkeztek ide, és tömegesen keresztelkedtek meg Szent Szellemben, szóltak nyel­veken, és gyógyultak meg min­denféle betegségekből. Az Azuza Street 10. számú házban olyan erős volt a Szent Szellem jelenléte, hogy egy alkalommal még a tűzol­tókat is kihívták, mert a ház tete­jén tüzes lángnyelvek jelentek meg éppen úgy, mint Pünkösdkor. Ezek az események az „Azuza utcai ébredés" néven váltak ismertté. Ekkor született meg a pünkösdi mozgalom, amely az Azuza utcából kiindulva, az egész világon elterjedt

1906 és 1932 között Amerikában országszerte alakultak pünkösdi gyülekezetek. 1906 nyarán Seymour arra kérte Parhamot, hogy legyen segítségére az Azuza utcai szolgálatban. Ezután Parham meghívást kapott - a Dowie halálát követően széthullóban le­vő - Sión városából is, ahol nagyon sikeres összejöveteleket tartott. Sión la­kói az isteni gyógyuláson keresztül újra megtapasztalták Isten jelenlétét, a Szent Szellem keresztséget, és szól­tak nyelveken. Parham sioni szolgála­tának eredményeképpen Sión városa az új pünkösdi üze­net terjesztésében a világon a második legjelentősebb köz­ponttá vált.

Parham végiglá­togatta a gyógyulás üzenetével az Ale­xander Dowie által alapított Keresz­tény Katolikus Gyülekezet külön­böző csoportjait is. Ezeket az alkal­makat felhasználva valamennyiüket meggyőzte a pün­kösdi tanításról, így lettek a gyógyí­tó mozgalom által létrehozott gyüleke­zetekből pünkösdi gyülekezetek. A pünkösdi mozga­lom tehát nem csu­pán tanításában, hanem szerveze­tileg is kifejezetten a gyógyító mozgalomra épült. Az isteni gyó­gyulás és a pünkösdi üzenet parhami összekapcsolásának köszönhetően Sionból számos független gyógyító, pünkösdi evangélista származott.

A Sionból származó gyógyító pünkösdiek

FRED F. BOSW0RTH (1906) legismertebb tagja volt en­nek a csoportnak. Összejöve­telei a legnagyobb amerikai és ka­nadai csarnokokat is megtöltötték, mivel alkalmanként mintegy 20 000 embert vonzottak. Bosworth egy felekezetektől függet­len nagy gyülekezetet alapított Te­xas államban, Dallas városában, ahol a csodák mindennapos jelen­ségek voltak. Ő volt a rádió­evangélisták úttörője, miután ő alapította meg a Nemzeti Rádiós Ébredési Evangélisták (National Radio Revival Missionary Crusa­ders) szervezetét, amely az első ilyen jellegű társaság volt. Rendszeres műsorait Chicagóból kezd­te közvetíteni. F. F. Bosworth a II. világháborút követő gyógyító éb­redés evangélistáinak jelentős for­rása lett az ébredés technikai kér­déseit és különösen a gyógyító szolgálatokat illetően.

1924-ben megjelent könyve, a „Krisztus a gyógyító", a gyógyu­lásról szóló tanítások összefoglalá­sa, és a témában ma is az egyik legjelentősebb irodalom. Nemzet­közi hatása a 40-es és az 50-es években is érezhető volt, elsősor­ban William Marrion Branham szolgálatán keresztül, akinek éveken át közvetlen munkatársa volt. Bosworth később az Isten Gyü­lekezetei (CG) nevű pünkösdi cso­porthoz csatlakozott.

Ugyancsak Sionból származott John G. Lake, aki világméretű evangélizációs gyógyító szolgála­tot alakított ki, amely Dél-Afrikában bizonyult különösen gyü­mölcsözőnek. Lake itt az ország legnagyobb pünkösdi szervezeté­nek, az Apostoli Hit Missziónak a megalapításában is közreműködött. John G. Lake és Charles Par­ham szolgálatának eredménye­ként lépett a gyógyító pünkösdi szolgálatba Gordon Lindsay is.

Érdemes még megemlíteni, hogy a több kisebb szentség moz­galmi csoportból két nagy gyüle­kezet szerveződött, a Zarándok Szentség Gyülekezet és a Nazarénus Szentség Gyülekezet (amely nem azonos a nazarénus egyház­zal), és mind a két egyház hitelvi nyilatkozatában is lefektette a be­tegekért való imádkozás tanítását.

Összefoglalóan elmondható, hogy a gyógyító mozgalom gyer­mekén, a pünkösdi mozgalmon, és unokáján, a karizmatikus moz­galmon keresztül továbbra is a ke­reszténység legnagyobb hatású tanítása és gyakorlata maradt.

Forrás: Új Exodus Magazin, 1992. 4. évf. 2. sz.