2012. július 22., vasárnap

Simon Wiesenthal - Hogyan viselkedjünk ellenfeleinkkel? 2.


A humor az egyik legjobb híd az ellenfélhez. Az igazán jó vicc többé-kevésbé enyhíti az agresszív hajlamot, utána mindjárt nyugodtabban szólalhat meg a ember. A nevetésnél pedig nincs nagyobb felszabadító erő. Közismert, hogy a magatartás-kutatók szerint a nevetés a fogcsikorgatás maradványa: valaha azért csikorgattuk a fogunkat, hogy a másik elhiggye: nem akarjuk megharapni. Azok, akik már jót nevettek együtt, többé nem akarják megölni egymást. A humor azonban nemcsak abban segít, hogy hidat építsünk ellenfeleinkhez – időnként tudatosan is fegyvert kell kovácsolnunk belőle. Az újnácikat akkor a legkönnyebb legyőzni, ha nevetségessé tesszük őket; sőt utólag még a Hitler- vagy Himmler-szabású alakok iránt sem kell feltétlenül csak undort ébreszteni – bátran ki is gúnyolhatjuk őket. Van-e nevetségesebb annál a krampuszbajszú, festett hajú aszott ősgermánnál, akinek harsogása a fóka ugatására emlékeztetett, és aki szónoklatai után dróton rángatott bábuként, sután és esetlenül lendítette karját „német köszöntésre”? Ha ma nézzük meg a beszédeiről készült híradófelvételeket, aligha tudjuk elfojtani a nevetésünket, bár egyszersmind elfog a döbbenet is: miképpen is babonázhatott meg milliókat ez a félőrült, ez a félművelt kispolgár? Valószínűleg azért történhetett így, mert pályája elején kevés hallgatója pattant fel, hogy keresztkérdéseivel egész egyszerűen nevetségessé tegye. No de legalább az új nácikkal szemben kell újra meg újra ezt a receptet alkalmaznunk. (Ami persze nem azt jelenti, hogy súlyos esetekben ne vegyük igénybe a jogi eszközöket.)
  
Sajnálatos, de érthető, hogy a holocaust túlélőinek időnként nehezükre esik az ilyen nevetés. Emlékszem például arra az esetre, amikor 1978. április 20-án az amerikai új nácik díszmenetet akartak tartani Chicagóban Hitler születésnapja tiszteletére: arra készültek, hogy egyenruhásán masírozzanak végig a Skokie nevű elővároson, ahol különösen sok zsidó él. A zsidó lakosság hiába tiltakozott, mert az American Civil Liberty Union (ACLU) úgy döntött: az amerikai alkotmány első kiegészítő cikkelye az újnáciknak is biztosítja a tüntetés és a szabad véleménynyilvánítás jogát. Az ACLU-t történetesen éppen egy zsidó ügyvéd képviselte, akinek az alkotmány szövege fontosabb volt a szelleménél: közölte, hogy bár ő személy szerint undorodik a díszfelvonulástól, másfelől viszont védelmeznie kell a nácik jogát a rendezvény megtartásához, mert az alkotmány törvény, s a törvényt senki nem hatálytalaníthatja.
  
Éppen előadást tartottam Chicagóban, s így belekerültem a vita kellős közepébe. Barátaim megkérlek, hívjam fel az ACLU-t, s tárgyaljak az ügyvéddel. Így hát igyekeztem meggyőzni az illetőt, hogy itt nem a szabad véleménynyilvánítás a lényeg, hanem a provokáció; ugyan kísérelje meg elképzelni, mi mehet végbe azokban az emberekben, akiknek a családját a nácik megölték, vagy akik talán maguk is mind a mai napig az üldöztetés idején szerzett testi bajoktól szenvednek, és most végig kell nézniök, amint ablakuk alatt horogkeresztes karszalagot viselő emberek vonulnak fel: „Őket kell védelmezni, nem azt a húsz újnácit!”
  
De minden ellenvetésem ugyanabba a sablonos válaszba ütközött: „Az első kiegészítő cikkely ezt lehetővé teszi.”
  Húszpercnyi telefonbeszélgetés után kikoptam érveimből, és – mai szemmel nézve – nem egészen igazságosan felcsattantam: „Úgy hallottam, ön zsidó. Azt nem tudom, öreg-e vagy fiatal, de egyet mondok önnek, és ezt ki is írhatja az ágya fölé: zsidó is lehet ostoba – de nem muszáj, hogy az legyen.”