2012. szeptember 5., szerda

Kathryn Kuhlman - Isten előtt egyenlők 1.

Ritva Romanowsky bizonysága.


Ritva Finnországban született. 1953-ban jött az USA-ba férjével, Arkadyval, aki azelőtt az orosz hadsereg tisztje  volt.  Most  automechanikus  Dél-Kaliforniában.  Ritva  zenét  tanult  Helsinkiben  és  buzgó  római katolikus.   Tíz   gyermekük van,   és   Tarzanában,   Los   Angeles   külvárosában   laknak.   1945.   tavaszán
Finnországban  éltünk.  A  közelgő  nyár  kedvessé  tette  előttünk  Helsinkit.  A háborúnak  vége  volt.  A  mi missziós  főiskolánkban  a  lányok  megosztották  idejüket  azzal,  hogy  bizonyságot  tettek  Krisztus  mellett  az utcákon, aztán normális lányos kedvteléseiknek hódoltak.
De  más  negyedekben  nem  volt  ilyen  víg  élet.  A  háborúból  százszámra  tértek  vissza  fáradt,  gondterhelt férfiak   akiket   fogolytáborokból   engedtek el,   vagy   mint   katonákat,   leszereltek.   Nem   volt   hol elhelyezkedjenek, és sokan éltek kétségbeesve a templom pincéjének modern katakombájában.

Érettségi után elmentem nagyanyám hetvenötéves születésnapi ünnepségére, ahol bemutatták Arkadyt, egy fiatal orosz embert, aki fogságban volt, majd a szabadulása után a finnek szolgálatába szegődött és a rádiónál dolgozott. Egyike volt a háború áldozatainak, akik idegen országba kerültek.
Szomszédok voltunk, és szabályos körülmények között érintkeztünk. Én hívő voltam, ő a világ gyermeke, de mégis  megértettük  egymást,  és  még  mielőtt  a  konzervatóriumba  mentem  volna,  hogy  éneket  és  zongorát tanuljak,  eljegyeztük  egymást.  Kilenc  hónap  múlva  megesküdtünk  egy  lutheránus  és egy  ortodox  pap  előtt anélkül, hogy beszélni tudtak volna egymással a hivatalos ügyeken kívül másról, de mind a ketten szerették Jézust.

A társadalmi rend változásával el kellett hagynunk később Finnországot s – pár hónapos csecsemőmmel a csatornán  elszenvedett  tragikus  hajótörés  után  –  Írországba  kerültünk.  Hat  év  eltelte  után  kerültünk  ki Amerikába.  Azonban  a  haza  változtatás  csupán  nem  tudott  megszabadítani  minket  a  bűn  és önmagunk zsarnokságától.  Addigra  már  négy  fiunk  volt,  és  egy  szűkös  New-York-i  lakásban  laktunk.  Arkady  hallotta, hogy alkalom lenne Los Angelesben autószerelőnek lenni, így elutaztunk át az országon keresve azt a testi-lelki szabadságot, miről oly régen álmodtunk.
Visszagondoltam  azokra  a  napokra,  amiket  a  felsőbb  missziói  iskolában  töltöttem  és  a  csodálatos  érzésre, amit  éreztem,  mikor  az  oltár  előtt  térdeltem  egy  evangelizációs  összejövetelen  és  elfogadtam  Krisztust személyes  Megváltómnak.  Visszagondoltam,  mennyire  vártam  a  reggeli, déli,  majd  esti  imaösszejövetelt éppen  úgy,  mint  a  vasárnapi  szolgálatot.  Úgy  gondoltam,  hogy  esetleg  a  visszatérés  az  eredeti  egyházhoz megadja nekem a megkönnyebbülést, amire szükségem volt.

Mikor Írországban voltunk, a katolikus szolgálatokon vettem részt. Amerikában elérhető volt számomra úgy a finn, mint az ortodox szolgálat, de nem elégített ki. Kereső lélekkel végre egy római katolikus egyházhoz csatlakoztam Los Angelesben. Akkor tragédia történt. Arkadyt baleset érte, és hat hónapra az egyik lábát gipszbe tették. A térde megbénult és nem tudta folytatni a mesterségét. Ekkor egy bárt vásárolt Los Angelesben. A bár rosszul ment, és semmi más  hasznunk  nem  volt  belőle,  mint  egy  sereg  sörivó  barát,  akik  az  otthonunkat  piszkos  kártyapartik színhelyévé tették a „vidám alkalmak” által. Nagy nyomorúságban voltam.
Ekkor  született  kilencedik  gyermekem.  1961-ben  volt,  és  mikor  hazatértem  a  kórházból,  azonnal  tudtam, hogy   valami   bajom   van.   Egy  gerincinjekciót   kaptam,   ami   valahogyan   megsértette   az   egész idegrendszeremet. Érzelmileg roncs voltam.