2015. július 1., szerda

John F. Walvoord - Jelenések könyvének áttekintése 1.

1:1. Ez Jézus Krisztus kinyilatkoztatása, amelyet Isten adott neki, hogy közölje szolgáival mindazt, aminek hamarosan meg kell történnie, és amelyet angyalával elküldve kijelentett szolgájának, Jánosnak.

A kezdő szavak - Jézus Krisztus kinyilatkoztatása - mutatják az egész könyv témáját. A ,.kinyilatkoztatás” a görög apokalypsis szó fordítása, és jelentése „felfe­dés” vagy „közzététel”. Ebből ered az „apokalipszis” szó. János azért kapta a kinyi­latkoztatást hogy tudassa azt másokkal, Isten szolgáival, próféciák révén, aminek hamarosan meg kell történnie. Ez a könyv nem történelmi beszámoló, mint a négy evangélium.

A „hamarosan” kifejezés (en tachei) azt jelenti, hogy az esemény, amikor bekövetkezik, hirtelen lesz és nem feltétlenül azt, hogy azonnal megvalósul.
Az "en tachei" előfordulásai még:

2:16. Térj meg tehát, különben elmegyek hozzád hamar, és harcolok ellenük számnak a kardjával.
22:7. És íme, eljövök hamar: boldog, aki megtartja e könyv prófétai igéit.
22:12. Íme, eljövök hamar, velem van az én jutalmam, és megfizetek mindenkinek a cselekedete szerint.
22:20. Így szól az, aki ezekről bizonyságot tesz: "Bizony, hamar eljövök". Ámen. Jöjj, Uram Jézus!

Lk 18:8. Mondom nektek, hogy igazságot szolgáltat nekik hamarosan. De amikor eljön az Emberfia, vajon talál-e hitet a földön?

ApCsel 12:7. És íme, az Úr angyala odalépett hozzá, és világosság támadt a cellában; oldalát meglökve felébresztette Pétert, és így szólt hozzá: "Kelj fel gyorsan!" Erre lehulltak a bilincsek Péter kezéről.
22:18. És láttam őt, aki ezt mondta nekem: Siess, és menj ki hamar Jeruzsálemből, mert nem fogadják el a te rólam való bizonyságtételedet.
25:4. Fesztusz azonban azt felelte, hogy Pál Cézáreában van őrizetben, ő maga pedig hamarosan odautazik.

Róm 16:20. A békesség Istene pedig összezúzza a Sátánt lábatok alatt hamarosan. A mi Urunk Jézus Krisztus kegyelme legyen veletek!

Amikor a végidők eseményei elkezdődnek, akkor azok gyorsan követik egymást.

A közölje ige a görög "esémanen" szó fordítása, melynek jelentése: „ismertté tenni jelekkel vagy szim­bólumokkal”, de a szó jelentésébe beletartozik a szóbeli közlés is. Az angyali hírnök neve nem kerül említésre, de egyesek úgy vélik, hogy Gábriel volt, aki hozott már üzeneteket Dánielnek, Máriának és Zakariásnak.

Dán 8:16. És emberi hangot hallottam az Úlaj felől, amely így kiáltott: Gábriel, magyarázd meg neki ezt a látványt!
9:21-22. Még mondtam az imádságot, amikor Gábriel, az a férfi, akit azelőtt láttam a látomásban, sebesen hozzám repült, és megérintett engem az esti áldozat idején.Magyarázni kezdett, és így beszélt hozzám: Dániel, azért jöttem ide, hogy megértésre tanítsalak.
Luk 1:26-31. A hatodik hónapban pedig elküldte Isten Gábriel angyalt Galilea egyik városába, Názáretbe, egy szűzhöz, aki a Dávid házából származó férfinak, Józsefnek volt a jegyese. A szűznek pedig Mária volt a neve.
Az angyal belépve hozzá így szólt: "Üdvözlégy, kegyelembe fogadott, az Úr veled van!"
Mária megdöbbent ezekre a szavakra, és fontolgatta, mit jelenthet ez a köszöntés.
Az angyal ezt mondta neki: "Ne félj, Mária, mert kegyelmet találtál az Istennél! Íme, fogansz méhedben, és fiút szülsz, akit nevezz Jézusnak.


Az a megjelölés, hogy szolgájának (doulos) - mely általában rabszolgát jelent, ugyanaz az a szó, amit Pál, Jakab, Péter és Júdás is használt, amikor úgy írtak magukról, mint akik Isten szolgái.

1:2Ő pedig bizonyságot tett Isten igéjéről és Jézus Krisztus bizonyságtételéről; mindenről, amit látott.

János hűségesen leírta, amit látott, Isten igéjéről és Jézus Krisztus bizony­ságtételéről. Amit János látott, magától Jézus Krisztustól és őróla való üzenet volt.

1:3Boldog, aki felolvassa, és boldogok, akik hallgatják ezeket a prófétai igéket, és megtartják azt, ami meg van írva bennük: mert az idő közel van.

Az előszó megáldja mindazokat, akik hallgatják ezeket a prófétai igéket, és megtartják azt. Ebből következik, hogy egy olvasó hangosan fogja felolvasni a könyv üzenetét hallgatóságának. Az áldás nem csak a felolvasónak és a hallgatóknak szól, hanem azoknak is, akik engedelmesen hallgatják a könyv üzenetét.

János azzal fejezi be előszavát, hogy az idő közel van. Az „idő” (kairos) szó egy bizonyos időszakra, vagyis a végidőre utal.

Dán 8:17Ő odajött, ahol álltam, én pedig megrémültem jöttére, és arcra borultam. Akkor ezt mondta nekem: Értsd meg, emberfia, hogy a végső időről szól ez a látomás.
11:35; 40Az értelmesek közül is elesnek néhányan, hogy kipróbáltak, tiszták és fehérek legyenek a vég idejére, mert még nincs itt a megszabott idő.
A vég idején összecsap vele a déli király. Az északi király forgószélként tör rá harci kocsikkal, lovasokkal és sok hajóval. Behatol az országokba, és elözönli őket, mint az áradat.
12:4; 9. Te pedig, Dániel, zárd be ezeket az igéket, és pecsételd le ezt a könyvet a végső időkig. Sokan tévelyegnek majd, de az ismeret gyarapodik.
Ő így válaszolt: Menj el, Dániel, mert ezek az igék le vannak zárva, és le vannak pecsételve a végső időkig.

A végidőt, mint egy bizonyos időszakot a Jel 11:18 és a 12:12 említi: Haragra lobbantak a népek, de eljött a te haragod és a halottak felett való ítélet ideje, hogy megadd a jutalmat szolgáidnak, a prófétáknak és a szenteknek; és azoknak, akik félik a te nevedet, a kicsiknek és a nagyoknak, hogy elpusztítsd azokat, akik pusztítják a földet.

Ezért vigadjatok egek, és akik bennük lakoztok: jaj a földnek és a tengernek, mert leszállt hozzátok az ördög nagy haraggal, mivel tudja, hogy kevés ideje van.


A 12:14-ben az „idő szó jelentése: év (vö. ); és az „idő, idők és félidők” kifejezések azt jelentik, hogy egy év („idő”) meg két év („idő”) meg hat hónap („fél idő”), ami együtt három és fél év - ennyi ideig tart „a vég”.

Jel. 12:14De az asszonynak a nagy sas két szárnya adatott, hogy a pusztába repüljön az ő helyére, hogy ott tápláltassék ideig, időkig és idő feléig a kígyó elől elrejtve.

Dán 7:25 Sokat beszél majd a Felséges ellen, és gyötörni fogja a Felségesnek a szentjeit. Arra törekszik, hogy megváltoztassa az ünnepeket és a törvényt. Hatalmába kerülnek a szentek egy időszakra, meg két időszakra és egy fél időszakra.

A Jel 1:3 tartalmazza a könyv hét boldogmondása közül az elsőt, lássuk a többit is.

14:13. És hallottam egy hangot az égből, amely ezt mondta: "Írd meg: Boldogok a halottak, akik az Úrban halnak meg, mostantól fogva.
16:15. Íme, eljövök, mint a tolvaj: boldog, aki vigyáz, és őrzi ruháját, hogy ne járjon mezítelenül, és ne lássák szégyenét.
19:9. Így szólt hozzám: "Írd meg: Boldogok, akik hivatalosak a Bárány menyegzőjének vacsorájára!"
20:6. Boldog és szent az, akinek része van az első feltámadásban: ezeken nincs hatalma a második halálnak, hanem az Isten és a Krisztus papjai lesznek, és vele fognak uralkodni ezer esztendeig.
22:7. És íme, eljövök hamar: boldog, aki megtartja e könyv prófétai igéit.
22:14. Boldogok, akik megmossák ruhájukat, mert joguk lesz az élet fájához, és bemennek a kapukon a városba.

Az előszó tömören bemutatja az alapvető tényeket, melyek végigvonulnak az egész könyvön: témáit, célját valamint angyali és emberi csatornáit. A legfontosabb annak megfigyelése, hogy a könyv elsődleges célja gyakorlati tanítást adni azoknak, akik olvassák és megtartják tartalmát.