2015. július 10., péntek

Philip Yancey és Tim Stafford - Tűzpróba

Dániel 3,15 Mert ha nem hódoltok, azon nyomban bedobnak benneteket az izzó tüzes kemencébe. És van-e olyan Isten, aki az én kezemből ki tud szabadítani benneteket?

Dániel könyvének történeteit felnőttek és gyerekek egyaránt kedvelik. Ez a fejezet azzal kezdődik, hogy a felfuvalkodott babiloni uralkodó kiad egy öntömjénező rendeletet, melyben parancsot ad saját, toronyház méretű szobrának felállítására. A történet olyan szenzációs szabadulással ér véget, hogy az uralkodó csaknem vallást vált.
Dániel (aki valószínűleg diplomáciai kiküldetésben volt ekkor) nem jelenik meg a történetben. Nyilvánvaló, hogy ha ott lett volna, ő is ugyanazt az utat választotta volna, mint három barátja, akik úgy látták, hogy Nebukadneccar rendelete lelki életük tisztaságát veszélyezteti. Kettős elkötelezettségük nyílt konfliktusba kerül egymással – nem szolgálhatják egyszerre Istent és Babilon királyát. A bálványimádás kérdésében nem ismernek megalkuvást. Éppen a bálványimádás bűne juttatta Izrael népét fogságba. Nem számíthatnak többé Isten áldására, ha úgy döntenek, hogy leborulnak Nebukadneccar és arany képmása előtt. Dániel barátainak megalkuvást nem ismerő válasza azt mutatja, hogy a babiloni fogság tisztító hatással volt a zsidóság új nemzedékére.

Megéri a kockázatot

Dániel könyve izgalmas olvasmány, hiszen Izrael történelmének ebben a meglehetősen bizonytalan időszakában Isten csodák egész sorával lép közbe: természetfeletti álmok, kézírás a falon, szabadulás a tüzes kemencéből és az oroszlánok verméből. Illés napjai óta nem tapasztalt Izrael népe ehhez fogható jeleket és csodákat.
Dániel és barátai a hit bármi áron való vállalására adnak példát, amelyről később a zsidókhoz írt levél 11. fejezete is említést tesz. Amikor Isten iránti hűségük miatt polgári engedetlenséghez folyamodnak, vállalják annak következményeit is – függetlenül attól, hogy megmenti-e őket Isten, vagy sem. A későbbiekben maga Dániel is átesik egy súlyos hitpróbán, amely hasonlóan örömteli véget ér (lásd 6. fejezet).
A tüzes kemencében való próbatétel olyan eredményre vezet, amit a három bátor zsidó ifjú legmerészebb álmában sem remélhetett volna. Nemcsak hogy túlélik a megpróbáltatást, de ennek köszönhetően a zsidó vallás Nebukadneccar egész további uralma alatt toleranciát élvez.