2012. május 15., kedd

Jack Hayford - A szív becsületessége 1.

1 Móz. 20,1- 6
És elköltözék onnan Ábrahám a déli tartományba, és letelepedék Kádes és Súr között, és tartózkodék Gérárban.
És monda Ábrahám Sáráról az ő feleségéről: Én húgom ő. Elkülde azért Abimélek Gérárnak királya, és elviteté Sárát.
De Isten Abimélekhez jöve éjjeli álomban, és monda néki: Ímé meghalsz az asszonyért, a kit elvettél, holott férjnél van.
Abimélek pedig nem illette vala őt, és monda: Uram, az ártatlan népet is megölöd-é?
Avagy nem ő mondotta-é nékem: én húgom ő; s ez is azt mondotta: én bátyám ő. Szívem ártatlanságában, és kezeim tisztaságában cselekedtem ezt.
És monda az Isten néki álomban: Én is tudom, hogy szívednek ártatlanságában mívelted ezt, azért tartóztattalak én is, hogy ne vétkezzél ellenem, azért nem engedtem, hogy illessed azt.



Ez az Igerész - amit most felolvastunk a Bibliából – tartalmazza az első leírását és fontosságát a szív becsületességének. Van egy nagyon érdekes alapelv Isten Igéjének a tanulmányozásában. Néhány vezető ezt úgy hívja, hogy az első használat törvénye. Ez azt jelenti, hogy amikor először megjelenik egy dolog a Bibliában, ez kijelenti azt, hogy az az elképzelés az egész Igén keresztül hogyan fog működni. Tehát a Bibliában itt először van megemlítve a szív becsületessége. Habár az a kifejezés, hogy a szív becsületessége lehet, hogy nem jelenik meg a Bibliában többször, de ez végig követi innentől kezdve a Bibliát, maga ez a szemlélet. Lehet, hogy meg van említve a hűség, lehet közvetlenül meg van említve a lélek tisztessége, tisztasága, vagy az elme békessége. De a becsületesség az alapvető szemléletmód, és az egész Szentírásban végigkövethető. 

Nézd meg velem ezeket a történeteket, amik bemutatják ezeket a dolgokat: 
- a tisztesség = a nyelv tisztessége, 
- hűség az elmében, ami azt jelenti, hogy becsületes, őszinte vagy önmagaddal, 
- egy olyan szív, ami nem fog erőszakot tenni a bizalmon. 
Mindez jellemzi, alátámasztja azt a vezetőt, akiben meg lehet bízni. A szív becsületessége (a Károliban ártatlansága) az, amely összefoglalja ezt az egészet egy szóval. 

Nézd meg a történetet! Nagyon érdekes maga az alapfelállás, hogy egy olyan igerész tanít bennünket a becsületességre, ahol a Biblia egyik legnagyobb személyisége megszegi azt. Arra gondolnánk, hogy Ábrahám az, aki példája a szív becsületességének, de ez pont fordítva van. Egy pogány király, de egy Istenfélő király volt, tisztelte és betartotta azt, amit értett Istenből. Úgy gondolom, hogy már ebben önmagában van egy lecke. Itt van egy nagy férfi, a kijelentések nagy férfija, aki megszegi a becsületességet. És itt van egy másik ember, akinek kevesebb az ismerete, a tudása, és ő tisztességgel, becsületességgel reagál. Ez vigasztalásként éri a szívemet. Mert ezt mondja az Ige: lehet, hogy én nem vagyok a nagy kijelentéseknek az embere, de ettől függetlenül lehetek becsületes ember. Hogyha pozitívan reagálok azokra a dolgokra, amiket Isten megmutat nekem. Isten megmutat nekünk dolgokat az Igéjében. Körülmények által is megmutat nekünk dolgokat. Az Ő Szelleme által is megmutat nekünk dolgokat, amiket egyéni módon közöl velünk. Meggyőz bennünket, kijavít minket, és az elmém és lelkem csendességében, egyénileg Isten foglalkozik velem. Veled is ugyanígy foglalkozik. Ez az Igerész rengeteget tanít bennünket arról, ahogyan Isten ilyen módon foglalkozik a mi lelkünkkel. 

Nézd meg velem együtt ezt a történetet, és lásd meg az alapvető dolgot benne! Ábrahám hazudott a Sárához fűződő viszonyával kapcsolatban. Abímélek eldöntötte, hogy hozzáadja Sárát a háreméhez, beleveszi. Abimélek standardjaival mérve, az ő átlagával mérve, ő nem csinált semmi rosszat. Nem azt mondom, hogy ezek Istennek a standardjai, Isten mérőzsinórja. De Abimélek nem szegte meg a saját lelkiismeretét. Mert azt gondolta, hogy Sára nincsen férjnél. Ő volt a király, és feltételezte, hogy joga van hozzá. Abban a kultúrában meg is volt hozzá a joga. Ám éjjel felébred egy álomra. Hallgasd a szavakat: „Te halott ember vagy!” Úgy gondolom, egyetértesz velem abban, hogy ez bárkinek a figyelmét megragadná. „Te halott ember vagy!” Abimélek felébred, kinyílik a szeme. 
- Miért? Mit csináltam? 
- Az asszony, akit elvettél férjnél van. 
Abimélek azt mondja: 
- Én nem tudtam! Azt mondta nekem, hogy a húga! Én a szívem ártatlanságában, becsületességében tettem ezt. 

Hadd hangsúlyozzak ki valamit! Nem hinném azt, hogy ez a pogány király a becsületességnek a példája. Viszont azt szeretném, ha ezt látnánk meg. A legelső alkalommal, hogy a Bibliában meg van említve a becsületesség, a szívbeli becsületesség, Isten úgy jön el és beszél egy emberrel, hogy azt használja alapul, amit ő nem ért, az az ember nem ért. Mert az az ember nem hágta át azt, amit megértett! Ez nagyon alapvető! Tulajdonképpen azt mondja, amikor Abimélek azt mondja, hogy nem értettem, hogy TUDOM! Tudom, hogy te nem értetted ezt. Ezért vagyok itt, hogy elmondjam neked. Aztán előjön ez a lecke Isten szájából.