Az elmúlt évtizedekben élő elődeinknél inkább a túlzott, drákói szigor, ill. az akkori nevelési elvekhez ragaszkodó merev következetesség róható fel hibaként; manapság viszont a „túlvédés”, a következetes fegyelmezés hiánya a fő nevelési probléma.
Pszichológusok  állásfoglalása szerint ahhoz, hogy a gyermek lelkileg, szociálisan  éretté váljon, szüksége van a következetes, szabályokkal határolt  nevelésre, azaz bizonyos mértékű szigorra. (Ez alatt nem a túlzott,  drákói szigor értendő.) Az egészséges fejlődéshez, még gyermekkorban meg  kell ismernie a határokat, a társadalmilag elfogadott szabályokat, s  ehhez a fegyelmezés eszközéhez is nyúlnunk kell. Ha a gyermeknek mindent  szabad, és egy üvegburában, egy következmények nélküli világban nő fel,  akkor nem képes felkészülni az önálló, önmagának, s a társadalomnak is  hasznot hozó életre.
Most pedig nézzük végig vázlatosan a fegyelmezés alapelveit:
1.  Különbség van a nevelés és a fegyelmezés között.  Az etikát (illemet), a  morált (erkölcsöt) saját jó példa mutatásával, ill. beszélgetéssel  lehet megtanítani. (A gyermek felnőttként automatikusan az otthoni  mintát követi). Azt tedd, amit mondok, ne azt, amit csinálok! Amit  szabad Jupiternek, nem szabad a kis ökörnek- típusú szólások jól  hangzanak, de a nevelésben nem vezetnek semmi jóra. Képzeljünk el egy  gyermeket, aki nap mint nap látja a szüleit veszekedni. Viszont, ha ő  veszekszik a testvérével, rögtön jön a büntetés. Ezt a gyermek nem tudja  feldolgozni, óriási káosz lesz a fejében, ami dachoz vezet. A nevelés  akkor éri el célját, ha mi is úgy élünk, ahogy tőle elvárjuk. A  fegyelmezés a gyermek magatartását, viselkedését formálja.
2.  Ahhoz, hogy a gyermek alakítható, nevelhető legyen, tudnia kell, hogy a  szülei feltétel nélkül szeretik. Bármit is tesz a gyermek, bármit is  aggat magára ruha gyanánt, éreznie kell ezt a viselkedésétől független  szeretetet.  Ha nem érzi, hogy szeretik, azért se azonosul a szülő  értékrendjével, daccal fogad minden kérést, parancsot, ún. problémás  gyerek lesz belőle. Ezért a problémáknál először meg kell nézni a  gyermek cselekedeteinek mozgatórugóit. Vajon nem mi hibáztunk-e?  Előfordulhat, hogy a rosszalkodásnak figyelemfelkeltő szerepe van, így  jelzi a gyermek:„ Hé, én is itt vagyok! Szerettek engem?”
3. A  fegyelmezésnek rengeteg formája van, felsorolásként néhány: kérés,  utasítás, tanítás, büntetés, testi fenyítés stb. Elsődlegesen a helyes  magatartásra, viselkedésre ösztönözzük a gyermeket, itt se feledkezzünk  el a következetességről, s előre húzzuk meg a határokat. Soha ne tűrjük  el a helytelen, határsértő viselkedést. Ám az első lépés a kérés kell  hogy legyen. Így jelezzük, hogy változtasson viselkedésén, s  beszélgessünk is el vele a helyes magatartásról. A szeretetteljes kérés  által megtapasztalja saját döntésének súlyát, önnön felelősségét. A  kérés nem mindig hatásos, ilyenkor rendszerint élhetünk a parancs  módszerével. Minél többet kiabálunk, parancsolgatunk, kedves szülők,  annál kisebb lesz a hatásfoka, a gyermek előbb- utóbb megszokja. Még a  legszelídebb gyermeknél is szükséges időnként felfegyverkezni a büntetés  módszerével, ennek fajtája gyerekenként változó. (Lehet szobafogság,  kiváltságok megvonása.)
Az elvárásoknál figyelembe kell venni a  gyermek életkori jellemzőit. Az első szóra való engedelmesség csak 4 és  fél éves kortól várható el. Fel kell tenni a kérdést: Meg tudja-e tenni  azt a gyermek, amit elvárok tőle? A büntetésnek, mindig párhuzamban kell  lennie a tett súlyával. A dackorszak emberpróbáló évei kivételével, a  dacot, lázadást mindig büntetni kell. Ha a gyermek őszintén megbánta  tettét, nem érdemes büntetni. Már tanult belőle. Honnan tudjuk, hogy  őszinte a szánom- bánom? A válasz igen egyszerű: nem követi el többet.
      
4.  Végső soron szükség van testi fenyítésre is, de ez sosem lehet alap.  Azonban, ha csak testi fenyítéket alkalmazunk, akkor nem tud kialakulni a  jól működő lelkiismeret és az egészséges bűntudat, ami ahhoz kell, hogy  uralkodni tudjon magán az ember. Ha folyton csak elnadrágolják (mivel  gyermekről van szó, azonosul a szülővel) akkor ő is agresszívvá válik,  ill. önbizalomhiány, szorongó engedelmesség alakul ki benne. Az pedig  biztos, hogy ez egy szülőnél sem cél. Ha a szülő nem fékezi meg az  indulatait, ill. dührohamai vannak, a gyermek először megrémül, de  előbb-utóbb romba dől a szülői tekintély. Mindig meg kell mondani a  gyereknek, miért kapja a verést. Időben rögtön a csínytevés után,  viszont térben elkülönítve páholjuk el. Utána pedig kötelező jönnie az  ölelésnek, simogatásnak, megbocsátásnak.
Még egy jótanács: ha mi hibázunk a kicsikkel szemben, soha ne szégyelljünk bocsánatot kérni.