2019. május 22., szerda

Németh Sándor - A történelmi és a végső Babilón 3.

BABILÓN KEZDETE

Bábel görög megfelelője Babilón, a szó jelentése: 'zűrzavar'. A víz­özön után Sineár síkságán letelepedett korabeli emberekben szüle­tett meg Bábel felépítésének terve (lásd Mózes 1. könyve 11. fejezet), amely az önmaga dicsőségét kereső emberi civilizáció első giganti­kus vállalkozása volt.

Ádám bukásától a vízözönig az emberek hatalmát nem korlátoz­ta sem az államhatalom, sem isteni törvény. Az ember önmaga volt a hatalom, rendelkezett saját magával, azt csinált, amit akart és tudott.

Az ember korlátlan szabadságát a bűn és a gonosz szolgálatára hasz­nálta (lásd Mózes 1. könyve 6. fejezet), aminek eredménye az lett, hogy az emberiség Noé családja kivételével gonosz szellemi lények rabságába került. A vízözönt túlélő és a közvetlenül utána született emberek élettapasztalata a pusztulás lehetőségével is gazdagodott Noé kortársaiéhoz képest. Ezért a bábeli összefogásban az Isten Igé­jébe vetett hit helyett a félelem játszotta az irányító szerepet. Féltek, hogy elszakadnak egymástól, és szétszélednek a földön.

Tehát a földre már nem úgy tekintettek, mint Isten által teremtett barátságos otthonra, hanem mint olyan valóságra, amely életüket, boldogulásukat veszélyezteti, akadályozza. Minden bizonnyal a féle­lem volt a fő oka annak, hogy nyíltan szembehelyezkedtek Isten Igé­jével, amely így szólt: „Töltsétek be a földet!" (Mózes 1. könyve 9:1) Az emberek nagyfokú félelmét látszik igazolni a Sineár kifejezés egyik je­lentése is: 'oroszlánok földje'. Közvetlenül a vízözön után Isten az ál­latokba helyezte az emberektől való félelmet (uo. 9:2). A Sineár sík­ságán elkezdett emberi alkotás viszont ennek már a fordítottját lát­szik mutatni.

A bábeli torony az Isten Igéjét kiszorító és megvető emberi szövet­séget, egységet is jelképezi. Kezdetben Bábel népe egy etnikum volt, egy volt a nyelve, s egyféleképpen beszélt (uo. 11:1). Egységük ereje miatt gondolhatták azt, hogy a természetes feltételek, az emberi erő, tehetség és tudás az Istennel való közösség és a Vele való egység nél­kül is elégségesek lesznek ahhoz, hogy céljaikat, létérdekeiket érvé­nyesítsék és megvalósítsák a földön. Az Isten valóságos jelenlétét ki­záró emberi összefogás, egyesülés szorgalmazásának attitűdje közel ötezer éve a babiloni valóság tartós vonása maradt.

Ez az igeellenes kollektivizmus a történelem során újra és újra fel­bukkan, és mozgalmak, szervezetek, rendszerek működésének fő moz­gatóerejévé válik. Hol vallási, hol nemzeti egységet tűz zászlajára, máskor például a proletárok egyesülését, majd (ennek zűrzavarba ful­ladása után) az európai vagy világunió formájában kap különböző he­lyi, illetve nemzetközi fórumokon hangot ez a babilóni program a min­denkori érdekeknek megfelelően. A babilóni szellem elhomályosítja a hamis egységet szorgalmazók előtt azt a nyilvánvaló történelmi tényt, hogy a megváltó Istennel való egység hiánya miatt az emberi szövetsé­gek, összefogások és erőlködések végeredménye a kezdeti, átmenetileg sikeres építkezés után mindeddig a zűrzavar és a szétesés volt. Va­lóban új világot csakis az élő Istennel, Jézus Krisztus által képes építe­ni az ember. A Názáreti Jézus nélküli, újnak titulált világok tervezetei és kísérletei valójában az Isten által megítélt ősi Bábel megmentését, helyreállítását tűzték és tűzik célul maguk elé.

A bábeli akaratnak egy másik tanulsága az, hogy a földön véglege­sen berendezkedni akaró ember az embercentrikus civilizáció építésé­vel saját neme felemelkedése helyett az emberiség történelmi hanyat­lásának, sanyarú sorsának okozója, és végső soron önmaga kárhozatba taszítója is. Az égig érő torony az Isten ellen lázadó, a mennyei otthont semmibe vevő, a látható világba foggal-körömmel kapaszkodó, önma­gát és helyét kereső, a saját sorsát irányítani szándékozó, valamint emberi mivoltát a teremtő Isten fölé magasztaló teremtmény halálos tévútjainak mementója. Az ember Istentől kapott feladata az, hogy olyan házat (hajlékot) építsen fel a földön, amelyben az élő Isten di­csősége az emberekkel együtt tud lakozni.

Egyébként a bábeli toronyépítés pontosan azt eredményezte, amit az építők nagyszabású alkotásukkal mindenképpen szerettek volna elkerülni: a földön való szétszóratást, az egymással való meghasonlást. Rengeteg energiát, pénzt, időt, fájdalmas csalódást takaríthatna meg az emberiség ma is, ha a modern Babilont felépíteni akarók fi­gyelmesen tanulmányoznák az eddigi, ilyen célú kísérletek végkimenetelét. Az Isten Igéjét kizáró emberek által kitalált politikai, vallási rendszerek végeredménye mindig az, amit a tervezők, szervezők, végrehajtók a leginkább szerettek volna kiiktatni az emberiség sorsá­ból. Az evolucionista ember- és történelemszemlélettel szemben a Szentírás ábrázolásában - miközben a történelmi események ugyan bizonyos célok felé haladnak előre - az Istentől elszakadt ember ter­mészetében, cselekedeteinek motívumaiban és belső szellemi, lelki magatartásában a történelem során nincs semmi fejlődés, sőt tényle­ges pozitív változás sem. A megváltást semmibe vevő ember a szelle­mi, erkölcsi fejlődés hiánya miatt kísérli meg szinte minden korszak­ban a bábeli szisztéma megvalósítását a földön.

Forrás: Új Exodus Magazin