2012. július 20., péntek

Simon Wiesenthal - Hogyan viselkedjünk ellenfeleinkkel? 1.


Már több mint húsz éve, hogy a „Teutonia” nevű diákegylet meghívott Baden-Badenbe: tartsak előadást a múlt legyőzéséről. Az ellenszónokot Franzelnek hívták; csak annyit tudtam róla, hogy szudétanémet, és Münchenben él. Barátaim ugyan egytől egyig hevesen tiltakoztak ellene, hogy ilyen környezetben szereplést vállaljak, én azonban mégis elutaztam Baden-Badenbe. Elvégre nem azokat kell meggyőzni, akik a mieinkkel azonos nézeteket vallanak, hanem azokat, akik még ma sem tudják megfelelően értékelni a Harmadik Birodalom történetét. Én már azt is jó jelnek tartottam, hogy a „teutonok” egyáltalán kíváncsiak a véleményemre.
  
Természetesen tudtam, hogy meghívóim közül nem egynek hátsó gondolatai vannak. A vitában elsőnek máris egy olyan fiatalember kért szót, aki elhatározta, hogy majd ő megmutatja nekem! Arca kicsit kipirult attól, hogy minden szempár rászegeződik, és rögtön első mondatával sokkolni akarta a hallgatóságot. „Ismerjük mi magát, Wiesenthal úr. Maga reggel, délben, este, minden étkezésre elfogyaszt egy nácit.”
  Még mielőtt folytathatta volna, a szavába vágtam: „Nagy tévedés. Én ugyanis nem eszem disznóhúst.”
  Ezzel megtört a jég. Harsány nevetés hullámzott végig a termen, majd szűnni nem akaró tapsba csapott át. Ezután már csak rendes, értelmes, minden kötekedéstől mentes kérdések hangzottak el, amelyekre higgadtan és tárgyszerűen válaszolhattam. A hivatalos vita után szűkebb körben tovább beszélgettünk, és a végén arra kértek: maradjak még egy napig, és meséljek nekik minél többet.
  
Mindössze arról volt szó, hogy a velem szemben ülő fiatalok nagy része igen keveset tudott a sötét időkről. Sokukat szándékosan félretájékoztatták, de ezt is meg lehetett velük beszélni. Megértettem, hogy nehezükre esik megbirkózni a múlttal, amelynek apáik, sőt néha még fivéreik is cselekvő részesei voltak. A vita egyik résztvevőjének volt például egy sokkal idősebb bátyja, aki az SS-nél szolgált. A fiú megmutatott neki egy képeslapot, amely fényképet közölt az egyik koncentrációs tábor hullahegyeiről. A báty, akire öccse tisztelettel nézett fel, kijelentette: „Felháborító hamisítvány az egész; a hullák papírmaséból vannak. Az amerikaiak gyártották őket a háború után, hogy a németek katonai legyőzését erkölcsi győzelemnek is kikiálthassák.”
  
A fiatalember elbeszéléséből észrevettem, hogy már korábban is voltak kétségei fivére szavahihetőségét illetően. Most alkalmam nyílt rá, hogy szemtől szembe ülve megmondjam neki: „Én ott álltam nem egy ilyen hullahegy mellett. Végignéztem, ahogy előttem álló barátaimat belelövik a gödörbe. Mit gondol, hazudok magának?”
  Nem mindig azok a legrosszabbak, akik az ilyen viták során a legkihívóbban viselkednek. Hetyke, rámenős viselkedésükkel gyakorta csak a bennük bujkáló kételyt és bizonytalanságot leplezik. De ha meggyőződnek róla, hogy az ember korántsem óhajtja őket „reggelire elfogyasztani”, időnként könnyebben és gyorsabban megnyerhetők, mint a minden nyílt vitától ódzkodó langymelegek. A „Teutonia” diákegylet számos tagjával megmaradt a kapcsolatom, és néhányuktól mindmáig kapok leveleket.