2019. szeptember 6., péntek

Bibliaiskola - A Szent Szellem személye 3.

A Szent Szellem szerepe az üdvtörténelemben

János 15,26. "Mikor pedig eljõ majd a Vígasztaló, a kit én küldök néktek az Atyától, az igazságnak Lelke, a ki az Atyától származik, az tesz majd én rólam bizonyságot."

A Szent Szellem az Atyától származik. Ez az Ószövetségben ilyen mélységben nem szerepel. Ezért ez az állítás évszázadokig vita tárgya volt. Azért is van róla kevés írás, mert a legközelebb van hozzánk, és így meg tudjuk ismerni.

Az itt szereplő igeidő alapján három értelmezés lehetséges:
- Úgy is lehet értelmezni, hogy a Szent Szellem az Atyától folyamatosan árad kifelé.
- Jelenthet közeli jövőben esedékes dolgot is, azaz, hogy hamarosan jönni fog az Atyától.
- Jelentheti azt is, hogy hamarosan jönni fog.

Péld. 8,23. "Örök idõktõl fogva felkenettem, kezdettõl, a föld kezdetétõl fogva."

Az Ige, a Fiú soha nem volt kenet nélkül. A kenetet pedig a Szent Szellem hordozza. A fiú rögtön Felkentként született meg. A Szent Szellem pedig nem előzte meg a Fiút, mert a Fiú az elsőszülött. A Szent Szellem és a Fiú elválaszthatatlanok. Felkenettem: eredetiben ötvösmesterség kifejezéssel áll rokonságban. Amikor a Fiú született, akkor jött ki a Szent Szellem az Atyától.

Szellem = lehelet, szél. Nincs beszéd lehelet nélkül!

A látható világ teremtése

I Mózes 1,1-2. "Kezdetben teremté Isten az eget és a földet. A föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén, és az Isten Lelke lebeg vala a vizek felett."

A Szent Szellem behatolt a sötétségbe. Lebegett: kotlik, mint a tyúk a kiscsibék felett. Kész volt az életet védelmezni, és világra segíteni. Védelmezőként és életadóként volt jelen a földön. A szó elhangzott, és a Szent Szellem elkezdte az életet adni a földre. Az élet a szóval jött be a földre, “legyen világosság!”. Ez szellemi világosságra kell érteni. A Szent Szellem az egész földet kirántotta a sötétség birodalmából, és élet jött létre a földön. Ez az élet titka. Ilyen döntő szerepe volt tehát a szent Szellemnek a világ teremtésében.

Zsolt 33,6. "Az Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden seregök."
Az egek serege az angyalok.

Az ember teremtése

I Mózes 2,7. "És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az õ orrába életnek lehelletét. Így lõn az ember élõ lélekké."

Isten az ember lehelet által tette élő lénnyé. Az ember szellemére az én tudat úgy kerül rá, hogy a szellem bejön az emberbe, és a testéből egy önazonossággal kezd rendelkezni. Ha a szellem kimegy, vége az emberi életnek. Honnan származnak ezek a szellemek? Isten szájának leheleteként jönnek létre. Az ember szelleme az Isten szelleméből származó lehelet. Az emberben kap emberi identitást, és ilyen módon válik a saját szellemünké. A mi egyéni létünknek van kezdete. Az ember teremtésében technikailag döntő szerepe a Szent Szellemnek van.

Zsolt 104, 29-30. " Elfordítod orczádat, megháborodnak; elveszed a lelköket, kimulnak és porrá lesznek újra. Kibocsátod a te szellemedet, megújulnak, és újjá teszed a földnek színét."

A Szent Szellem hordozza a földön az isteni dicsőséget. A Szent Szellem a dicsőség szelleme. Ha Isten dicsősége megjelenik, az tulajdonképpen a Szent Szellem.

I Mózes 15,17. "És mikor a nap leméne és setétség lõn, ímé egy füstölgõ kemencze, és tüzes fáklya, mely általmegyen vala a húsdarabok között."

Mózes az égő csipkebokorban a Szent Szellemet látta, Ő képviselte a tüzet. A Szent Szellem tipikus jele az Igében a tűz. Illés áldozatára is tűz felelt, ez szintén Isten Szelleme volt.

A legkülönlegesebb és tartós megnyilvánulása a Szent Sátor és a Templom esetén volt. A Pusztában tűz kísérte Izrael fiait, nappal pedig felhő.

II Mózes 40,34-38. "És a felhõ befedezé a gyülekezet sátorát, és az Úrnak dicsõsége betölté a hajlékot. És Mózes nem mehete be a gyülekezet sátorába, mert a felhõ rajta nyugovék, és az Úrnak dicsõsége tölté be a hajlékot. És mikor a felhõ felszáll vala a hajlékról, az Izráel fiai elindulának; [így lõn] egész utazásuk alatt. Ha pedig a felhõ nem szálla fel, õk sem indulának el, míg csak fel nem szálla. Mert az Úrnak felhõje vala a hajlékon nappal, éjjel pedig tûz vala azon, az Izráel egész háznépének láttára, egész utazásuk alatt."

I Kor 10,2-3. "És mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg a felhõben és a tengerben; És mindnyájan egy lelki eledelt ettek."
Ez a keresztség előképe. A Vízkeresztség előképe a tenger, a víz, a szellemi keresztségé pedig a felhő.

A messiási korban újra nappal felhőoszlop fogja Jeruzsálemet és a választott népet befedezni, éjjel pedig tűz.

Források: Hit Gyülekezete; Kevin Conner - The Foundations of Christian Doctrine