2015. július 31., péntek

John F. Walvoord - Jelenések könyvének áttekintése 5.

1:19-20.  Írd meg tehát, amiket láttál: amik vannak, és amik történni fognak ezek után; a hét csillag titkát, amelyet jobb kezemben láttál, és a hét arany gyertyatartót: a hét csillag a hét gyülekezet angyala, a hét gyertyatartó pedig a hét gyülekezet."

A Messiás dicsőséges megjelenése után János újra ezt a parancsot kapja: írd meg. Írása három időszakot mutat: (a) amit már eddig átélt: amiket láttál; (b) a jelenlegi tapasztalatok: amik vannak; és (c) a jövő: amik történni fognak ezek után. Úgy tűnik, hogy ez a Jelenések könyvének Istentől meghatározott vázlata. Já­nosnak először is azt kellett leírnia, amit átélt (1. rész). Ez ma már történelem. Azután Krisztus jelenlegi üzenetét kellett leírnia hét gyülekezetnek (2-3. rész). Végül következett a könyv fő célja, hiszen prófétai könyvről van szó: be kellett mutatnia a Messiás második eljövetelét megelőző, annak tetőpontját jelentő és az azt követő esemé­nyeket (4-22. rész).

A Jelenések könyvének kronológiai felosztása messze meghalad minden más vázla­tot, amelybe a magyarázók gyakran beleerőltetnek bizonyos esetleges kifejezéseket, vagy addig csűrik-csavarják a könyvet, amíg bele nem illik saját értelmezési mintá­jukba. Ez a vázlat teljes összhangban áll azzal a felfogással, mely szerint a Jelenések könyvének legnagyobb része (a 4. résztől kezdődően) a jövőt írja le, és nem történel­mi vagy csupán jelképes mondanivalója van, de nem is egyszerűen bizonyos alapel­vek kijelentése. Fontos, hogy a Jel 4-22-nek csak a jövőben bekövetkező értelmezése következe­tes. A könyv allegorikus megközelítését követő értelmezők ritkán értenek egyet né­zeteikkel kapcsolatban. Ugyanez érvényes a jelképes és a történelmi megközelítést vallókra is.

A Jelenések könyve gyakran egy jelképes kinyilatkoztatást említ meg először, amit annak értelmezése követ. Itt is ez a helyzet: a hét csillag a hét gyülekezet angyala, a hét gyertyatartó pedig a hét gyülekezet. A Jelenések könyve nem jelké­pes kinyilatkoztatások átláthatatlan szövevénye, hanem gondosan megírt lejegyzése annak, amit János látott és hallott, ezek teológiai és gyakorlati jelentésének gyakori magyarázatával.

A Jelenések könyve más jelképes könyvek segítségével, mint amilyen Dániel és Ezékiel könyve, azért íródott meg Isten akarata szerint, hogy az Isten teljes Igéjét alaposan kutatók megértsék mondanivalóját. A Dániel könyvéhez hasonlóan egyre érthetőbbé válik, amint a történelem előre halad. Bár e könyv igazsága és alkal­mazása időtlen, mégis sajátos vigasztalást nyújt azoknak, akiknek vezetésre van szük­ségük a Messiás második eljöveteléhez vezető időkben.

Mielőtt a 4-22. részek óriási prófétai eseményei kibontakoznának, a Messiás elő­ször személyes üzenetet küldött a hét gyülekezet mindegyikének, nyilvánvaló gya­korlati alkalmazásokkal mai egyháza számára. 

Amint az 1:11-ben olvasható, Krisztus üzenetet küldött egyenként mind a hét kis- ázsiai gyülekezetnek. A sorrend földrajzi. Egy hírvívő is ezen az útvonalon menne az efézusi tengeri kikötőtől 50 km-re a szintén tengeri kikötővel rendelkező Szmimába, majd tovább északra és keletre Pergamonba, aztán tovább keletre és délre a másik négy városba (1:11).

Sok vita folyt már ezeknek az üzeneteknek a mai mondanivalójáról. Ezek a gyü­lekezetek nyilvánvalóan különleges módon lettek kijelölve, és gondosan elrendezve úgy, hogy bennük olyan jellemző helyzetek adódjanak, amelyekkel az egyház mindig szembetalálta magát későbbi történelme során is. Ahogy Pál levelei egy-egy gyüle­kezetnek íródtak, ugyanakkor az egész egyháznak is szólnak, ez a hét üzenet is vonat­kozik az egész mai egyházra, amennyiben hasonló helyzetben találja magát. Volt sok más gyülekezet is, pl. Kolosséban, Magnéziában és Trallesben, amelyek közül egyesek nagyobbak voltak, mint a Kis-Ázsiában említett hét gyülekezet, de ezek nem szerepelnek a címzettek között.

A levelek tartalmának közelebbi vizsgálatából egyértelművé válik, hogy ezek először is ennek a hét első századi gyülekezetnek szóltak. Másodszor, üzenetet tartalmaznak a mában élő hasonló gyülekezeteknek. Harmadszor, az üzenetekben rejlő egyéni intések, melyek sze­mélyekre vagy csoportokra vonatkoztak, világossá teszik, hogy mai személyeknek is szól­nak. Negyedszer, néhányan úgy hiszik, hogy a hét gyülekezet sorrendje követi az egyház­történelem különböző korszakait az első századtól mostanáig.

Figyelemreméltó hasonlóságok találhatók e hét gyülekezetnek szóló levél és az egyháznak az apostoli egyház kezdete óta zajló történelme között. Például úgy tűnik, mintha Efézus az apostoli egyházat egészében jellemezné, míg Szmima az első üldö­zés időszakát mutatná be. Ugyanakkor a Szentírás nem kifejezetten hatalmaz fel erre az értelmezésre, és csak ott szabad alkalmazni, ahol ez természetesen megtehető. Mindenesetre ezek a gyülekezetek egymással egy időben léteztek.

Bár mindegyik üzenet eltérő, a levelekben mégis vannak hasonlóságok. A Messiás mindegyikben kimondja, hogy ismeri tetteiket, mindegyikben szerepel egy ígéret azoknak, akik győznek, mindegyik inti azokat, akik hallgatják; és mind­egyik levél sajátosan úgy írja le a Messiást, hogy a leírás kapcsolódik az utána követ­kező üzenethez. Mindegyik levélben van dicséret (kivéve a laodiceait), intés (kivéve a szmimait és a filadelfiait), buzdítás és bátorító ígéret azoknak, akik komolyan ve­szik üzenetét. Általánosságban ezek a hét gyülekezetnek szóló levelek olyan problé­mákat tárgyalnak, melyek végigkísérték a gyülekezeteket az egyháztörténelem folya­mán, és egyértelmű, átfogó kinyilatkoztatást adnak arról, hogyan értékeli Krisztus az egyes gyülekezeteket.

A Bibliának ezt a részét furcsa módon elhanyagolják. Miközben sokan olvassák Pál leveleit és az Újszövetség más részeit a gyülekezeti élet igazságait keresve, sok esetben figyelmen kívül hagyják a hét gyülekezetnek szóló leveleket, amelyek pedig közvetlenül a Messiástól származnak és határozott hangvételűek. Ez az elhanyagolás is hozzájárul ahhoz, hogy a mai gyülekezetek nem Isten tökéletes akarata szerint formálódik.