2017. augusztus 16., szerda

Németh Sándor - Jézabel szelleme 13.

A nyomtatott hazugság mítosza

Különösen a 21. század elejétől van folyamatosan terjedőben a hazugság szeretete. Ez nyilván azzal is összefüggésben áll, hogy egyre többen kommunikálnak a közösségi oldalakon, illetve ezekről szerzik be információikat. Eddig is tévesen feltételezték sokan, hogy ha egy hazugságot akár cikk, akár tanulmány vagy más írott formában rögzítenek, az morálisan nem minősül olyan súlyú bűnnek, mint az élőbeszéd által történő hazugság, rágalmazás vagy szidalmazás.

Az írott és nyomtatott szó, a könyvek mítosza különösen a 20. században elrejti a nyelv gonoszságát és mérgező erejét az olvasók előtt. A könyvek a 20. században általánosságban is fetisizálva lettek. Ebből származik, hogy a hazugságokat, rágalmakat író szerzők is úgy érzik, értékes munkát végeznek, holott esetleg élőszóban maguk se vállalnák gonosz beszédüket. Az írás is nyelv — ugyanúgy lehet hazugság vagy igazság, mint az élőbeszéd. Sok ember morálisan elfogadhatóbb állapotban lenne, ha soha nem írt volna cikket vagy könyvet.

Ugyanezt el lehet mondani az internet oldalain közölt írásokról, irományokról, cikkekről. Ha nem csevegtél volna, kevesebb bűnöd lenne. A billentyűk ujjunkkal való nyomogatása is a kommunikációhoz, a beszédhez tartozik, ez által is lehet falakat építeni vagy rombolni az ember és ember, az Isten és ember közötti viszonyban. Jézus Krisztus arra figyelmeztet bennünket, hogy minden hivalkodó beszédért számot kell adnunk. Ebbe beletartoznak az sms-ek, blog-írások, kommentek, Facebook-üzenetek stb. is. Beszédünkért természetesen akkor is felelünk, ha cikk, tanulmány vagy könyv formájában adjuk közre.

A hazugságokat, rágalmakat tartalmazó cikkeket nem kell tisztelnünk, hanem mint a nyelvhez tartozó gonoszságot kell őket megvetnünk és gyűlölnünk. Jézus nem akar megszabadítani bennünket a gyűlölettől, hanem arra tanít és nevel bennünket, hogy gyűlöljük mindazt, amit Isten Igéje és Törvénye bűnnek és gonoszságnak ítél, szeressük az igazságot, és igyekezzünk a bűnösöket Jézus Krisztus keresztjéhez vezetni, hogy bűneikre bocsánatot nyerhessenek.

Az átok sem lesz kevésbé hatásos, ha legépelik vagy kinyomtatják. Ha olyanra irányul, akit Isten áld, az varázslás. Ha pedig olyanra, akit Isten is átkoz, az igazságszolgáltatás. Némelyek, különösen a nyálas szeretet hirdetői a bűngyűlöletet gyűlöletkeltő magatartásnak igyekeznek láttatni, és átkozott dolgokkal és tevékenységekkel kapcsolatosan elfogadó magatartást várnak el a hívőktől. Ez a szeretet nem szeretet. A szeretet ugyanis elválaszthatatlan az igazságtól, mivel Isten személye egyszerre maga a szeretet és az igazság is, és az Ő természete nem felosztható.

Jézus világossá teszi, hogy szavaink szívünkben formálódnak. Ez akkor is így van, ha nem a nyelvünkkel, élőbeszéddel mondjuk ki, hanem klaviatúrán kopogtatjuk be. Sőt a tapasztalat azt mutatja, hogy amit nyelvünkkel mondunk ki, vagy saját kezünkkel írunk le, azzal kapcsolatban érzékenyebben működik a lelkiismeretünk.

Az internet, a számítógép használata a kommunikációban gátlástalanabbá teszi az embert. Némelyek úgy viselkednek, mintha nem is ők gépelték volna a mocskos, trágár szavakat, nem érzik, hogy ezekben a megnyilvánulásokban benne lenne a személyiségük, ezért felelőtlenül használják a közösségi oldalakat a kommunikációban. A nyelv, a beszéd legfontosabb személyiségjegyeink megnyilvánulása. Az internetre felkerült üzenetek, kommentek gyakran magukon viselik a személytelenséget, ezért válnak sokszor brutálissá és embertelenné.

Akármilyen újabb technikai vívmányok kerülnek is a piacra a jövőben, amelyek esetleg még nagyobb lehetőséget biztosítanak a kommunikációra, akkor sem fog megszűnni az ember személyes felelőssége; de még a mesterséges intelligenciával elkészülő robotok vonatkozásában sem — sőt, még növekedni is fog, hiszen ha nagyobb a tudás, nagyobb a felelősség is. Ne felejtsük el, hogy a kommunikáció minden formájáért számon kér bennünket Isten! Használjuk az új technikai eszközöket Isten dicsőségére! Figyelnünk kell, és arra kell törekednünk, hogy pozitív befolyást gyakoroljunk embertársainkra, környezetünkre. Írásaink, SMS-eink, kommentjeink az embereket vonzhatják Jézus Krisztus felé, de el is taszíthatják, szakíthatják őket Tőle.

Júdás apostol azokat a keresztényeket, akik nyelvüket rombolásra használják, visszaélnek testvéreik, embertársaik bizalmával, és azért tartanak fenn személyes kapcsolatot velük, hogy megsemmisítsék szívükben az Úrba vetett hitüket s ezen alapuló jó erkölcsüket, Káinhoz, Bálámhoz és Kóréhoz hasonlítja, akik valamennyien meg is bűnhődtek gonoszságaik miatt.

Az internetet jóra, Isten munkájára is lehet használni. A világhálón keresztül az evangéliumot is hirdethetjük, terjeszthetjük Isten beszédét, és okos, igei érveket oszthatunk meg Isten létezése és Jézus Krisztus feltámadása mellett, bűnösöket vezethetünk újjászületésre, megtérésre.

A kommunikációs forradalom nehézzé tette a sok hazugsággal szembeni védekezést a megtámadottaknak — sőt úgy tűnik, világméretekben többségi pozícióba került a rágalmazás, a hazugság az igazmondással szemben. A keresztények nem engedhetik meg maguknak, hogy levetkőzzék az Isten Igéje által lelkiismeretükbe ültetett gátlásokat, amikor az internetet használják.

Vizsgáld meg, hogy a világhálót az igazság szolgálatára használtad-e, vagy üres, tisztátalan szövegeiddel fertőzted-e meg! Pál apostol szerint mindegyikünk cselekedetei tűzpróbának vannak alárendelve, ami nemcsak azt jelenti, hogy az iPad-ed, laptopod kerül majd a szemétdombra, hanem ha nem térsz meg Istenhez, te magad is a pokolba kerülsz.

Forrás: Új Exodus Magazin, 2016. december