ÉRZELEM ÉS ÉRZÉKELÉS
Az itt ábrázolt szellemi alapelv az, hogy az érzelmek nagy
mértékben függnek az érzékelésektől. Érzéseinket az határozza meg, hogyan
értelmezzük a helyzeteket és az eseményeket. Például hajnali 3-kor
dörgedelmes robajra ébredsz. Felülsz az ágyban, mint aki karót nyelt, szíved
úgy dobog, hogy majdnem kiszakad a mellkasodból, szemed majd kiugrik helyéről.
Betörők..., földrengés..., az elragadtatás..., egy repülő zuhant le? Aztán
kigyullad a lámpa és rájössz, hogy férjed tévedt el a sötétben és átesett az
öltözőasztalkán. Most nevethetnéked támad, szánalmat vagy bosszúságot érzel
attól függően, hogy milyen gyakran ismétlődik az ilyesmi nálatok. Ugyanaz az
inger, más érzékelés, más érzelmek.
Testileg majdnem ugyanazt érzed,
amikor a partról egy forró napon a vízbe ugrasz úszni, vagy pedig véletlenül
esel a vízbe, amikor egyik barátodat búcsúztatod. Érzelmi reakcióid viszont
egészen mások a két helyzetben, mert másképp fogod fel a két eseményt.
Jézus érzelmi reakciói minden
körülmények között helyesek voltak, mert érzékelése a valóságnak megfelelő
volt. A helyzeteket mindig helyesen fogta fel, mert szellemével érzékelte
azokat. Halljuk Őt, hogyan magyarázza ezt az életmódot a János 5:30-ban:
"Én semmit sem cselekedhetem magamtól; a mint hallok, úgy ítélek, és az én
ítéletem igazságos..." Jézus sohasem ítélt a körülmények külső
látszata szerint, hanem aszerint, ahogy "hallott", azaz szelleme
belső bizonyságtétele szerint.
Természetesen, itt a gyakorlati
kérdés a következő: hogyan kezdjük el ezt a "kívül a belső" életet
(ami valójában az igazi külső)? A magunk részéről hogyan kell elkezdenünk úgy
élni, hogy az embereket és helyzeteket éber szellemmel érintsük meg, hogy úgy
lássuk őket, ahogyan Jézus látja őket és Jézus szeretetével érezzünk
irányukban.
Amikor megtanulunk szellemünkkel érzékelni, akkor érzelmi
válaszaink pontosabban fogják tükrözni az igazságot és a valóságot.
Így érzéseinktől jobban függhetünk, azok megbízhatóbban irányítják
viselkedésünket.
A legtöbben egészen másként
tanultunk meg élni. Az emberekkel és helyzetekkel szemben nem valódi énünket
mutatjuk, hanem egy olyan "képmást", amit elfogadhatónak
gondolunk vagy ami minden esetben feláldozható, mert valódi énünkből nem túl
sok van benne. tehát nem sérülünk meg túlzottan, ha ezt a képünket elutasítják.
Mások hasonló képmásokat mutatnak nekünk és mi az ő magatartásuk szerint
reagálunk. Egyikünk sem kapcsolódik a viselkedés mögötti valódi személyiséghez.
Ezért megszámlálhatatlan a félreértések lehetősége.
Ehelyett meg kell tanulnunk, hogy életünk nyitott legyen az
emberek és helyzetek felé úgy, hogy mindenbe, amit teszünk vagy mondunk, valódi
énünket vigyük bele. Ha az emberek ugyanúgy viszonyulnak hozzánk, akkor
a jelenlevő igazi valóságot fogjuk érzékelni. Ha mások nem így cselekszenek, mi
akkor is gyakran felfedezzük majd a látható külszín mögött a valódi rémült,
nyugtalan vagy bizalmatlan ént, amely szeretne reagálni, de nem mer. Arra
eszmélünk majd, hogy önkénytelenül is a valódi személyhez viszonyulunk -
megértően és irgalmasan, nem pedig az álarchoz.
Ezeket a fontos lépéseket kell
megtennünk ahhoz, hogy ilyen új életmódba kezdjünk:
1. Megtanulhatunk így élni először is az Úrhoz viszonyulva. Ő egészen
elfogad minket és teljességgel készséges irányunkban.
Dávid megtanulta, milyen biztonságos az ilyen Isten előtti nyitottság:
Vizsgálj meg engem, oh Isten, és
ismerd meg szívemet!
Próbálj meg engem, és ismerd meg
gondolataimat!
És lásd meg, ha van-e nálam a
gonoszságnak valamilyen útja?
és vezérelj engem az örökkévalóság
útján! (Zsolt. 139:23, 24.)
Előle nem bújhatunk el, de nem is
kell, mert teljesen elfogad minket szeretetében.
2. Szükségünk van rá, hogy az Úr megszenteljen minket az Ő Szent
Szellemével, így szellemünkből fakadóan tudunk bizalommal és természetesen
élni. Ha szellemünk nem tisztul meg, nem valószínű, hogy reagálásunk az élet
válaszát fogja hozni. Az új emberből kiindulva kell élnünk, aki Krisztus Jézusban
teremtetett: "igazságban és valóságos szentségben" (Efézus 4:24.).
3. Tudatára kell ébrednünk, mikor nem élünk
az új ember avagy a szellem uralma alatt. Emlékszem, egyszer
elmentem egy karizmatikus katolikus imaalkalomra. Amikor beléptem, egy
fiatalember, akivel sosem találkoztam azelőtt, odajött hozzám, átölelt valódi,
meleg szeretettel. Én is átkaroltam őt, amikor hirtelen fájdalmasan rádöbbentem,
hogy ő szeret engem, én pedig csak átöleltem őt. Szívemet visszatartottam,
mert idegenek közt voltam.
Most tanulom felismerni azokat az
eseteket, amikor visszaesek egy álarc kivetítésébe és egyre kellemetlenebbül
érint ennek hamissága. Az igazság, - vagyis a valóság - nagyon felszabadító
dolog.
4. Amikor megtanulunk az emberekkel és
helyzetekkel kapcsolatosan így élni, nem csak az igazságot érzékeljük
világosabban, hanem a Szent Szellemnek is utat készítünk, hogy
személyiségünkből kinyúljon és megérintsen másokat.
Jézus azt mondta a János 7:38-ban: "élő víznek folyamai ömlenek annak
belsejéből". A folyók nem áradhatnak, ha legbelső lényünket
biztonságosan bezárjuk és egy hamis, színlelt képet vetítünk ki mások felé. Az
igazság és valóság Szelleme a hamisságot nem tudja használni.
Igazi, belső lényünk azonban, akármilyen esetlenül és
ostobán is csináljuk először, mivel ez a valódi lényünk, mindent megad Istennek
ahhoz, hogy Ő az Élet folyójaként áradhasson belőlünk. Amikor ez megtörténik,
akkor nem a mi érzéseinket tapasztaljuk meg, hanem valójában a Szent Szellem
érzéseit. Ha ez most felfoghatatlan számodra, hallgasd meg újra Pált:
"Mert
bizonyságom az Isten, mely igen vágyakozom mindnyájatok után a Krisztus Jézus
szerelmében." (Filippi 1:8.).