A törvénykező vallásosság veszélye.
"Nem gondolom, hogy a szentség vallásos külsőségek bemutatását jelentené, hideg fejjel véghezvitt cselekedetek letudását, mint egy munkafolyamatot és nem is a mi megszokott imáinkat, böjtjeinket, igehallgatásainkat, közösségbe járásunkat (bár mindezek jók lehetnek egy felsőbb cél érdekében) hanem a lélek bensejében az isteni élet beteljesedését, (Róm. 8:1-5) ez lehel szellemet mindezekbe."
Ralph Cudworth
"Ne ítélkezz olyan dolgokban a szentek fölött, amelyekben Krisztus nem ítéli őket."
Walter Cradock"
"A törvény normáinak és szabályainak a morális és szellemi értékek fölé helyezése." A törvénykezés meghatározása a zsidó vallás enciklopédiájában.
E könyv központi témája, hogy Isten szentséget vár el a népétől. Egyetlen őszinte Ige tanulmányozónak és egyetlen Isten igaz gyermekének sem lehet semmilyen kétsége efelől. A szentség gyönyörű.
A puritánoknál találjuk néhány nagyon jó megfogalmazását ennek a ténynek George Swinnock mondta: "A szentségben szépséget találunk, hiszen a szentség maga a szépség." Ez pedig Joseph Caryl észrevétele: "A tökéletes szentség a szentek célja a földön és a szentek jutalma a mennyben." John Whitlock szerint: "A keresztények útja a szentség, melynek vége a boldogság. És ezért mondta Oswald Chamber: "Isten egyetlen véget rendelt az emberiségnek, a szentséget. Az Ő egyetlen célja, hogy megszenteljen minket. Isten nem egy örökkévaló áldás-gyár az emberek számára. Nem szánalomból jött megmenteni az embert. Azért ment meg mert szentségre teremtett minket.
A szentség a mi célunk, a sorsunk, az osztályrészünk. Ez mutatja meg Isten természetének, személyiségének lényegét és ez a legmagasabb szellemi szint, mely elérhető az ember számára. A szentség egyszerűen csodálatos. Egyetlen igazi hívő sem vitázhat ezzel, ugye?
Sajnos nem így van. Nagyon sok hívő van aki elutasítja a szentségről szóló tanítást, az Igével és az Evangéliummal ellenkezőnek találva azt. Hogyan lehet ez?
Némelyeknél ez a test egyszerű reakciója. Nem akarják ezt a kihívást. Nem akarnak kijönni a komfortzónájukból és felvenni a keresztjüket, megtagadva saját akaratukat és vágyaikat. Nem akarnak szembesülni Isten magas elvárásaival és inkább élnének az önigazultság kényelmes odújában minthogy kijöjjenek az igazságot hallgatni. Olyanok, mint a régi Izrael lázadói, akik nem akarták hallani az Úr útmutatását.
"Kik ezt mondják a látóknak: Ne lássatok; és a prófétáknak: Ne prófétáljatok nékünk igazat, beszéljetek kedvünk szerint valókat, prófétáljatok csalárdságokat! Hagyjátok el az útat, térjetek le már ez ösvényről, vigyétek el előlünk Izráelnek Szentjét!" (Ézsa. 30:10-11)
Az ilyen emberek számára Izrael Szentjének egy üzenete van: térj meg! ( Észa 30:12-17)
Más hívőknek viszont nem a lázadással, a saját akarattal és a világ szeretetével van problémája. Az ő problémájuk az, hogy ők a szentséget egyenlőnek látják a törvénykezéssel, köteléknek és nem szépségnek tekintik. Az ő elméjükben ez egy félelemre épülő rendszer, melynek örömtelen ítélkezés a lényege és szabadság helyett beszűkültséget hoz létre. A szentség üzenetét egy ember alkotta vallásos tanításnak tekintik, amelyet a törvény és nem a szeretet ural. Egy csomó szabály követését, élő kapcsolat helyett. A szentség nem ilyen! A szentség azt jelenti, olyannak lenni mint Jézus, gondolatokban szavakban és tettekben. Ahogy Samuel Lucas mondta: "Az igazi szentség lényege a megegyezés Isten természetével és akaratával."
A törvénykezés kiragad egy részt ebből az igazságból. Jól látja azt, hogy a szentség azt követeli tőlünk, hogy vessünk ki minden bűnt és tisztátalanságot, megváltoztatva az életmódunkat és a magatartásunkat. De a törvénykezésben mégis több a rossz mint a jó, mivel képtelen meglátni a szentség lényegét (külső formaságokra és nem a belső tartalomra figyelve ) és a megszentelődés folyamatát (az emberi erőfeszítést hangsúlyozza a Szent Szellem ereje és kegyelme nélkül). A törvénykezés öl.
Talán nincs is olyan kortárs szerző, aki nagyobb szenvedéllyel ír a törvénykezés ellen, mint Chuck Swindoll a 'Kegyelem ébredése' c. könyvében. Nemes egyszerűséggel így szól: "A kegyelem gyilkosai járkálnak szabadon odakint." Az ő befolyásuk Swindroll szerint, pusztító és romboló a többi hívő számára.
"Megkötözve és leláncolva a törvénykezés tedd és ne tedd listáival, megrémítve és ledermesztve mások elvárásai és előírásai által. Sokak, Isten családjában csak egy szűk sugarú kör határain belül létezhetnek, azok által vezetve,akik bíráinkká és ítélőinkké nevezték ki magukat. Eleget éltünk riadt őzikékként a negatív szabályozások töviskerítésének gyűrűjében. Elég volt a vallásos kiskirályok tedd és ne tedd parancsainak való alárendeltségből. Eleget szunnyadtunk, míg körülöttünk a kegyelem gyilkosai baljós, sötét tevékenységüket végezték. Ne tovább! Ébresztő! A kegyelem hajnala kel fel."
És ez csak pásztor Swindoll bevezetése. Egy teljes fejezetet szentel, hogy szembeszállva leleplezze a törvénykezés szellemét, bánkódva a tény felett, hogy sok hívő áldozatul esik a vallásosság veszélyes és halálos rendszerének.
Mi pontosan a törvénykezés? Számos formája van de mind egy forrásból ered, vagyis az élő kapcsolat nélküli vallásból, az elvárásokat hangsúlyozva a Megváltó helyett. Egy meg nem tért ember számára a törvénykező a cselekedetek általi megigazulást hirdeti, azt mondva: "Nyomorult bűnös vagy és el kell hagynod szennyes szokásaidat ha azt akarod, hogy az Úr elfogadjon." Ebben az üzenetben nincs jelen a kegyelem, nem Jézus vérének élet megváltoztató, bűnt eltörlő erejét emeli fel, nem az irgalmat hirdeti. Isten szeretetének kifejeződése a keresztben elhomályosul, ha egyáltalán hallható valamennyire. Ebből következik, hogy az újjászületés szinte csak abban mutatkozik meg, hogy valaki mit nem csinál többé.
Had illusztráljam ezt két farmer kifejező történetével, akik a kereszténységről beszélgettek: Egyikük azt mondja a barátjának: Hallom te keresztény vagy. Így van, válaszol a másik. És mit jelent kereszténynek lenni ? kérdezi kíváncsian a farmer. Hát, - válaszol az egyik - nem iszom, nem dohányzom és nem szaladgálok nők után. - Ha ez így van, - így a válasz - akkor az öszvérem is keresztény, mert nem iszik, nem dohányzik és nem rohangászik nők után.
Ez a törvénykezés dióhéjban és sok bűnös ennyit hall a kereszténységről.
E könyv központi témája, hogy Isten szentséget vár el a népétől. Egyetlen őszinte Ige tanulmányozónak és egyetlen Isten igaz gyermekének sem lehet semmilyen kétsége efelől. A szentség gyönyörű.
A puritánoknál találjuk néhány nagyon jó megfogalmazását ennek a ténynek George Swinnock mondta: "A szentségben szépséget találunk, hiszen a szentség maga a szépség." Ez pedig Joseph Caryl észrevétele: "A tökéletes szentség a szentek célja a földön és a szentek jutalma a mennyben." John Whitlock szerint: "A keresztények útja a szentség, melynek vége a boldogság. És ezért mondta Oswald Chamber: "Isten egyetlen véget rendelt az emberiségnek, a szentséget. Az Ő egyetlen célja, hogy megszenteljen minket. Isten nem egy örökkévaló áldás-gyár az emberek számára. Nem szánalomból jött megmenteni az embert. Azért ment meg mert szentségre teremtett minket.
A szentség a mi célunk, a sorsunk, az osztályrészünk. Ez mutatja meg Isten természetének, személyiségének lényegét és ez a legmagasabb szellemi szint, mely elérhető az ember számára. A szentség egyszerűen csodálatos. Egyetlen igazi hívő sem vitázhat ezzel, ugye?
Sajnos nem így van. Nagyon sok hívő van aki elutasítja a szentségről szóló tanítást, az Igével és az Evangéliummal ellenkezőnek találva azt. Hogyan lehet ez?
Némelyeknél ez a test egyszerű reakciója. Nem akarják ezt a kihívást. Nem akarnak kijönni a komfortzónájukból és felvenni a keresztjüket, megtagadva saját akaratukat és vágyaikat. Nem akarnak szembesülni Isten magas elvárásaival és inkább élnének az önigazultság kényelmes odújában minthogy kijöjjenek az igazságot hallgatni. Olyanok, mint a régi Izrael lázadói, akik nem akarták hallani az Úr útmutatását.
"Kik ezt mondják a látóknak: Ne lássatok; és a prófétáknak: Ne prófétáljatok nékünk igazat, beszéljetek kedvünk szerint valókat, prófétáljatok csalárdságokat! Hagyjátok el az útat, térjetek le már ez ösvényről, vigyétek el előlünk Izráelnek Szentjét!" (Ézsa. 30:10-11)
Az ilyen emberek számára Izrael Szentjének egy üzenete van: térj meg! ( Észa 30:12-17)
Más hívőknek viszont nem a lázadással, a saját akarattal és a világ szeretetével van problémája. Az ő problémájuk az, hogy ők a szentséget egyenlőnek látják a törvénykezéssel, köteléknek és nem szépségnek tekintik. Az ő elméjükben ez egy félelemre épülő rendszer, melynek örömtelen ítélkezés a lényege és szabadság helyett beszűkültséget hoz létre. A szentség üzenetét egy ember alkotta vallásos tanításnak tekintik, amelyet a törvény és nem a szeretet ural. Egy csomó szabály követését, élő kapcsolat helyett. A szentség nem ilyen! A szentség azt jelenti, olyannak lenni mint Jézus, gondolatokban szavakban és tettekben. Ahogy Samuel Lucas mondta: "Az igazi szentség lényege a megegyezés Isten természetével és akaratával."
A törvénykezés kiragad egy részt ebből az igazságból. Jól látja azt, hogy a szentség azt követeli tőlünk, hogy vessünk ki minden bűnt és tisztátalanságot, megváltoztatva az életmódunkat és a magatartásunkat. De a törvénykezésben mégis több a rossz mint a jó, mivel képtelen meglátni a szentség lényegét (külső formaságokra és nem a belső tartalomra figyelve ) és a megszentelődés folyamatát (az emberi erőfeszítést hangsúlyozza a Szent Szellem ereje és kegyelme nélkül). A törvénykezés öl.
Talán nincs is olyan kortárs szerző, aki nagyobb szenvedéllyel ír a törvénykezés ellen, mint Chuck Swindoll a 'Kegyelem ébredése' c. könyvében. Nemes egyszerűséggel így szól: "A kegyelem gyilkosai járkálnak szabadon odakint." Az ő befolyásuk Swindroll szerint, pusztító és romboló a többi hívő számára.
"Megkötözve és leláncolva a törvénykezés tedd és ne tedd listáival, megrémítve és ledermesztve mások elvárásai és előírásai által. Sokak, Isten családjában csak egy szűk sugarú kör határain belül létezhetnek, azok által vezetve,akik bíráinkká és ítélőinkké nevezték ki magukat. Eleget éltünk riadt őzikékként a negatív szabályozások töviskerítésének gyűrűjében. Elég volt a vallásos kiskirályok tedd és ne tedd parancsainak való alárendeltségből. Eleget szunnyadtunk, míg körülöttünk a kegyelem gyilkosai baljós, sötét tevékenységüket végezték. Ne tovább! Ébresztő! A kegyelem hajnala kel fel."
És ez csak pásztor Swindoll bevezetése. Egy teljes fejezetet szentel, hogy szembeszállva leleplezze a törvénykezés szellemét, bánkódva a tény felett, hogy sok hívő áldozatul esik a vallásosság veszélyes és halálos rendszerének.
Mi pontosan a törvénykezés? Számos formája van de mind egy forrásból ered, vagyis az élő kapcsolat nélküli vallásból, az elvárásokat hangsúlyozva a Megváltó helyett. Egy meg nem tért ember számára a törvénykező a cselekedetek általi megigazulást hirdeti, azt mondva: "Nyomorult bűnös vagy és el kell hagynod szennyes szokásaidat ha azt akarod, hogy az Úr elfogadjon." Ebben az üzenetben nincs jelen a kegyelem, nem Jézus vérének élet megváltoztató, bűnt eltörlő erejét emeli fel, nem az irgalmat hirdeti. Isten szeretetének kifejeződése a keresztben elhomályosul, ha egyáltalán hallható valamennyire. Ebből következik, hogy az újjászületés szinte csak abban mutatkozik meg, hogy valaki mit nem csinál többé.
Had illusztráljam ezt két farmer kifejező történetével, akik a kereszténységről beszélgettek: Egyikük azt mondja a barátjának: Hallom te keresztény vagy. Így van, válaszol a másik. És mit jelent kereszténynek lenni ? kérdezi kíváncsian a farmer. Hát, - válaszol az egyik - nem iszom, nem dohányzom és nem szaladgálok nők után. - Ha ez így van, - így a válasz - akkor az öszvérem is keresztény, mert nem iszik, nem dohányzik és nem rohangászik nők után.
Ez a törvénykezés dióhéjban és sok bűnös ennyit hall a kereszténységről.
Fordította: Korányi Tamás