2011. január 12., szerda

Újszövetségi gyülekezetek: Athén

Acts 17,15-34; 18,1; 1Thess 3,1. Körülbelül 50 mérföldre keletre helyezkedik el Akhájában Korintustól. Athén egyike volt a három nagy egyetemi városnak (Tárzusz és Alexandria volt a másik kettő). Az értelem nem vezet el Istenhez és a városban annyi bálvány és templom volt, hogy az egyik oltárra ez volt írva, hogy "az ismeretlen Istennek", arra az esetre, ha egyet véletlenül kihagytak volna.
Miután Béreából megérkezett Pál, evangélizációs munkáját a zsinagógában és a piacon kezdte meg, Acts 17,17. Azzal vádolták, hogy két új eszmét akar bevezetni, (1) Jézust, (2) és a feltámadást, 18.v. Ugyanakkor gondja volt a tesszalónikaiakra is, úgy, hogy elküldte hozzájuk Timóteust, hogy meggyőződjék azok jólétéről, és erősítse és intse őket, 1Thess 3,1-2. Úgy látszik, hogy amikor Timóteus visszatért, 6. v. Pál már tovább ment Athénból Korintusba. Azok a jó hírek, amelyeket a tesszalónikai gyülekezetről vitt, azt eredményezték, hogy az apostol Korintusból megírta az 1. levelet a tesszalonikaiaknak. így Pál athéni tartózkodásának jó része alatt egyedül volt; lásd a "magunk" szót, 1. v.
Pál prédikációja, amely a Acts 17,22-32-ben van leírva, hirtelen fejeződött be, véget ért, amikor Krisztus feltámadását említette, 31-32. v. Ez az athéni látogatás tehát az evangéliumra való válasz korlátozott voltának volt a példája. A megtértek a következők voltak: "némely férfiak... Dienes... és egy Damaris nevű asszony és mások ővelük". Létrejött egy gyülekezet, amely ezekből a hívőkből állott, akik ragaszkodtak Pálhoz - egy kis nyáj a farkasok között. Nem kétséges, hogy küzdöttek azért, hogy fenntartsák a bizonyságtételt az őket körülvevő bálványimádó szellemi sötétségben, nincs azonban feljegyezve, hogy Pál valaha is még egyszer ellátogatott volna Athénbe, noha lehet, hogy keresztülhaladt a városon, Acts 20,2.