Stollent, avagy drezdai kalácsot már a kereszténység előtti időkben is készítettek. Nemes céllal: viharos, zord éjszakákon az elhunyt családtagok szellemeit vendégelték meg vele. A kereszténység hatására később a tradíció némiképp módosult, “karácsonyi” vagy, ha tetszik, “keresztény” stollenné vált.
Naumburgi pékek céhe privilegizálta később a sütemény receptjét, így a stollen új őshazája Sachsen német tartomány lett. Fehér porcukor borítását a bepólyált kisdeddel hozták metaforikus kapcsolatba, noha a betlehemi istálló überhigiénikus körülményeit hófehér pólyában vizualizálni meglehetősen kései, ráadásul erősen európai vonás.
Mindenesetre tovább terebélyesedett a hagyomány, melynek leányágaként jelent meg a “Fatschenkind” elnevezés, mellyel a kisdedet német területen máig illetik. E szóban a latin fasces “bepólyál, batyuba csomagol, nyalábol” igét fedezhetjük fel. Ezen a ponton pedig máris megtaláltuk a Római Birodalomra és a katolikus egyházra vonatkozó keresztutalásainkat.
Extra érdekes a hagyomány apácajelöltekről szóló része. E novíciák (kiképzés alatt álló apácajelöltek) ugyanis karácsony közeledtével mindig bepólyált babákat kaptak, amit aztán a cellájukba is magukkal vihettek. Hogy ennek milyen lelki kihatásai lehettek “Jézus [cölibált] menyasszonyaira” (nos, az apácákra)… házi feladat ennek körvonalazása.
A latin fasces kifejezést “virgácskötegnek” is fordíthatjuk, melyet - hogy hogynem - a német fasiszták is előszeretettel használtak, noha nem feltétlenül a Nikolaustag közeledtével. Az eredetileg kb. egyméteres vesszőcsomó óetruszk királyok felségjelvényeként tűnt fel, később Róma adaptálta. A virgácsköteg ekkor, monumentálisabb formában ugyan, a Római Birodalom közigazgatásának hatalmi szimbólumaként tűnik fel, melyet a liktorok (allúzió??), vagyis a legfelsőbb római vezetők ábrázolásában látunk viszont. Megdöbbentő hasonlóságot mutat korunk “ártatlan” virgácsdizájnjával: piros szalaggal áttekert nyaláb, igaz, az abból kiálló fejsze ma még nem képezi szerves részét a karácsonyi motívumtárnak. Bár, ez talán csak idő és társadalmi amortizálódás kérdése.
Mily bámulatosan biblikus ünnep a karácsony… Nem igaz?
Forrás:
Meyers Großes Konversations-Lexikon, 6. Auflage 1905–1909
Türchen Adventskalender, Christmon Edition, 2010