2012. október 4., csütörtök

Simon Wiesenthal - A találkozás 4.


Így hát mentem tovább, Bromberghez, aki már számított látogatásomra – a CIC nyilvánvalóan figyelmeztette. Azonnal megértettem, hogy Bromberg valamilyen hírszerző csoportot vezet, és Stroncickij az informátorai közé tartozik. Az idő tájt a menekülttáborokban fel-felbukkantak polgári ruhás amerikaiak, hogy a keleti területeken uralkodó viszonyokról és egyes meghatározott helységekről érdeklődjenek. Kezdetben egyikünk se értette, mire valók ezek a kérdések, ám Stroncickijnek, úgy látszik, sokkal gyorsabb volt a felfogóképessége…
  
– Maga lecsukatta Stroncickijt, én meg szabadlábra helyeztem – fogadott mosolyogva Bromberg, úgy, mintha ez volna a legtermészetesebb dolog a világon.
  – Őrnagy úr, tanúvallomások állnak rendelkezésünkre, melyek szerint ez az ember meghatározatlan számú gyilkosságot követett el, mégpedig saját kezűleg…
  – Az bizony meglehet – válaszolta Bromberg –, csakhogy az én feladatom az, hogy információkat gyűjtsék; hogy ki az, akitől kapom, ahhoz semmi közöm.
  
Bromberg mindezt hallatlanul fölényesen adta elő; modorát ma „cool”-nak* mondanánk. Úgy viselkedett, mint aki a magasabb államrezón jegyében száll szembe holmi naiv és gyermeteg igazságképzetekkel, elvégre olyan bölcsesség és tájékozottság letéteményese, amilyenhez ez az előtte álldogáló sovány és értetlen zsidó soha nem férhet hozzá.
  Később gyakran eltűnődtem rajta, ugyan mi hasznát vehették Stroncickijnek az amerikaiak. A háborút jórészt valóban lágerekben töltötte, a keleti fronton nem járt, a táborlakók között pedig, Isten a tudója, bőven akadtak megbízhatóbb hírforrások. Alighanem mindössze annyi történt, hogy Stroncickij ez esetben is, mint korábban az oroszoknál, majd a németeknél, ügyesen alakította az olyan embert, aki megbízóinak minden utasítását készségesen és rátermetten teljesíti. Adott esetben például átmeneti gyűjtőtáborokat szervezett az ukránok számára, és ott információkat szerzett olyan honfitársaitól, akik valóban tudtak valamit; ámbár nézetem szerint még ezt a feladatot is éppily jól ellátta volna akármilyen tisztességes ember, akit netán kommunistaellenes meggyőződés is hevít. Úgy látszik azonban, a Cég embereit szerte a világon valami rejtélyes rokonszenv fűzi egymáshoz, s Bromberg azonnal megérezte Stroncickijben, milyen engedelmes és ügybuzgó munkatárs lehet. Mit számított a gyilkolási hajlama, ehhez az elsőrendű szervezői tehetségéhez képest!
  
Sokat már nem tehettem, legföljebb elpanaszoltam egy CIC-beli barátomnak, hogyan rázott le Bromberg. – Tudom én, mekkora szerepetek volt a háború megnyerésében – mondtam neki –, tudom, hogy ha fel nem szabadíttok, egyikünk sem marad életben. Amíg csak élek, örökké hálás is leszek érte. És mégis, egyszerűen nem tudom megérteni, hogy már ilyen rövid idő múltán a védelmetekbe vesztek egy sokszoros gyilkost, csak mert így vagy amúgy a hasznotokra van. Higgyétek el, nem szolgáltathat annyi adatot, amennyi kárt okoz. Ha megráztok egy véres kezet, a ti kezetek is véres lesz.
  Barátom nem tudott és nem is akart vitába szállni velem. – Hiába, a tegnapi szövetség mára felbomlott. Majd meglátod, milyen gyorsan megváltoznak az idők. A németekre szükség van az oroszok ellen, és jó németből sajnos kevés van. – Aztán, mintha csak meg akarná cáfolni saját nézetét, mégiscsak adott egy címet, ahová fordulhatok. Gmundenben, egy kastélyban működik egy bizonyos szerv, amely fölötte áll Brombergnek; adjam elő ott is a mondókámat, ők talán megértőek lesznek.
  
Való igaz: a gmundeni vendéglátás igen udvarias és szívélyes volt. Miután átjutottam az őrláncon – amerikaiakon és osztrák rendőrökön –, rokonszenves fiatalember fogadott. Nyilvánvalóan úgy érezte, nagyon kedvesnek kell lennie hozzám, és ezért meghívott ebédre.
  – Köszönöm – mondtam –, de én nem enni jöttem. A segítségére van szükségem, hogy érvényesülhessen az igazság.
  A fiatalembert ez sem hozta ki a sodrából. Készségesen végighallgatta az egész Stroncickij-ügyet, a Bromberggel folytatott beszélgetést is beleértve.
  A történet végére érve vártam a választ. A válasz ugyancsak barátságos, sőt reménykeltő volt: majd ők foglalkoznak Stroncickijjel. És ez volt az utolsó megnyilatkozás, melyet ez ügyben amerikai részről tapasztaltam.
  Gmundenből visszatérve legalább attól reméltem vigaszt, hogy sikerül megtalálnom Kroupa főhadnagyot Beszereztem minden hozzáférhető telefonkönyvet, munkatársaim pedig kikeresték az összes Kroupát, és sorra felhívták őket. Az alsó-ausztriai Korneuburg egyik számán női hang szólt bele a telefonba: – Sajnos nem adhatom a férjemet; még szovjet hadifogságban van.
  Ekkor levelet írtam Szviridov tábornoknak, a szovjet főbiztosnak, aki az ausztriai Szövetséges Ellenőrző Bizottságban a szovjeteket képviselte. Ismertettem Kroupa érdemeit, és végezetül azt kértem, engedjék haza a hadifogságból, amilyen hamar csak lehet. Válasz soha nem érkezett.
  Stroncickij alighanem az USA-ban vagy Kanadában él, az amerikaiaktól kapott új iratokkal. A hidegháború küszöbén álltunk, és a szövetségesek prioritásai megváltoztak.


* Hűvös.