2015. július 15., szerda

Keresztény doktrína - Isten természete

A) Isten szellemi személy

Jn 4,24. Isten szellem, ezért akik őt imádják, azoknak is szellemben és igazságban kell imádniuk őt.

Zsolt. 139:7-10. Szellemed elől hová fussak? Jelenléted elől el nem rejtőzhetek! Ha a Mennybe szállnék fel, ott vagy, ha a holtak közé fekszem, ott is jelen vagy! Ha a hajnal szárnyaival szállanék, és a tenger túlsó szélére költöznék, ott is kezed vezetne, jobb karod ott is megtartana engem!

Amikor arról beszélünk, hogy Isten szellem, ez nem azt jelenti, hogy valamilyen személytelen erő vagy tulajdonság. Isten egy személy, akinek van öntudata, szabad akarata, intelligenciája és vannak érzései.

- Akarat. Az akarat a személy önkifejezésének legalapvetőbb formája. A személyiség legbelső, rejtett működése, amely beszédben vagy tettekben nyilvánul meg.

Jöjjön el a Te országod; legyen meg a Te akaratod, mint a mennyben úgy a földön is. (Mt 6:10)


Áldjátok az Urat minden Ő serege: Ő szolgái, akaratának teljesítői! (Zsolt 103:21)

Atyám, ha akarod, távoztasd el tőlem e poharat; mindazáltal ne az én akaratom, hanem a Tiéd legyen! (Lk 42:42)

Én semmit sem cselekedhetem magamtól; amint hallok, úgy ítélek, és az én ítéletem igazságos; mert nem a magam akaratát keresem, hanem annak akaratát, aki elküldött engem, az Atyáét. (Jn 5:30)

- Érzelem.
Isten tud bánkódni

Megbánta azért az Úr, hogy teremtette az embert a földön, és bánkódott az Ő szívében. (1Móz 6:6)

Szíveteket szaggassátok meg, ne ruháitokat, úgy térjetek meg az Úrhoz, a ti Istenetekhez; mert könyörülő és irgalmas Ő; késedelmes a haragra és nagy kegyelmű, és bánkódik a gonosz miatt. (Jóel 2:13)

Van haragja
Felgerjedt az Úr haragja Mózes ellen és mondta…(2Móz 4:14)

Mert nyilván van az Istennek haragja mennyből az embereknek minden hitetlensége és hamissága ellen, kik az igazságot hamissággal feltartóztatják. (Róm 1:18)

Tud örülni
Az Úr, a te Istened közötted van; erős Ő, megtart; örül te rajtad örömmel, hallgat az Ő szerelmében, énekléssel örvendez neked. (Sof 3:17)

Amiképpen örvendezett az Úr rajtatok, hogy jót tett veletek és megsokasított titeket: akképpen fog örvendezni az Úr rajtatok, hogy kiveszt és kipusztít titeket; és ki fogtok gyomláltatni arról a földről, amelyre te bemész, hogy bírjad azt. (5Móz 28:63)

- Értelem.Van saját identitása, személyként gondol magára, van “én tudata”.

Mert nem az én gondolataim a ti gondolataitok, és nem a ti útjaitok az én útjaim, így szól az Úr! Mert amint magasabbak az egek a földnél, akképpen magasabbak az én útjaim útjaitoknál, és gondolataim gondolataitoknál! Mert mint leszáll az eső és a hó az égből, és oda vissza nem tér, hanem megöntözi a földet, és termővé, gyümölcsözővé teszi azt, és magot ad a magvetőnek és kenyeret az éhezőnek: így lesz az én beszédem, amely számból kimegy, nem tér hozzám üresen, hanem megcselekszi, amit akarok, és szerencsés lesz ott, ahová küldöttem. (Ézs 55:8-11)

Kivel tanácskozott, hogy felvilágosítsa Őt, és tanítsa Őt igazság ösvényére, és tanítsa ismeretre, és oktassa Őt az értelem útára? (Ézs 40:14)

Mikor Ábrám kilencvenkilenc esztendős volt, megjelent az Úr Ábrámnak, és mondta neki: én a mindenható Isten vagyok, járj én előttem, és légy tökéletes. (1Móz 17:1)

És monda: én vagyok a te atyádnak Istene, Ábrahámnak Istene, Izsáknak Istene és Jákobnak Istene. Mózes pedig elrejtette az ő arcát, mert félt az Istenre tekinteni. (2Móz 3:6)
- Személyes cselekedetek

Íme szövetséget kötök; a te egész néped előtt csodákat teszek, amilyenek nem voltak az egész földön, sem a népek között, és meglátja az egész nép, amely között te vagy, az Úrnak cselekedeteit; mert csodálatos az, amit én cselekszem veled. (2Móz 34:10)

Bizony, bizony mondom nektek: aki hisz énbennem, az is cselekszi majd azokat a cselekedeteket, amelyeket én cselekszem; és nagyobbakat is cselekszik azoknál; mert én az én Atyámhoz megyek. (Jn 14:12)

- Kommunikációs képesség

Miután Isten sok rendben és sokféleképpen szólt hajdan az atyáknak a próféták által, ez utolsó időkben szólt nekünk Fia által. (Zsid 1:1)

- Emberhez hasonló formája van

A mennyezeten felül, amely fejük felett volt, látszott, mint valami zafírkő, királyi széknek formája, és a királyi széknek formáján látszott, mint egy ember formája azon felül; és láttam izzó ércként ragyogni, amelyet mintha tűz vett volna körül derekának alakjától fogva és fölfelé; és derekának alakjától fogva és lefelé láttam, mintha tűz volna. És fényesség volt körülötte, mint amilyen a szivárvány, mely a felhőben szokott lenni esős időben, olyan volt a fényesség köröskörül. Ilyen volt az Úr dicsőségének formája, és láttam, és arcomra estem, és hallottam egy szólónak szavát. (Ez 1:26-28)
Néztem, míg királyi székek tetettek, és az Öregkorú leült; ruhája hófehér, és fejének haja, mint a tiszta gyapjú; széke tüzes láng, ennek kerekei égő tűz. (Dán 7:9)

Láttam éjszakai látásokban, és íme az égnek felhőiben, mint valami emberfia jött; és ment az Öregkorúhoz, és elé vitték Őt. És adott neki hatalmat, dicsőséget és országot, és minden nép, nemzet és nyelv neki szolgált; az Ő hatalma örökkévaló hatalom, amely el nem múlik, és az Ő országa meg nem rontatik. (Dán 7:13-14)

B) Isten világosság 

I.Jn 1,5. Az üzenet, amelyet Jézus Krisztustól hallottunk, és amelyet most nektek hirdetünk, így szól: Isten világosság, és benne nincs semmi sötétség.

Ez Isten fenségére és dicsőségére utal. Istenben nem csupán fény van, Ő maga a fényesség. A világosság teljesen tiszta, lehetetlen bemocskolni.

C) Isten szeretet 

I.Jn 4,16. Mi pedig megismertük és tapasztaljuk Isten irántunk való szeretetét, ezért bízunk ebben a szeretetben. Mert Isten maga a szeretet.

A szeretet Isten természetének a lényege. Istenben nemcsak szeretet van, hanem Ő a szeretet.

D) Isten megemésztő tűz 

Zsid 12,29. Mert a mi Istenünk olyan, mint a mindent megemésztő tűz!

Ez Isten természetének szentségére utal. A tűz nem Isten, de Isten megemésztő tűz. Ez kapcsolódik ahhoz a definícióhoz, hogy Isten világosság. Istennek a Bibliában legtöbbször használt szimbóluma a tűz. Ez mindig szentségének kifejezője és a bűn elleni ítéletben megjelenő abszolút igazsága.

Forrás: Kevin Conner - The Foundations of Christian Doctrine; Wayne Grudem - Systematic Theology; Hit Gyülekezete Bibliaiskola