2017. augusztus 31., csütörtök

Scott B. Rae - Erkölcsi döntések 1. (részletek)

Könyvrészlet következik azon okból, hogy érthető legyen a liberálisok, a gender-mozgalmak , a migráció és a multikulturalizmus híveinek gondolkodásmódja.

Az adott kultúra számára a kulturális normának megfelelő bármely gyakorlat erkölcsös, és egy másik kultúrából származó ember nem ítélkezhet erről a gyakorlatról, mivel a relativisták szerint egyetlen norma sem független a kultúrától. Így, mivel például a női körülmetélés megfelel az érintett kultúra normájának, ez erkölcsössé teszi azt. Azok, akik nem tartoznak ehhez a kultúrához, nem bírálhatják vagy ítélhetik el ezt a gyakorlatot, mivel kívül állnak a kultúrán. Gyakran halljuk, hogy „ez egy közel-keleti szokás (vagy bármely más kultúra behelyettesíthető) - úgysem értenéd”. És mivel nem érthetjük meg, nem ítélkezhetünk a gyakorlat fölött.

A kulturális relativizmust olykor konvencionalizmusnak is nevezik, amelynek értelmében a kulturális elfogadás meghatározza az erkölcsi normák érvényességét. Bár az erkölcs helyes működéséhez szükséges a kulturális elfogadás, ez meglehetősen különbözik attól a nézettől, hogy a kulturális elfogadás meghatározza a kultúra értékeinek érvényességét. A gyakorlatban alig tér el egymástól a kulturális relativizmus és a konvencionalizmus. Mindkettő esetében a kultúra határozza meg az erkölcsöt, és e kultúra normáit saját maga számára irányadónak tekintik, ugyanakkor nem tartják egyetemesnek.

A relativizmus napjaink gyakorlatában létező másik formája az etikai szubjektivizmus, amely kimondja, hogy az erkölcsöt az egyén saját ízlese és preferenciái határozzák meg. Népszerű megfogalmazásban ez a következőképpen hangzik; „Ami nekem jó, az jó, és ami neked jó, az is jó”, még akkor is, ha ez a kijelentés két teljesen ellentétes cselekvésre vonatkozik. Mondhatjuk például azt, hogy „egyesek számára jó a házastársi hűség, mások számára jó a nyitott házasság”. Az erkölcs ilyen megközelítését gyakran alkalmazzák a szexuális erkölcs tekintetében, amikor az egyénnek a szexuális viselkedéssel kapcsolatos erkölcsi értékeit magánügynek tekintik, így ő szubjektíven meghatározhatja, hogy mi a helyes. Könnyen észrevehető, hogy a kulturális relativizmus miként szűkülhet szubjektivizmussá, hiszen az érintett kultúra mérete lecsökken, amíg végül egyetlen személy multikultúrájává, tehát szubjektivizmussá válik.