2015. december 30., szerda

Példabeszédek 7.

1. Fiam, őrizd meg mondásaimat és parancsaimat rejtsd el magadnál. 
2. Őrizd meg parancsaimat, hogy élj és tanomat, mint szemeid fényét. 
3. Kösd azokat ujjaidra, írjad azokat szíved táblájára. 
4. Mondd a bölcsességnek: nővérem vagy, s rokonnak nevezd az értelmességet; 
5. hogy megőrizzen idegen asszonytól, idegen nőtől, ki simává tette beszédjét.
6. Mert házam ablakán, rácsozatomon át tekintettem ki. 
7. Ekkor láttam az együgyűek között, észre vettem a fiúk közt egy esztelen ifjút: 
8. elhalad az utczán annak szöglete mellett és a házához menő úton lépdel, 
9. szürkületkor, a nap estéjén, éj sötétségében és homályban. 
10. S íme elejébe egy asszony, parázna ruhájú és álnok szívű; 
11. zajongó ő és csapongó, házában nem nyugosznak lábai: 
12. egyszer az utczán, másszor piaczokon, minden szöglet mellett leselkedik. 
13. Megragadja őt, megcsókolja őt, szemérmetlen arczczal mondja neki: 
14. Békeáldozatokkal tartozom, ma megfizettem fogadalmaimat; 
15. azért jöttem ki elédbe, hogy fölkeressem színedet, és megtaláltalak. 
16. Takarókkal takartam le nyoszolyámat, egyiptomi tarka szövettel; 
17. behintettem fekvőhelyemet myrrhával, aloéval s fahéjjal. 
18. Jöjj! ittasodjunk szeretettel reggelig, enyelegjünk szerelemben. 
19. Mert nincs otthon a férfi, útra ment messzire; 
20. a pénzes zacskót kezébe vette, holdtölte napjára fog haza jönni. 
21. Elhajlította őt sok rábeszélésével, ajkai simaságával eltántorítja. 
22. Megy utána hirtelen, mint ökör, mely a levágásra megyen, s mint békóban fenyítéséhez az oktalan; 
23. mígnem nyíl fúrja át máját, a mint madár siet a tőrhöz, s nem tudja, hogy életébe kerül. 
24. Most tehát, fiúk, hallgassatok reám s figyeljetek szájam mondásaira: 
25. ne térjen az ő utjaira szíved, ne tévelyegj ösvényein;
26. mert sokan vannak a megöltek, kiket elejtett, és számosak mind a meggyilkoltjai. 
27. Az alvilág útjai vannak házában, levisznek a halál kamaráihoz.

IMIT fordítás (Az IMIT Bibliát, 1898-1907 között jelentette meg az Izraelita Magyar Irodalmi Társulat. Zsidó rabbik által fordított Ószövetség magyarul.)