2015. december 4., péntek

Rodney H. Browne - Isten személyisége 2. Az Úr hét, a megváltással kapcsolatos neve

Alapigék:

Mert akiket Isten Szelleme vezérel, azok Istennek fiai. 15 Mert nem kaptatok szolgaság szellemét ismét a félelemre, hanem a fiúságnak Szellemét kaptátok, Aki által kiáltjuk: Abbá, Atyám! 16 Ez a Szellem bizonyságot tesz a mi szellemünkkel együtt, hogy Isten gyermekei vagyunk. Róma 8:14-16

Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről való, és a világosságok Atyjától száll alá, Akinél nincs változás vagy változásnak árnyéka. Jakab 1:17

Mert Én, az Úr, meg nem változom. Malakiás 3:6a

1. Isten az Ő személyiségét nevei által nyilatkoztatja ki:

a. VAGYOK AKI VAGYOK - Jehova - Jahve - Isten az Úr
b. Adonai - Úr; Mester
c. Zsoltár 110:1 - Monda az Úr az én Uramnak: Ülj az Én jobbomon, amíg ellenségeidet zsámolyul vetem a te lábaid alá.
d. Isten neve szent - túl szentnek ítélték ahhoz, hogy kimondják
e. Elohim - Isten a Teremtő, Isten a Szentháromság
f. El Shaddai (Shadday) - Mindenható Isten - az Isten, Aki több mint elegendő

2. A következő hét név Isten szövetségi, ill. szabadító neve - ezek a nevek megjelenítik a személyiségét:

a. Jehova-Jireh - Isten a Gondviselő - az Úr, aki lát, és gondoskodik
i. I. Mózes 22:14 - És nevezé Ábrahám annak a helynek nevét Jehova-jire-nek. Azért mondják ma is: Az Úr hegyén a gondviselés.
ii. Filippi 4:19 - Az én Istenem pedig be fogja tölteni minden szükségeteket az Ő gazdagsága szerint dicsőségesen a Krisztus Jézusban.
iii. Máté 6:31-33

b. Jehova-Raffa - az Úr a Gyógyító - az Úr, Aki gyógyít és helyreállítja a lelkemet
i. II. Mózes 15:26b - egyet sem bocsátok reád ama betegségek közül, amelyeket Égyiptomra bocsátottam, mert Én vagyok az Úr, a te gyógyítód.
Máté 8:17 - Hogy beteljesedjék, amit Ézsaiás próféta mondott, így szólván: Ő vette el a mi erőtlenségünket, és Ő hordozta a mi betegségünket.
iii. 1 Péter 2:24 - Aki a mi bűneinket Maga vitte fel testében a fára, hogy a bűnöknek meghalván az igazságnak éljünk: Akinek sebeivel gyógyultatok meg.
iv. 3 János 2 - Szeretett barátom, kívánom, hogy mindenben jól legyen dolgod, és légy egészséges, amint jó dolga van a lelkednek.

c. Jehova-Tsidkenu - Jehova a mi Igazságunk
i. Jeremiás 33:16 - Azokban a napokban megszabadul a Júda, és bátorságban lakozik Jeruzsálem, és így hívják majd őt: Az Úr a mi igazságunk.
ii. 2 Korinthus 5:21 - Mert Azt, Aki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk Őbenne.
iii. Róma 3:22 - Istennek igazsága pedig a Jézus Krisztusban való hit által mindazokhoz és mindazoknak, akik hisznek. Mert nincs különbség.
iv. Róma 3:26 - Az Isten hosszútűrésénél fogva, az Ő igazságának megbizonyítására, a mostani időben, hogy igaz legyen Ő, és megigazítsa azt, aki a Jézus hitéből való.

d. Jehova-Nissi - Jehova az én zászlóm - az Úr az én tetőm felettem
i. II. Mózes 17:15 - És építe Mózes oltárt, és nevezé nevét Jehova-Nissinek.
ii. Kolossé 2:15 - Lefegyverezvén a fejedelemségeket és a hatalmasságokat, őket bátran mutogatta, diadalt vévén rajtuk abban.
iii. 1 János 4:4 - Ti az Istentől vagytok fiacskáim, és legyőztétek azokat; mert nagyobb Az, Aki bennetek van, mint az, aki e világban van.
iv. Róma 8:31 - Mit mondunk azért ezekre? Ha az Isten velünk, kicsoda ellenünk?
v. Kolossé 1:13 - Aki megszabadított minket a sötétség hatalmából, és általvitt az Ő szerelmes Fiának országába.

e. Jehova-Shalom - A békesség, ill. a jólét Jehova-ja
i. Bírák 6:24 - És építe ott Gedeon oltárt az Úrnak, és nevezé az Jehova-Salomnak (azaz: az Úr a béke), mely mind e mai napig megvan az Abiézer nemzetségének városában, Ofrában.
ii. Zsoltár 23:4 - Még ha a halál árnyékának völgyében járok is, nem félek a gonosztól, mert Te velem vagy; a Te vessződ és botod, azok vígasztalnak engem.
iii. Ézsaiás 53:5 - ...békességünknek büntetése Rajta van...
iv. Ézsaiás 26:3 - Kinek szíve Reádtámaszkodik, megőrzöd azt teljes békében, mivel Tebenned bízik.
v. János 14:27 - Békességet hagyok néktek; az Én békességemet adom néktek: nem úgy adom Én néktek, amint a világ adja. Ne nyugtalankodjék a ti szívetek, se ne féljen!
vi. Filippi 4:6-7

f. Jehova-Samma - Jehova ott lakik - az Úr jelen van - velem van
i. Ezékiel 48:35 - Köröskörül tizennyolcezer sing; és a város neve ama naptól fogva: Ott lakik az Úr!
ii. Zsidókhoz írt levél 13:5b - ...mert Ő mondotta: Nem hagylak el, sem el nem távozom tőled.
iii. Róma 8:11
iv. Róma 8:16
v. 1 Péter 1:23

g. Jehova-Ra'ah (Ravav) - Az Úr az én Pásztorom
i. Zsoltár 23:1 - Az Úr az én pásztorom, nem szűkölködöm.
ii. 1 Péter 2:25 - Mert olyanok voltatok, mint tévelygő jugok; de most megtértetek lelketek pásztorához és felvigyázójához.

3. Isten egész személyiségét egyetlen szóban lehet megfogalmazni - Jézus nevében:

a. 1 János 4:17 - ...amint Ő van, úgy vagyunk mi is e világban.
b. Filippi 2:7-10 - A mindenek felett levő név.
c. Kolossé 2:8-11 - Jézusban lakozik Isten egész teljessége testileg.
d. János 17:1-26
e. 3. vers - Az pedig az örök élet, hogy megismerjenek Téged, az egyedül igaz Istent, és Akit elküldtél, a Jézus Krisztust.