János 15,26. "Mikor pedig eljõ majd a Vígasztaló, a kit én küldök néktek az Atyától, az igazságnak Lelke, a ki az Atyától származik, az tesz majd én rólam bizonyságot."
A Szent Szellem az Atyától származik. Ez az Ószövetségben ilyen mélységben nem szerepel. Ezért ez az állítás évszázadokig vita tárgya volt. Azért is van róla kevés írás, mert a legközelebb van hozzánk, és így meg tudjuk ismerni.
Az itt szereplő igeidő alapján három értelmezés lehetséges:
- Úgy is lehet értelmezni, hogy a Szent Szellem az Atyától folyamatosan árad kifelé.
- Jelenthet közeli jövőben esedékes dolgot is, azaz, hogy hamarosan jönni fog az Atyától.
- Jelentheti azt is, hogy hamarosan jönni fog.
Péld. 8,23. "Örök idõktõl fogva felkenettem, kezdettõl, a föld kezdetétõl fogva."
Az Ige, a Fiú soha nem volt kenet nélkül. A kenetet pedig a Szent Szellem hordozza. A fiú rögtön Felkentként született meg. A Szent Szellem pedig nem előzte meg a Fiút, mert a Fiú az elsőszülött. A Szent Szellem és a Fiú elválaszthatatlanok. Felkenettem: eredetiben ötvösmesterség kifejezéssel áll rokonságban. Amikor a Fiú született, akkor jött ki a Szent Szellem az Atyától.
Szellem = lehelet, szél. Nincs beszéd lehelet nélkül!
A látható világ teremtése
I Mózes 1,1-2. "Kezdetben teremté Isten az eget és a földet. A föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén, és az Isten Lelke lebeg vala a vizek felett."
Szellem = lehelet, szél. Nincs beszéd lehelet nélkül!
A látható világ teremtése
I Mózes 1,1-2. "Kezdetben teremté Isten az eget és a földet. A föld pedig kietlen és puszta vala, és setétség vala a mélység színén, és az Isten Lelke lebeg vala a vizek felett."
A Szent Szellem behatolt a sötétségbe. Lebegett: kotlik, mint a tyúk a kiscsibék felett. Kész volt az életet védelmezni, és világra segíteni. Védelmezőként és életadóként volt jelen a földön. A szó elhangzott, és a Szent Szellem elkezdte az életet adni a földre. Az élet a szóval jött be a földre, “legyen világosság!”. Ez szellemi világosságra kell érteni. A Szent Szellem az egész földet kirántotta a sötétség birodalmából, és élet jött létre a földön. Ez az élet titka. Ilyen döntő szerepe volt tehát a szent Szellemnek a világ teremtésében.
Zsolt 33,6. "Az Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden seregök."
Zsolt 33,6. "Az Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére minden seregök."
Az egek serege az angyalok.
Az ember teremtése
I Mózes 2,7. "És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az õ orrába életnek lehelletét. Így lõn az ember élõ lélekké."
Isten az ember lehelet által tette élő lénnyé. Az ember szellemére az én tudat úgy kerül rá, hogy a szellem bejön az emberbe, és a testéből egy önazonossággal kezd rendelkezni. Ha a szellem kimegy, vége az emberi életnek. Honnan származnak ezek a szellemek? Isten szájának leheleteként jönnek létre. Az ember szelleme az Isten szelleméből származó lehelet. Az emberben kap emberi identitást, és ilyen módon válik a saját szellemünké. A mi egyéni létünknek van kezdete. Az ember teremtésében technikailag döntő szerepe a Szent Szellemnek van.
Zsolt 104, 29-30. " Elfordítod orczádat, megháborodnak; elveszed a lelköket, kimulnak és porrá lesznek újra. Kibocsátod a te szellemedet, megújulnak, és újjá teszed a földnek színét."
A Szent Szellem hordozza a földön az isteni dicsőséget. A Szent Szellem a dicsőség szelleme. Ha Isten dicsősége megjelenik, az tulajdonképpen a Szent Szellem.
I Mózes 15,17. "És mikor a nap leméne és setétség lõn, ímé egy füstölgõ kemencze, és tüzes fáklya, mely általmegyen vala a húsdarabok között."
Mózes az égő csipkebokorban a Szent Szellemet látta, Ő képviselte a tüzet. A Szent Szellem tipikus jele az Igében a tűz. Illés áldozatára is tűz felelt, ez szintén Isten Szelleme volt.
A legkülönlegesebb és tartós megnyilvánulása a Szent Sátor és a Templom esetén volt. A Pusztában tűz kísérte Izrael fiait, nappal pedig felhő.
II Mózes 40,34-38. "És a felhõ befedezé a gyülekezet sátorát, és az Úrnak dicsõsége betölté a hajlékot. És Mózes nem mehete be a gyülekezet sátorába, mert a felhõ rajta nyugovék, és az Úrnak dicsõsége tölté be a hajlékot. És mikor a felhõ felszáll vala a hajlékról, az Izráel fiai elindulának; [így lõn] egész utazásuk alatt. Ha pedig a felhõ nem szálla fel, õk sem indulának el, míg csak fel nem szálla. Mert az Úrnak felhõje vala a hajlékon nappal, éjjel pedig tûz vala azon, az Izráel egész háznépének láttára, egész utazásuk alatt."
I Kor 10,2-3. "És mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg a felhõben és a tengerben; És mindnyájan egy lelki eledelt ettek."
Az ember teremtése
I Mózes 2,7. "És formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az õ orrába életnek lehelletét. Így lõn az ember élõ lélekké."
Isten az ember lehelet által tette élő lénnyé. Az ember szellemére az én tudat úgy kerül rá, hogy a szellem bejön az emberbe, és a testéből egy önazonossággal kezd rendelkezni. Ha a szellem kimegy, vége az emberi életnek. Honnan származnak ezek a szellemek? Isten szájának leheleteként jönnek létre. Az ember szelleme az Isten szelleméből származó lehelet. Az emberben kap emberi identitást, és ilyen módon válik a saját szellemünké. A mi egyéni létünknek van kezdete. Az ember teremtésében technikailag döntő szerepe a Szent Szellemnek van.
Zsolt 104, 29-30. " Elfordítod orczádat, megháborodnak; elveszed a lelköket, kimulnak és porrá lesznek újra. Kibocsátod a te szellemedet, megújulnak, és újjá teszed a földnek színét."
A Szent Szellem hordozza a földön az isteni dicsőséget. A Szent Szellem a dicsőség szelleme. Ha Isten dicsősége megjelenik, az tulajdonképpen a Szent Szellem.
I Mózes 15,17. "És mikor a nap leméne és setétség lõn, ímé egy füstölgõ kemencze, és tüzes fáklya, mely általmegyen vala a húsdarabok között."
Mózes az égő csipkebokorban a Szent Szellemet látta, Ő képviselte a tüzet. A Szent Szellem tipikus jele az Igében a tűz. Illés áldozatára is tűz felelt, ez szintén Isten Szelleme volt.
A legkülönlegesebb és tartós megnyilvánulása a Szent Sátor és a Templom esetén volt. A Pusztában tűz kísérte Izrael fiait, nappal pedig felhő.
II Mózes 40,34-38. "És a felhõ befedezé a gyülekezet sátorát, és az Úrnak dicsõsége betölté a hajlékot. És Mózes nem mehete be a gyülekezet sátorába, mert a felhõ rajta nyugovék, és az Úrnak dicsõsége tölté be a hajlékot. És mikor a felhõ felszáll vala a hajlékról, az Izráel fiai elindulának; [így lõn] egész utazásuk alatt. Ha pedig a felhõ nem szálla fel, õk sem indulának el, míg csak fel nem szálla. Mert az Úrnak felhõje vala a hajlékon nappal, éjjel pedig tûz vala azon, az Izráel egész háznépének láttára, egész utazásuk alatt."
I Kor 10,2-3. "És mindnyájan Mózesre keresztelkedtek meg a felhõben és a tengerben; És mindnyájan egy lelki eledelt ettek."
Ez a keresztség előképe. A Vízkeresztség előképe a tenger, a víz, a szellemi keresztségé pedig a felhő.
A messiási korban újra nappal felhőoszlop fogja Jeruzsálemet és a választott népet befedezni, éjjel pedig tűz.
A messiási korban újra nappal felhőoszlop fogja Jeruzsálemet és a választott népet befedezni, éjjel pedig tűz.
Források: Hit Gyülekezete; Kevin Conner - The Foundations of Christian Doctrine