Szerinte e keresztség egyik legjelentősebb megtapasztalása az erő jelenléte. Palmer hangsúlyozta hogy minden hívő kiváltsága, hogy elfogadja és használja ezt az erőt. Palmer érezte, hogy a gyógyító- és a szentség mozgalom a Szent Szellem kiáradásának középpéntjában áll, és azt tanította, hogy a Szent Szellem kitöltetésének kezdeti szakaszához hasonlóan, a pünkösdi áldás pünkösdi erőt hoz magával. Feltevését a Csel 1,8-ra alapozta, amely azt mondja: "mert vesztek erőt minekutána a Szent Szellem eljő reátok".
Felhívta a figyelmet arra is, hogy minden hívő örökségébe beletartoznak a Szent Szellem ajándékai, mint pl. a prófétálás és a gyógyítás. Miután felismerték, hogy az Apostolok Cselekedeteiben leírt pünkösdi erő ma is elérhető minden hívő számára, logikus lépés volt az ezzel járó szellemi ajándékok és az azokat kísérő természetfeletti jelek elfogadása. Sok hívő tapasztalt meg csodálatos gyógyulásokat a Szent Szellem kitöltetésének megnyilvánulásaiként azáltal, hogy a Szent Szellem újra munkálkodni kezdett a hívők életében. A szentség mozgalmat mindenkor a gyógyításba vetett hit és annak bizonyságai kísérték.
Azonban vita folyt arról, hogy a gyógyulás ugyanolyan mértékig része-e a megváltásnak, mint az üdvösség. Néhányan nem fogadták el azt, hogy a megváltásban a gyógyulás egyenrangú a bűnbocsánattal. Mások azonban azt a véleményt támogatták, hogy a gyógyítás a Jakab 5,14-16 szerint mindig is az Egyház szolgálatához tartozott, és az egyházi szolgálat előírt eleme.
"14 Beteg-é valaki köztetek? Hívja magához a gyülekezet véneit, és imádkozzanak felette, megkenvén õt olajjal az Úrnak nevében.
15 És a hitbõl való imádság megtartja a beteget, és az Úr felsegíti õt. És ha bûnt követett is el, megbocsáttatik néki.
16 Valljátok meg bûneiteket egymásnak és imádkozzatok egymásért, hogy meggyógyuljatok: mert igen hasznos az igaznak buzgóságos könyörgése."
Hangsúlyozták, hogy a gyógyulások száma növekedne, ha a keresztények felnőnének az Újszövetségben meghatározott szent élet szintjére. A Szentség Gyülekezetek némelyike még radikalizálódta is a tanítást azzal, hogy véleményük szerint az orvostudomány vagy az orvosok bármilyen igénybevétele a gyógyító Krisztusba vetett hit hiányát mutatja. Számos szentség-vezető azonban felemelte a szavát ezek ellen a szerintük túlzóan fanatikus megnyilvánulások ellen, és arra figyelmeztettek, hogy a túlzások elfordíthatják az embereket a gyógyítás evangéliumától.
Az 1894 előtti csoportok radikálisnak bizonyultak az isteni gyógyításról vallott nézeteik tekintetében. A gyógyszereket az orvosok által a hitetlenek számára készített méregnek, a keresztény orvosokat pedig gyengének vagy egyenesen elveszettnek tartották. Ezek mellett a csoportok mellett azonban a Szent Szellem sem tett bizonyságot, mivel rövid időn belül eltűntek az ébredés élvonalából.
ELISABETH MIX a gyógyító mozgalom egyik fontos alapelvét fogalmazta meg: a betegek ne csak hitben imádkozzanak, hanem cselekedjenek is a hitük szerint. Úgy cselekedjenek, mint akik valóban hiszik azt, amit megvallottak.
Forrás: Új Exodus Magazin, 1992. 4. évf. 2. sz.