2019. augusztus 7., szerda

Ruff Tibor - Vitatkozás, érvelés 1.

Van jó és rossz.

Jó vitatkozás:

ApCsel 17:2-3. Pál pedig, a mint szokása vala, beméne hozzájok, és három szombaton át vetekedék velök az írásokból, 3Megmagyarázva és kimutatva, hogy a Krisztusnak szükség volt szenvedni és feltámadni a halálból; és hogy ez a Jézus a Krisztus, a kit én hirdetek néktek. 4És némelyek azok közül hivének és csatlakozának

ApCsel 17:16-18. Athénben pedig, mikor azokat várá Pál, lelke háborog vala õ benne, látván, hogy a város bálványokkal van tele. 17Vetekedik vala azért a zsinagógában a zsidókkal és az istenfélõ emberekkel, és a piaczon mindennap azokkal, a kiket elõtalált. 18Némelyek pedig az epikureus és stoikus filozófusok közül összeakadtak õ vele. És némelyek mondának: Mit akarhat ez a csacsogó mondani? Mások meg: Idegen istenségek hirdetõjének látszik. Mivelhogy a Jézust és a feltámadást hirdeti vala nékik.

Imával, böjtöléssel, szellemi harccal megalapozta, de utána el kell kezdeni beszélni. Akár bizonyságtevés közben is lehet magadban megkötözni a gonosz szellemet, amíg a másik beszél, aztán hittel válaszolni neki, hogy Szentlélek ezt csinálja.

ApCsel 18:4. Vetekedék pedig minden szombaton a zsinagógában, és igyekezék mind zsidókat, mind görögöket meggyõzni.

Ez már az, amikor ellene megyünk a magaslatoknak és elfoglaljuk őket.

Rossz vita:
Titus 3:9. A balgatag vitatkozásokat azonban és a nemzetségekrõl való tudakozásokat, és a civakodást és a törvény felõl való harczokat kerüld; mert haszontalanok és hiábavalók.

Balgatag vitatkozás az, ami nem odavaló, ami lényegtelen. Sokszor az viszi el ilyen irányba, akinek bizonyságot teszel. Ilyenkor ne menj bele!

Civakodás: nem szabad indulatoskodásba belemenni, provokációknak felülni!

Törvény felől való harcok: (párizsi evés) Erkölcsi élet részletkérdései. Ilyen az a vita is, amely arról a pápuáról szól, aki a dzsungelben él és nem hallotta az evangéliumot és akkor majd elkárhozik. Ő egyébként nincs is, csak az illető fejében létezik.

Figyelj arra, hogy a Bibliával esetleg hiába érvelsz, mert a másik félnek a Biblia nem jelent semmit, Jézus az, Aki megérintett bennünket. Felfogtuk, hogy mekkora szeretet van ebben az emberben, Aki meghalt értem – ekkor talán ad egy esélyt annak, hogy talán mégis feltámadt. Ha valaki hitre jut Szent Lélek által, hogy Jézus a Messiás, elkezdi olvasni a Bibliát, ekkor olvassa, hogy Jézus azt mondja, hogy a Biblia igaz, ekkor kezd el hinni a Bibliában. Nekik csak azt kell tudnia, hogy Jézus meghalt érte és feltámadt.

Isten egyfolytában küldte szolgáit, hogy üzenjen az embereknek, de mindenből okoskodás lett. Ekkor küldte el Fiát és megölte, halálra adta. Ez egy „sokkterápia”. Isten szemében az emberiség azon része, amely tévelyeg, elmebeteg. Isten halálra adta Fiát, hogy az emberek megálljanak, kettérepedjen világnézetük és kilássanak mögüle. A valóság az, hogy bűn van az életükben, meg kell térniük…

Pál – mindig a megfeszített Jézusról fog beszélni. Ide kell visszaterelni a dolgot.

Jn 4:16-24. Monda néki Jézus: Menj el, hívd a férjedet, és jõjj ide! 17Felele az asszony és monda: Nincs férjem. Monda néki Jézus: Jól mondád, hogy: Nincs férjem; 18Mert öt férjed volt, és a mostani nem férjed: ezt igazán mondtad. 19Monda néki az asszony: Uram, látom, hogy te próféta vagy. 20A mi atyáink ezen a hegyen imádkoztak; és ti azt mondjátok, hogy Jeruzsálemben van az a hely, a hol imádkozni kell. 21Monda néki Jézus: Asszony, hidd el nékem, hogy eljõ az óra, a mikor sem nem ezen a hegyen, sem nem Jeruzsálemben imádjátok az Atyát. 22Ti azt imádjátok, a mit nem ismertek; mi azt imádjuk, a mit ismerünk: mert az idvesség a zsidók közül támadt. 23De eljõ az óra, és az most vagyon, amikor az igazi imádók lélekben, és igazságban imádják az Atyát: mert az Atya is ilyeneket keres, az õ imádóiul. 24Az Isten lélek: és a kik õt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban imádják.

A szamaritánus asszony rögtön „bedobott” egy vallásos kérdést. Ha ilyen dolgokról beszélsz az ördög rögtön be fog dobni egy ilyen kérdést, és eltereli a szót arról, hogy bűn van, meg kell térni…
Jézus azt válaszolta, hogy … az Atya igazi imádókat keres, akik szellemben és igazságban imádják. à Két mondattal visszavitte a beszélgetést a helyes irányba.

Lényeg: Jézus halála, feltámadása, bűnbocsánat à evangélium. Ha megnyílnak erre az emberek és tényleg jó kérdéseik vannak, ekkor kell elkezdeni vetekedni, vitatkozni. Ezeken az embereken látszik is, hogy nyitottak.

2Tim 2:23-26. A botor és gyermekes vitatkozásokat pedig kerüld, tudván, hogy azok háborúságokat szülnek. 24Az Úr szolgájának pedig nem kell torzsalkodni, hanem legyen mindenkihez nyájas, tanításra alkalmas, türelmes. 25A ki szelíden fenyíti az ellenszegülõket; ha talán adna nékik az Isten megtérést az igazság megismerésére, 26És felocsudnának az ördög tõrébõl, foglyokká tétetvén az [Úr szolgája] által az [Isten] akaratára.

Minden arról szól, hogy az Isten szereti az embereket és szeretné őket megmenteni. Nem az a cél, hogy felmagasztosulj, mint Isten embere és mivel az illető nem fogadta el az Isten beszédét, megfenyegesd! Nem elveszteni akarja az emberek lelkét, hanem megtartani!!

Ha butaságot mond is, mindig legyél nyájas. Meg lehet mondani, ha téved, de szelíden.

Paraklétosz (Szentlélek) jelentése – mellette áll. Attól, hogy keresztény vagy, nem a világiak ellen vagy, csak a világ ellen! A világ – szellemi lények – ellen vagyunk, de a világiak mellé állunk.

2007.